Det talas ofta om ”det finska dirigentundret”, en skara till vilken vi utan tvekan kan räkna både Radiosymfonikernas tidigare chefsdirigent Esa-Pekka Salonen och stjärnskottet Klaus Mäkelä, sedan hösten 2018 orkesterns förste gästdirigent. Till denna spännande konsert har han tagit med sig två goda vänner, landsmannen och violinisten Pekka Kuusisto samt musik av den prisbelönade peruanske tonsättaren Jimmy López.

López är bland annat utbildad vid konservatoriet i Lima och vid samma institution som Mäkelä och Kuusisto, nämligen Sibelius-Akademin i Helsingfors. Orkesterverket Perú Negro är tonsättarens hyllning till de afrikaner som hämtades till Amerika för att bli slavar. I verket har han inspirerats av sitt hemlands traditionella folkmusikaliska tongångar och i musiken smälts peruansk folkmusik samman med hans eget tonspråk. Resultatet har blivit ett dramatiskt, rytmiskt och rafflande stycke med en fängslande mix av gammalt och nytt. Verket skrevs på beställning av tonsättarens vän, dirigenten Miguel Harth-Bedoya, och fick sitt uruppförande 2013.

Hösten 2018 kunde vi ta del av den isländske tonsättaren Daníel Bjarnasons pianokonsert med hans landsman Víkingur Ólafsson som solist i Berwaldhallen och här har vi glädjen att välkomna världssolisten Pekka Kuusisto i Bjarnasons violinkonsert. Kuusisto, som belönades med Nordiska rådets musikpris 2013, har gjort sig känd som en oerhört mångsidig musiker och en hängiven förespråkare för nutida musik. Sedan han uruppförde Bjarnasons violinkonsert 2017 har Kuusisto framfört verket med flera stora orkestrar världen över.

Då Sergej Djagilev 1910 besökte Stravinsky i hans hem i Schweiz fick han höra ett avsnitt ur ett stycke för piano och orkester. Den ryske impressarion insåg snabbt att musiken hade utmärkt potential att bli balettmusik. Baletten Petrusjka bygger på historien om kasperdockan Petrusjka och hans äventyr på ett vintrigt nöjesfält i Sankt Petersburg. När Stravinsky skrev musiken föreställde han sig bilden av en docka som kommer till liv och testar orkesterns tålamod till kusliga kaskader av pianoarpeggion. Uruppförandet skedde 1911 på Théâtre du Châtelet i Paris och blev en dundrande succé. Debussy var djupt imponerad och hörde i sin kollegas verk ”klingande magi”, ”otyglad energi” och ”orkestral perfektion”.

Text: Axel Lindhe