arrow
Samtal

Kompositören Juste Janulyte och äventyrsjournalisten Berta Tilmantaite samtalar om konstnärligt berättande, om naturen och miljön, live från Vilnius.

26 augusti

Sändes 17:59

Alla klipp från dagen

  • Samtal

    Juste Janulyte (LT) i samtal med Berta Tilmantaite (LT)

  • SJÖJUNGFRUN

    H C Andersens saga i en trollbindande tolkning

Måndag 26 augusti

Tredje festivaldagens tema är berättelsen om miljön. HC Andersens älskade Sagan om den lilla Sjöjungfrun, ges här i en fantasifull musikalisk tolkning av Alexander Zemlinsky. Den världsberömda cellisten Truls Mørk gör sitt första av flera gästspel under säsongen i Berwaldhallen, här med Ernest Blochs vackra hebreiska rapsodi, Schelomo. Havstemat fullbordas med Debussys böljande La mer. Från Vilnius samtalar två unga litauiska berättare – kompositören Juste Janulytė och äventyrsjournalisten Berta Tilmantaitė – om konstnärligt berättande, om naturen och miljön. Samtalsledare är Sveriges Radio Kulturradions Fredrik Wadström.

Biljetter

Dagspass

Ladda hem programblad
  • 16:45

    Foajékonsert

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje eftermiddag under Östersjöfestivalen kan du njuta av korta foajékonserter i Berwaldhallens övre foajé. Programmet består av kammarmusik med elevensembler från Lilla Akademien. Passa gärna på att avnjuta något från festivalbarens ekologiska sortiment till konserten. Festivalbaren öppnar 16.30 och erbjuder ett utökat ekologiskt sortiment.

  • 17:00

    Foajésamtal

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje år delar Raoul Wallenberg Academy ut utmärkelsen UNGT KURAGE till unga personer i åldern 13 till 20 som gjort skillnad i sin vardag. Att våga stå upp för sig själv och andra, visa mod och civilkurage är gemensamma nämnare för årets sex pristagare; Merlissa Sakr från Trollhättan, Muhammad J. Muhammadi från Vansbro, Matilda Karlsson Hjorth från Gnesta, Leon Cadei från Västerås samt Stella Watkins och Tor Fåhraeus från Danderyd och Hägersten. Möt dem i foajésamtalet och läs mer om deras mod här. Samtalet hålls på svenska.

  • 17:30

    Konsertintroduktion

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Med Boel Adler

  • 18:00

    SAMTAL – Berta Tilmantaitė (LT) och Juste Janulytė (LT)

    Berwaldhallen

    Från Nationalbiblioteket i Vilnius livestreamas kvällens samtal där Sveriges Radios Fredrik Wadström samtalar med två unga litauiska profiler i ett möte mellan musik och journalistik och berättande. Kan vi använda oss av konstnärligt berättande för att åstadkomma en positiv utveckling av klimatfrågan – till exempel Östersjöns miljöproblem? Justė Janulytė är en av Europas starkt lysande kompositörsstjärnor. I hennes musik finns en påtaglig koppling till naturen både i tema och form, exempelvis i Observations of Clouds och The Colour of Water. Janulytė möter den mångfaldigt prisbelönta multimediajournalisten Berta Tilmantaitė, vars historier från hela världen berättar om relationen mellan människor och naturen, om sociala och kulturella frågor. Tilmantaitė är en av grundarna av litauiska berättarbyrån Nanook vars mål och syfte är att med berättandets hjälp inspirera, utmana och uppmuntra till handling och förändring.

    Medverkande

    • Berta Tilmantaitė är en litauisk prisbelönt journalist, fotograf och filmare. Hennes berättelser från hela världen handlar ofta om relationen mellan människan och naturen, om sociala och kulturella frågor. Berta är journalistutbildad vid Universitetet i Vilnius och har även utbildats i fotojournalistik vid Danska skolan för media och journalistik. Hon har en masterexamen i Internationell Multimedia journalistik från University of Bolton/Beijing Foreign Studies University. För närvarande arbetar Berta som frilansmediajournalist och fotograf. Tillsammans med Artūras Morozovas har hon grundat berättarbyrån Nanook som med digitalt berättande utforskar sociala, miljömässiga, kulturella och andra samtida frågor i syfte att inspirera, utmana och uppmuntra till handling och förändring. Tilmantaitės arbete har publicerats över hela världen, på webbplatser och tidskrifter som National Geographic, Al Jazeera, Geographical, GEO, Rhythms Monthly, China Green, China Daily med flera. Hon föreläser också regelbundet vid flertalet universitet i Vilnius och Litauen.

    • Janulytė har hyllats som en av Europas mest lovande unga kompositörer. Hennes prisbelönta musik innehåller oftast bara en typ av instrument som skapar långa, långsamma, gradvisa transformationer i textur och omfång. Janulytės unika kompositionsteknik gör tidsupplevelsen både nutida och tidlös. Justė Janulytė slog igenom 2004 då hennes examensarbete vann Litauens tonsättarförenings kammarmusikpris. 2009 vann hon 1:a pris (i kategorin kompositörer under 30 år) i tävlingen Composers International Rostrum i Paris. 2011 prisades hon av Litauens kulturminister och 2017 tilldelades hon Litauens nationella konst- och kulturpris, den högsta konstnärliga utmärkelsen i Litauen. De flesta av Janulytės verk är skrivna för mindre monokromatiska ensembler (endast strängar, bara blåsinstrument eller bara röster) och utforskar musikalisk tid/rumsuppfattning genom komplexa texturer och gradvisa metamorfoser. Justė Janulytė komponerar akustiska metaforer av optiska idéer Observation of Clouds (för röster, blås och strängar), The Water Color för saxofon (solo och orkester), och undersöker den visuella naturen hos musikaliska fenomen i verk där ljud och bild smälts samman. Justė Janulytė undervisar i komposition på Litauens Konstnärliga och Musikaliska Akademi och bor i Vilnius och Milano.

  • 19:00

    SJÖJUNGFRUN

    Berwaldhallen

    Den lilla Sjöjungfrun, en av H C Andersens mest älskade sagor, ges här i en fantasifull musikalisk tolkning av Alexander Zemlinsky. Den världsberömda cellisten Truls Mørk gör sitt första av flera gästspel under säsongen i Berwaldhallen, här med Ernest Blochs vackra hebreiska rapsodi, Schelomo. Havstemat fullbordas med Debussys böljande La mer.

    Läs mer

    Tonsättaren, pedagogen och dirigenten Alexander Zemlinsky är kanske mest känd för eftervärlden som lärare till Schönberg och Korngold, men de senaste decennierna har hans musik upplevt en renässans, och det gäller inte minst Die Seejungfrau efter H.C. Andersens saga. Zemlinsky kallade inledningsvis sitt verk en symfonisk dikt, men övergav idén om en tydlig handling och vid premiären 1905 hade verket benämningen ”fantasi för orkester”. I Sjöjungfrun skapade Zemlinsky läcker, färgrik och stämningsfull musik och det är inte svårt att förstå varför stycket numera spelas regelbundet i konserthus världen över.

    Klaus Mäkelä är sedan hösten 2018 förste gästdirigent hos Sveriges Radios Symfoniorkester. Han började dock sin karriär som cellist och just cellon spelar en av huvudrollerna i denna konsert, där en av världens främsta cellister, Truls Mørk, framför Ernest Blochs hebreiska rapsodi, Schelomo. Upprinnelsen till verket härstammar från början av första världskriget då Bloch, som hade judisk bakgrund, i sin desperation över mänsklighetens ondska vände sig till Predikaren i Gamla testamentet. Han började skissa på ett verk för röst och orkester men insåg att de språk han behärskade inte passade det uttryck han ville få fram. Så hörde han cellisten Aleksandr Barjanskij på en konsert och förstod att här fanns den ”röst” han hade sökt efter: cellons. Bloch gav verket titeln Schelomo, det hebreiska namnet för Israels kung Salomo som enligt legenden författade texten till Predikaren.

    Claude Debussy växte inte upp vid havet utan i en förstad till Paris, men minnena av barndomens somrar vid den franska sydkusten var levande för honom även som vuxen och kärleken till havet höll i sig hela hans liv. ”Symfoniska skisser”, som han kallade La mer, havet, fick sitt uruppförande 1905, samma år som Zemlinskys Sjöjungfrun. Debussy använder orkestern på ett innovativt sätt med ovanliga instrumentkombinationer och han skapar särpräglade melodiska figurer och skimrande klangrikedom genom att hämta inspiration från bland annat javanesisk musik. En av de första som skrev en biografi över Debussy, musikforskaren Edward Lockspeiser, uttryckte träffande om La mer att ”man förflyttar sig från 1800-tal till 1900-tal i denna musik”. Många menar att Debussys tonsättning, tillsammans med exempelvis Stravinskys Våroffer, bör räknas som ett av den musikaliska modernismens portalverk.

    Text: Axel Lindhe

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas mest mångsidiga orkestrar. Repertoaren innefattar såväl de stora klassiska verken som spännande ny musik. I samarbeten med tonsättare, dirigenter och solister finns en ständig strävan att bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. ”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, sensibilitet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” fortsätter han. Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst började sina sändningar. Alltsedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radios. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har genom åren haft framstående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen.

    • Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos exempelvis Philharmonie Zuidnederland, Göteborgs Symfoniker, BBC Scottish Symphony Orchestra, Copenhagen Philharmonic och Academy of St Martin in the Fields. De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Helen Grime, Daniel Nelson, Andrea Tarrodi och två konserter av Britta Byström (inspelade på Daphne Records och BIS). Malin är konstnärlig ledare för Musica Vitae och från och med hösten 2019 efterträder hon Sakari Oramo som chef för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist och spelande ledare med exempelvis Scottish Ensemble och Trondheim Solistene och kommande uppdrag inkluderar konserter med Norska Kammarorkestern och Tapiola Sinfonietta. Som kammarmusiker är hon känd för hyllade Kungsbacka Pianotrio som framfört över 700 konserter världen över, spelat in ett tiotal album och grundat Change Music Festival. Hon är ledamot i Kungl. Musikaliska akademien och violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut i Stockholm. Hon spelar på en Stradivarius 1709-violin och en Bajoni 1861-viola som tillhandahålls av Järnåkerfonden. Våren 2019 mottog hon HM Konungens medalj av 8e storleken för betydande insatser inom svenskt musikliv.

    • Från och med hösten 2018 är stjärnskottet Klaus Mäkelä förste gästdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. Han debuterade med orkestern i september 2017 med bland annat Sibelius sjunde symfoni. ”Varje gång jag är här får orkestern mig att känna mig hemma,” säger Mäkelä själv. ”Det är alltid ett nöje att göra musik här. Det är alltid genast på väldigt hög nivå och blir bara bättre, vilket är mycket inspirerande.” Mäkelä har på kort tid gjort stort genomslag hemma i Finland såväl som runt om i Europa. Hösten 2017 debuterade han som operadirigent med Trollflöjten på Finlands Nationalopera där han närmast kommer assistera Esa-Pekka Salonen under en flerårig produktion av Wagners Nibelungens ring. Hösten 2020 tillträder han som chefsdirigent för Oslo-Filharmonien och han är även konstnärlig partner vid Tapiola sinfonietta och konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel. Mäkelä är även en prisbelönad cellist som har uppträtt som konsertsolist såväl som kammarmusiker och spelar på en Giovanni Grancino från 1698 utlånad av OP Art Foundation.

    • Med en kombination av konstnärlig integritet, intensitet och elegans har cellisten Truls Mørk spelat sig till toppen solisteliten. Han uppträder med de största orkestrarna runt om i världen och har nyligen gästat exempelvis San Franciscos symfoniorkester, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestre de Paris och Tonhalle-Orchester Zürich för att nämna några. Mørk har spelat in de stora solokonserterna av Dvořák och Elgar liksom av de Britten och Sjostakovitj, och dessutom både Bachs och Brittens samlade cellosviter. Han har även inlett en turnéverksamhet med pianisten Behzod Abduraimov. Mørk är hängiven den nya musiken och har uruppfört mer än 30 verk, som Krzysztof Pendereckis Concerto for Three Cellos, Hafliði Hallgrímssons Cellokonsert och Einojuhani Rautavaaras Towards the Horizon.

    Musiken