arrow

En svensk jazzlegendar

Den legendariska Radiojazzgruppen samlade i mer än trettio år Sveriges jazzelit, spelade in dussintals skivor och arbetade med världens främsta musiker och kompositörer. Bland gruppens många framträdande musiker fanns Lennart Åberg och Georg Riedel som för denna, Östersjöfestivalens första jazzkonsert, har samlat både gamla och nya stjärnor på jazzhimlen. En av dem är Rita Marcotulli, den italienska musikern och kompositören som bott och verkat i Sverige och som är en av Europas absolut största jazzpianister.

Redan från första sändningsdagen i januari 1925 har levande musik varit en central del av svensk radio. Samma år bildades Sveriges radios första egna orkester med uppdrag att spela i radions utsändningar. Bland 1930- och 40-talets stora musikprofiler fanns bland annat orkesterledaren och arrangören Sune Waldimir samt dirigenten Sten Frykberg och mellan 1943 och 1965 hade Sveriges Radio både en orkester som fokuserade på konstmusik och en som främst spelade varieté- och underhållningsmusik. Dessa slogs ihop 1965 och bildade den ensemble vi känner som Sveriges Radios Symfoniorkester. I vakuumet efter fusionen uppstod 1967 Radiojazzgruppen, en studioensemble som medverkat i radio, givit konserter, spelat in ett otal skivor och som var en starkt bidragande orsak till framväxten av den svenska jazzens egenart.

Från att ha fokuserat på de amerikanska stilidealen började svenska jazzmusiker i slutet av 1960-talet och framåt att även influeras av såväl svensk folkmusik som av konstmusik. Bland de experimentlystna och banbrytande musikerna och kompositörerna fanns legendarer som Arne Domnérus, Jan Allan, Lennart Åberg, Georg Riedel och Jan Johansson. Men ensemblen var inte bara en inhemsk angelägenhet; under Radiojazzgruppens verksamma år samarbetade de med Thad Jones, Dizzy Gillespie, Carla Bley, Gil Evans och många andra internationella jazzprofiler. Även om ensemblen sedan många år är nedlagd har den återuppstått i delvis nya konstellationer vid ett par tillfällen. Nu samlar saxofonisten Lennart Åberg, som själv ledde Radiojazzgruppen från sent 70-tal, återigen ensemblen till denna hyllning av pianovirtuosen och kompositören Jan Johansson.

Efter att ha spelat med en av jazzens stora stjärnor, Stan Gets, i ett halvår i Köpenhamn 1959, kom han 1960 som förste och hittills ende svensk med i Normans Granz’ Jazz at the Philharmonics, där detta år Miles Davis kvintett med John Coltrane, Oscar Peterson Trio och Stan Gets kvartett ingick. Under åren 1962–1964 spelade Jan Johansson, med Georg Riedel på bas, in den berömda skivan ”Jazz på svenska”, den mest sålda svenska jazzskivan. Från denna skiva kommer hans arrangemang av Visa från Utanmyra och Berg-Kirstis polska som nog etsat sig fast i medvetandet hos de flesta och folkmusikarrangemang utgör en betydande del av Johanssons produktion. Några år senare släpptes två ytterligare album med rysk samt ungersk folkmusik i lika lekfulla och snillrika tappningar och Musik genom fyra sekler är en ren låtskatt i jazzskrud. Det här är dock bara en av Johanssons många sidor. Han rörde sig lika hemtamt i standardverk som A Night in Tunisia och Willow Weep for Me och var inte heller främmande för kompositioner och ljudexperiment som utmanade det etablerade jazz-soundet.

Hans mångsidighet märks exempelvis på det postumt utgivna albumet ”300.000” som omfattar till exempel stycken som Visa från Järna och Fortare men ändå inte fortare men även gränsöverskridande Staden mellan broarna och 300 000 km/s som tangerar konstmusik och elektroakustisk musik. På skivan ”Innertrio” återfinns ett samarbete med tonsättaren Torbjörn Lundquist, det pulserande stycket Snälltåg. Johansson hann även skriva musik till sju filmer samt signaturmelodin till tv-serien om Pippi Långstrump. 1968 – hans sista levnadsår – uruppfördes Ljus tungt som bly, en tonsättning av Elisabet Hermodssons text, i Uppsala domkyrka med Radiojazzgruppen och hovsångerskan Margareta Hallin som solist. I november det året, för 50 år sedan, omkom Jan Johansson i en tragisk bilolycka och musikvärlden miste en virtuos och pionjär, ständigt nyfiken och med osviklig konstnärlighet.


Medverkande

 

Jazzmusikern och kompositören Lennart Åberg växte in i musiklivet genom samarbeten med bland andra Kurt Järnberg, Bosse Broberg, Monica och Carl-Axel Dominique, Monica Zetterlund med flera. Han är en av de yngsta originalmedlemmarna i Sveriges Radios legendariska jazzensemble Radiojazzgruppen, som han själv blev kapellmästare för på 1980 och 90-talet. Han har även spelat i exempelvis George Russell Sextet, Oriental Wind och Rena Rama samt fått en saxofonsvit komponerad åt sig av den amerikanske jazzlegenden Bob Brookmeyer. Lennart Åberg har förärats flera priser, bland annat en Grammis och Jazzkatten som ”Årets jazzmusiker” 2006, och är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

De flesta känner igen Georg Riedels musik till filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker, som han tog över efter Jan Johansson, samt Jazz på svenska och andra skivor som de två prisbelönade jazzmusikerna spelat in. Som skicklig kontrabasist har han även spelat i flera uppmärksammade ensembler tillsammans med musiker som Arne Domnérus, Jan Allan och Lars Gullin. Riedel har också skrivit åtskillig annan filmmusik, körverk till texter av Tomas Tranströmer och Karin Liungman samt operan Hemsöborna efter August Strindbergs roman. Riedel har belönats med tre Grammisar, ett otal stipendier och priser och är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Pianisten Rita Marcotulli studerade klassiskt piano vid anrika Nationalakademien Sankta Cecilia i Rom. På 1980-talet slog hon igenom internationellt genom uppmärksammade samarbeten med bland andra Chet Baker, Kenny Wheeler, Richard Galliano och Steve Grossman. Hon har turnerat i Europa och USA med Billy Cobham och uppträdde med Pat Metheny på Sanremo-festivalen 1996. Marcotulli hämtar ofta influenser från brasiliansk, afrikansk och indisk musik, från pop och folkmusik. Hon har spelat in skivor på Label Bleu, Pony Canyon, Nicolosi, Le Chant du Monde och ACT, både själv och med andra solister som saxofonisten Dewey Redman och accordeonisten Luciano Biondini. Hon har haft en trio med Peter Erskine och svenske Palle Danielsson.

Sopranen Hannah Holgersson har gjort sig känd för en ovanlig bredd som omfattar tidig renässans- och barockmusik, opera, avantgarde såväl som pop- och rockmusik. I sitt engagemang för den nutida konstmusiken har hon haft nära samarbeten med tonsättare som Anders Hillborg, Ingvar Lidholm, Steve Dobrogosz och Kjell Perder och hon har framträtt med framstående orkestrar som Scottish Chamber Orchestra, Norrköpings symfoniorkester, San Francisco Symphony, Drottningholms barockensemble och slagverksensemblen Kroumata. Holgersson är utbildad sångsolist och pedagog vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Amanda Sedgwick bytte i tonåren fiolen mot en saxofon, inspirerades av storheter som John Coltrane och Sonny Rollins, började spela i Nils Lindbergs storband och verkade efter studier vid bland annat Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i Haag, Atlanta och New York. Genom åren har hon spelat med bland andra Bernt Rosengren, Nisse Sandström, Walter Booker, Leroy Williams och Deborah Brown. I Berwaldhallen hyllade hon 2013 låtskrivaren och producenten Quincy Jones tillsammans med Tommy Körberg, Sarah Dawn Finer och Radiosymfonikerna. Hon har givit ut fyra kritikerrosade album med egna kompositioner, bland annat på skivmärket Caprice.

Trumpetaren Jan Allan är en av landets mest uppmärksammade jazzsolister. Från att ha haft trumpeten som biinstrument fick han fast engagemang i Carl-Henrik Norins orkester på legendariska Nalen och har medverkat på åtskilliga klassiska inspelningar med Lars Gullin, Rolf Billberg, Nils Lindberg och många andra. Han bildade tillsammans med Bengt Hallberg och Georg Riedel gruppen Trio con Tromba på 1980-talet och spelade under många år i Radiojazzgruppen. Jan Allan har tilldelats flera stipendier och utmärkelser och hans internationellt kritikerrosade album ”Jan Allan -70” belönades med både Gyllene skivan och en Grammis. Han har även disputerat i partikelfysik vid Stockholms universitet.

Den världsberömde gitarristen Mats Bergström hörs ofta som ackompanjatör vid någon av landets främsta sångare eller som gränsöverskridande solist och ensemblemusiker. Han har samarbetat med bland andra Malena Ernman, Anne Sofie von Otter, Olle Persson, Mikael Samuelson och Edda Magnason, bearbetat ett stort antal verk för gitarr – däribland Schuberts sångcykel Die schöne Müllerin – och gjort många skivinspelningar på bland annat BIS, Caprice och Naxos. Bergström har gjort succéframträdanden vid med bland andra London Sinfonietta, Mahler Chamber Orchestra och Ensemble Modern samt framträtt under BBC Proms. Sedan 2006 är han ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Musiken

Ungefärliga tider

Program 25 augusti 2018 i Berwaldhallen

Vals från Delsbo (Waltz from Sweden
Visa från Utanmyra – Skänklåt
Entonigt klämtar
Det snöar
Längtan
Het sommar
Vedergällningen
A + B
Fanfar

Paus

Ljus tungt som bly
Samba triste (Baden Powell)
Astral blues
Hommage à Adolphe Sax
Per Anders dröm
Du glädjerika sköna
Trumpetition
Till exempel 1
Till exempel 2
Till exempel 3
Psalm

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus

Konsertintroduktion i Berwaldhallens nedre foajén kl 18.15-18.30.

Ingen buss till Berwaldhallen från Stockholm city:
Busslinje 69 kortas av och kör sträckan Karlaplan – Kaknästornet/Blockhusudden from 20 augusti tillsvidare.  Läs mer här

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet