arrow

Sveriges Radio på Östersjöfestivalen

2019 års Östersjöfestival tar klivet ut över havet och knyter samman Östersjöländerna på ett nytt sätt. Sju festivaldagar med klassisk musik kombineras med sju samtal där några av vår regions mest intressanta personligheter möts för att samtala om hållbarhet och musik.

SVERIGES RADIO P2

Alla festivalkonserter direktsänds i P2 Live och finns sedan för efterhandslyssning i 30 dagar. Varje kväll intervjuas publik och medverkande – dels med en reporter på plats i Berwaldhallens foajér. Dels i livestudion som inför varje festival byggs upp i Berwaldhallen för att på så sätt skapa en speciell intimitet till både publik och medverkande.

LYSSNA PÅ P2 LIVE

SVERIGES RADIO P1 KULTURNYTT PÅ ÖSTERSJÖFESTIVALEN

Östersjöfestivalen har miljötema i år och som en del i det har de valt att inte ha lika många gästande symfoniorkestrar.

Anledningen är att det skapar ett klimatavtryck.

– Vi har betydligt färre ensembler som kommer hit och vi har börjat använda streamingteknik för att dela innehåll med andra arrangörer runt Östersjön. Det innebär att man sitter och tittar på konserter på storbild även på andra ställen, säger Svein Arne Östevik, tf chef för festivalen och på Berwaldhallen.

Östersjöfestivalen har sin bas i Berwaldhallen, som är Sveriges Radios konserthus. Förutom att festivalen fokuserar på klassisk och nutida musik så är en av grundtankarna med festivalen att sätta ljus på Östersjöns miljö.

I år gästades den bland annat av dirigenten Esa Pekka Salonen och Finska nationaloperan som framförde Rhenguldet.

Men det är då den enda gästande stora orkestern i år, eftersom man av miljöhänsyn har bantat ner antalet gästande orkestrar. Men Berwaldhallens egen orkester, Sveriges radios symfoniorkester, planerar inte att turnera mindre eller sluta flyga.

– Vi diskuterar självklart den frågan. Vi tittade till exempel på att ta oss ner till Hamburg, som vi ska till nästa vår, med tåg. Men vi insåg snabbt att det tar ett helt dygn och ett dygn att ta sig tillbaka och då blir det problem med logistiken.

Det funkar inte att låta orkestern resa i ett dygn?

– Nej, för reser man så länge behöver man också vila och då får man lägga till ytterligare en dag och då går det plötsligt en hel vecka för en sån resa.

Det blir en kostnadsfråga då för Sveriges radio, för att musikerna ska ha fler dagar betalt eller vad är själva problemet?

– Det är inte bara kostnad utan det är också som jag säger tid. Ska vi hinna hem igen och hinna köra en ny produktion så spelar tiden roll, säger Svein Arne Östevik


Östersjöfestivalen handlar om både musik och miljö – möt tonsättaren som gör musik av havets ljud.

Hur låter havet under ytan? På lördag avslutas Östersjöfestivalen i Stockholm med ett stycke av tonsättaren Aurélie Ferrière, som följt med forskningsexpeditionen Ocean maping expedition.

Med hjälp av ljud hon samlat in under resan till havs har hon skapat stycket Musicomexp – ett existentiellt verk om havet och människans relation till planeten. Från tisdagen den 27 augusti.