arrow
Noas ark

Brittens opera om den bibliska syndafloden med barn, vuxna, proffs och amatörmusiker

24 augusti

Sändes 16:45

Alla klipp från dagen

  • Samtal

    Alan Gilbert (US) i samtal med Nikolaj Koppel (DK)

  • Noas ark

    Brittens opera om den bibliska syndafloden

Lördag 24 augusti

Östersjöfestivalens första dag kretsar kring konsten, vattnets kraft och människans roll. Nedärvda berättelser om syndafloder förekommer över hela världen och återfinns så långt som tusentals år tillbaka. Av alla tonsättningar är Benjamin Brittens en av de mest omtyckta och spelade. Här förenas barn och vuxna, proffs- och amatörmusiker i en älskad dramatisering av bibelns historia om Noak som räddar människa och djur undan en stor naturkatastrof. Kvällens samtal livestreamas från Köpenhamn där vi möter musikern och journalisten Nikolaj Koppel och dirigenten Alan Gilbert.

Klimat-performance-operan NeoArctic kunde inte vara mer angelägen. Efter kritikerrosade turnéer till New York, London och Köpenhamn kommer nu Hotel Pro Formas och Lettiska Radiokörens föreställning till Östersjöfestivalen.

Dagspass

Ladda hem programblad
  • 14:45

    Foajékonsert

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje eftermiddag under Östersjöfestivalen kan du njuta av korta foajékonserter i Berwaldhallens övre foajé. Programmet består av kammarmusik med elevensembler från Lilla Akademien. Passa gärna på att avnjuta något från festivalbarens ekologiska sortiment till konserten. Festivalbaren öppnar 16.30 och erbjuder ett utökat ekologiskt sortiment.

  • 15:00

    Foajésamtal

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Den biologiska mångfalden är en grundläggande förutsättning för vår överlevnad och välfärd. Men varje år minskar mångfalden och växter och djur hotas. Därför är kunskapen om hur naturen fungerar viktigare än någonsin och WWF har, tillsammans med FN-konventionen, satt upp ett mål om att vi människor senast år 2020 ska förstå varför biologisk mångfald är så viktigt. Ämnet biologisk mångfald för detta samtal är förstås valt i relation till kvällens konsert – Benjamin Brittens sällan spelade community-opera Noas Ark. Samtalet hålls på svenska.

  • 15:30

    Konsertintroduktion

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Med Boel Adler.

  • 16:00

    SAMTAL – Alan Gilbert (USA) och Nikolaj Koppel (DK)

    Berwaldhallen

    Från Den Sorte Diamant/Det Kgl. Bibliotek i Köpenhamn livestreamas kvällens samtal, med den amerikanska dirigenten Alan Gilbert och Nikolaj Koppel, som är musiker, musikjournalist och tidigare konserthuschef för Tivoli konserthus i Köpenhamn. Både Alan och Nikolaj är en del av den internationella musikscenen, och har lång erfarenhet av klassisk musik på världsnivå och med världsartister – Alan Gilbert som musikchef för New York Philharmonic, och nu för NDR Elbphilharmonie Orchestra och Nikolaj Koppel som hyllad klassisk konsertpianist och konserthuschef för Tivoli konserthus i Köpenhamn.

    Samtalet kommer att kretsa kring konsten att öppna upp och tolka klassikerna och hur man gör de stora mästerverken tilltalande för en modern publik. Det är vad Alan Gilbert har gjort som musikchef för New York Philharmonics med sitt stora fokus på danska kompositören Carl Nielsen, vars verk spelar en viktig roll i Kungliga Bibliotekets musiksamling. Det är också vad Nikolaj Koppel har gjort genom åren som enastående konsertpianist. De två internationella musikprofilerna kommer i sitt samtal också beröra Östersjöfestivalens tematik kring hållbarhet. Kan kultur och musik bidra till att skapa medvetenhet om en av de största utmaningarna i vår tid? Hur relaterar de specifikt till problemen idag? Kan vi faktiskt rädda Östersjön genom den emotionella kraften i musik och gränsöverskridande samarbete?

    Medverkande

    • För konsertpubliken i Sverige är dirigenten Alan Gilbert kanske mest känd som Kungliga Filharmonikernas chefsdirigent 2000–2008. Därefter var han under lika lång tid musikalisk ledare för New York Philharmonic, och i september 2019 tillträder han som chefsdirigent för NDR Elbphilharmonie Orchester, nordtyska radions symfoniorkester. Med stöd från FN har han startat organisationen Musicians for Unity med uppgift att sammanföra musiker över nations- och generationsgränser för att uppmuntra fred, utveckling och mänskliga rättigheter. Inspelningen av hans uppsättning av John Adams opera Doctor Atomic, tillika Gilberts debut på Metropolitan Opera, belönades 2008 med en Grammy. Han är flerfaldigt Emmynominerad och har tilldelats prestigefyllda utmärkelser för sitt arbete runt om i världen.

    • Nikolaj Koppel är utbildad pianist vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och var verksam som konsertpianist i slutet av 1990-talet, men pensionerade sig från verksamheten efter bara två år. Han började senare arbeta som musikjournalist på Danmarks Radio, och var även redaktör för tidningen Euroman. 2005 återvände han till musikbranschen där han var Musikdirektör för Tivolis konserthus tills nyligen. Koppel har medverkat som domare i 2009 års Talent i dansk TV och han var en av värdarna för Eurovision Song Contest 2014 från Köpenhamn. Sedan 2010 är Koppel presentatör på Danmarks Radio P2, där han hörs varje söndag morgon.

  • 17:00

    NOAS ARK

    Berwaldhallen

    Östersjöfestivalens första dag kretsar kring konsten, vattnets kraft och människans roll. Nedärvda berättelser om syndafloder förekommer över hela världen och återfinns så långt som tusentals år tillbaka. Av alla tonsättningar är Benjamin Brittens en av de mest omtyckta och spelade. Här förenas barn och vuxna, proffs- och amatörmusiker i en älskad dramatisering av bibelns historia om Noak som räddar människa och djur undan en stor naturkatastrof.

    Läs mer

    De enormt populära medeltida mysteriespelen som spelades för och av amatörer fascinerade Benjamin Britten. I en artikel resonerade han kring den speciella glädjen i att skapa musik för barn eller amatörer – ”ingen dålig sak för en konstnär att söka tjäna alla slags människor” – och operan Noye’s Fludde, Noas översvämning, från 1957 är ett starkt uttryck för det. Den skrevs för en blandning av amatörer, barn i olika åldrar och professionella musiker.

    Mysteriespelen hade oftast bibliskt innehåll. Påskveckans händelser var vanliga, men här är texten en helt annan. I första Mosebok hör vi om Noa, den mest rättfärdige mannen i sin generation, som får noggranna anvisningar av Gud om hur han ska bygga ett flytetyg, en farkost, för att rädda familjen och alla djur från den världsomfattande syndaflod som människans sätt att behandla Jorden skall straffas med.

    I den engelska staden Chester, under katolska Kristi lekamens högtid, uppfördes hela 24 spel på samma dag av representanter för stadens handels- eller hantverksgillen. Skådespelarna uppträdde på stora vagnar som drogs från gata till gata så alla skulle få del av allt och ett av spelen var just Noye’s Fludde. Britten tog texten från Chester som grund för librettot efter att ha stött på den i en 1800-talssamling med mysteriespel och kompletterade den med liturgiska sånger som Herre, förbarma dig och olika anglikanska hymner.

    Britten var noga med att operan skulle framföras i kyrkor eller stora samlingssalar, inte i teatrar eller operahus; den har till och med spelats i zoologiska trädgårdar. En barnkör representerar djuren som marscherar in i och ut ur arken. Handlingen bärs av Guds röst, som är en talroll. Bara Noa och hans hustru sjungs av professionella sångare; resten av rollerna tillfaller barn och ungdomar. En liten proffsensemble står i spetsen för den stora orkestern som även omfattar ovanliga instrument som signalhorn, muggar och handklockor som illustrerar djurens intåg, fallande regn respektive regnbågen, tecknet för Guds löfte att aldrig mer lägga Jorden under vatten.

    En balettscen skildrar hur korpen visar att land hittats genom att inte återvända till arken; det gör däremot duvan, med en olivkvist. Duvans melodi spelas då baklänges i förhållande till då den flög ut. En fin liten detalj, typisk för Brittens uppfinningsrikedom.

    Text: Gunnar Lanzky-Otto

    Medverkande

    • Adolf Fredriks kyrkas diskantkör består av barn i åldrarna 9–12 år. Kören har en hög ambitionsnivå och sjunger såväl enstämmig som flerstämmig körmusik för lika röster. Kören uppträder själva samt tillsammans med pianist eller organist, olika instrumentalensembler eller orkestrar. Repertoaren riktar sig mot den klassiska körtraditionen men omfattar även jazz, visa, folkton, med mera. Kören leds av Christoffer Holgersson.

    • Adolf Fredriks kyrkas ungdomskör består av körvana ungdomar omkring 14–18 år. Kören framför så väl klassisk som nyskriven a cappella-repertoar som större verk tillsammans med solister och stor eller liten orkester. Kammarkören samarbetar sedan 2013 med El Sistema Stockholm och är en av organisationens samarbetsensembler tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester, Radiokören, Kungliga Musikhögskolan, med flera. Kören leds av Christoffer Holgersson.

    • Ungdomskören Chorista består av sångintresserade ungdomar i högstadie- och gymnasieåldern. Kören medverkar vid gudstjänster och konserter i Uppenbarelsekyrkan i Hägersten och gör även konsertresor. Kören leds av Kerstin Börjeson.

    • Stockholms ungdomssymfoniorkester består av hängivna unga musiker som kommit långt i sitt musicerande och är för många sista steget före vidareutbildning på musikhögskola. Orkestern grundades 1978 och fyller en betydelsefull uppgift såväl inom Stockholms musikliv som i att utveckla det musikaliska utövandet hos medlemmarna. Konserten har tidigare haft en egen abonnemangsserie på Konserthuset Stockholm och ger numera regelbundna konserter på Musikaliska liksom uppträdanden på andra platser i länet. De har även turnerat flitigt och spelat i bland annat Egypten, Kina, Tjeckien, Spanien, Österrike och Portugal. Sedan 2005 är orkesterns dirigent kanadensiske Glenn Mossop.

    • Västerorts ungdomssymfoniker är en symfoniorkester inom Stockholms kulturskola med omkring 40 unga musiker mellan omkring 13 och 22 år. Undervisningen leds av professionella lärare inom alla instrumentgrupper och har varit verksam i omkring sedan 1960-talet. På orkesterns repertoar finns såväl klassiska verk av Antonín Dvořák, W. A. Mozart, Camille Saint-Saëns och Lars-Erik Larsson som populärmusik och filmmusik. De har uppträtt på många håll inom landet liksom på turnéer till exempelvis Finland, Holland och Tjeckien.

    • Andreas Hanson är en väletablerad konsert- och operadirigent som lett de stora svenska orkestrarna liksom gjort uppmärksammade utländska gästspel i bland annat Ryssland, England, Polen och Litauen. Han har lett flera uppsättningar på Folkoperan och Kungliga Operan, bland annat Menottis Ahmal och nattgästerna, Mozarts Figaros bröllop samt baletter som Nötknäpparen och Tillfället gör tjuven. Han debuterade 2000 som dirigent vid BBC Proms. Han är konstnärlig rådgivare för barn- och ungdomsverksamheten hos Svenska Kammarorkestern och musikdirektör vid Armens musikkår. Nyligen har han gästat såväl Norrköpings Symfoniorkester och Västerås Sinfonietta som Sönderjyllands Symfoniorkester och Kringkastingsorkestret, norska radions symfoniorkester.

    • Johan Schinkler är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Han har varit verksam här i Sverige vid bland annat Folkoperan, Wermland Opera, GöteborgsOperan, Dalhalla samt på Lettlands nationalopera och balett i Riga. På hans repertoar finns såväl stora operaroller som Mefistofeles i Gounods Faust, titelrollen i Bartóks Riddar Blåskäggs borg, Fafner i Wagners Nibelungens ring samt Hagen i både den och i Götterdämmerung. Han har även sjungit Molokov i musikalen Chess samt medverkar som Mufasa i svenska versionen av Disneys Lejonkungen och som Stamfadern i svenska Mulan. 2008 tilldelades han Folkoperans vänners soliststipendium. Som konsertsångare har han även gjort bland annat Mozarts Requiem och Bachs Johannespassion.

    • Ulrika Tenstam gjorde storslagen debut som Klytaimnestra i Glucks Ifigenia i Aulis på Drottningholms Slottsteater och fick sitt stora genombrott som Delila i Saint-Saëns Simson och Delila. Hennes operarepertoar omfattar de stora rollerna för mezzosopran som exempelvis Carmen, Amnersi i Verdis Aida och Die Amme i Die Frau ohne Schatten av Richard Strauss. 2017 medverkade hon som Anna i Sven-David Sandströms Under en kvinnas hjärta vid en uppmärksammad uppsättning av Piteå kyrkoopera. Hon har även gjort rena skådespelarroller i exempelvis Herr Molière går igen!, koreograferade uppsättningar som Mahlers Das Lied von der Erde med Hong Kongs danskompani och i krävande verk som Macbeth2 av Jan Sandström, Zarah av Anders Nilsson och Alban Bergs Lulu. På konsertrepertoaren finns både romanser och kammarmusik samt de stora symfonierna och oratorierna.

    • Tomas Bolme är en av Sveriges mest älskade skådespelare. Han var en av de drivande medlemmarna i den fria teatergruppen Fria Proteatern mellan 1971 och 1990, är före detta ordförande i både Teaterförbundet och i Internationella skådespelarfederationen. På teaterscenen har han spelat i bland annat Molières Tartuffe och Shakespeares En midsommarnattsdröm samt Offenbachs Sköna Helena och musikalerna Zorba! och Spelman på taket. Han har gjort en mängd tv- och filmroller sedan 1950-talet som både skådespelare och röstskådespelare; bland annat är han välkänd som den svenska rösten till seriefiguren Tintin. Han har även spelat in uppläsningar av böcker som Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen, Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita och ett flertal av Jan Guillous romaner.

    • Hanna Lindberg är född och uppvuxen i Varuträsk utanför Skellefteå och studerar just nu på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hanna sjunger sedan år 2013 för Christoffer Holgersson i Adolf Fredriks kyrkas Kammarkör.

    • Karin Blom, född 1996, har just avslutat två års studier vid Vadstena Sång och Pianoakademi. Under våren 2019 tilldelades hon det första Otto Lindblad-stipendiet. Karin är uppvuxen i Stockholm, där hon sjungit i flera körer, bl.a. Adolf Fredriks kyrkas kammarkör och Mikaeli kammarkör. Under sommaren 2019 har hon medverkat som korist i Vadstena-Akademiens uppsättning av Telemanns ”Orpheus”.

    • Mezzo-sopranen Sally Lundgren är född 1995 i Stockholm. Efter studier vid Birkagårdens folkhögskola och Vadstena sång- och pianoakademi (då Vadstena folkhögskola) flyttade hon till London för att påbörja en fyraårig kandidat i klassisk sång vid the Royal Academy of Music, och i september börjar hon där sitt tredje år med den australienska sångpedagogen Kate Paterson.

      Vid Royal Academy har Sally deltagit i konsertserierna Kohn Foundation Bach Cantata Series och Bach the European, samt varit engagerad i skolans kammarkör, med vilken hon bland annat gjort resor till Neresheim i Tyskland. Som solist har hon bland annat framträtt i Royal Academys konsertserie vid the Italian Cultural Institute. Under våren var Sally korist i Royal Academy of Operas uppsättningar av Tjajkovskijs Iolanta och Ravels L’Enfant et les sortilèges. Hon har under sommaren även medverkat i romansserien Musik i sommarkväll i Vaxholms kyrka.

      I framtiden vill Sally arbeta som operasångerska, men hoppas även få möjlighet att forska inom genus och jämställdhet i musikvärlden. Hon vill fortsätta att underhålla sitt intresse för romanssång och medan hon studerar utomlands har hon som mål att sprida det skandinaviska musikarvet till en ny publik.

    • Julia Sigblad började sin musikaliska karriär som valthornissa i Arméns Musikkår och Livgardets Dragonmusikkår för att sen, efter en 2-årig Londonresa, byta instrument till sång. I London Philharmonic Choir blev hon förälskad i körsång och bestämde sig för att hon ville beröra människor med hjälp av musiken. Med en stor bunt egenskrivna poplåtar, gig på jazzklubbar och som gästsolist på konserter landet runt frilansar hon nu vid sidan av sin plats i Eric Ericson Kammarkörs resurspool samt sina studier på musikhögskolan i Örebro.

      Jönköpingstjejen Julia Sigblad har, från ett professionellt valthornsspel i Livgardets Dragonmusikkår; till klassisk sopran i London Philharmonic Choir (medverkar bl.a. på Last Night of the Proms), samlat på sig skratt och humorn har blivit en stark influens. Under tiden har hon också provat både jazzens förlovade land ute på pub samt att skriva poplåtar som finns att lyssna in via Soundcloud. Under sina år inom musikbranschen har Julia hamnat på många förstasidor, bland annat i JP och i Expressen och flertalet gånger i teverutan. Julia har också en plats i Eric Ericson Kammarkörs resurspool och sjöng senast Ethel Smyths Mässa i d-moll med dem i Konserthuset. Nu går hon klassisk sång på musikhögskolan i Örebro och frilansar med en bred repertoar i bagaget.

    • Klara Nilsson, 22 år, kommer ursprungligen ifrån Alafors utanför Göteborg och har studerat klassisk sång på Lunnevads folkhögskola åren 2016-2018. Hon har sedan många år tillbaka varit solist i bland annat Rutters requiem, Faurés requiem och St John Passion av Chilcott. Idag sjunger hon i sopranstämman i Hägersten A Capella där hon ofta är solist och ser sig i framtiden hålla på med musiken på heltid.

    • Sofia Lärkfors (f. 1994) är uppvuxen i Sundsvall men har sedan 16 års ålder studerat och varit verksam på musikscenerna runt omkring i Stockholm. Sedan 2016 studerar hon på Kungl. Musikhögskolans jazzutbildning men rör sig sömlöst och obehindrat mellan genregränserna. Hon är aktiv som sångare och kompositör i eget namn såväl som i klassiska körsammanhang som Hägersten A Cappella.

    • Maria Peterson är utbildad formgivare och kostymtecknare vid bland annat Stockholms dramatiska högskola och konstskolan Stenebyskolan. Hon har jobbat som kostymdesigner på exempelvis Jani Lohikaris Landet Ensamheten på Uppsala stadsteater, Peter Weiss Mordet på Marat och Anna Vnuks Möta hösten tillsammans?. Hon har medverkat på Scenkonstbiennalen 2015 och haft egna utställningar på Hjälmarstrand konstgalleri och Säfstaholm slott samt tilldelats flera stipendier för sitt konstnärliga arbete.

    • Dansaren och koreografen Sara Ribbenstedt har uppträtt med bland annat operasällskapet Kamraterna i uppsättningar som Räven av Igor Stravinsky och Kurt Weills De sju dödssynderna samt i koreografen Anna Vnuks föreställning Möta hösten tillsammans? på Kulturhuset Stadsteatern. Hon har även spelat i hyllade Nils Holgersson av Susanne Marko och Leif Stinnerbom på Västanå teater och i Malmöbaserade wecollectives föreställning LÅR. Hon har studerat vid Dans- och cirkushögskolan i Stockholm.

    • Per Rydnert är videodesigner och har närmare 20 års erfarenhet av att använda rörlig bild i diverse konstnärliga sammanhang. Under de senaste åren har han specialiserat sig på videoprojektioner och videoscenografiska upplevelser. Han har arbetat tillsammans med flera av våra mest älskade artister och scenkonstnärer samtidigt som han skapat videoinnehållet till flera bidrag i Eurovision Song Contest, satt upp hela föreställningar tillsammans med Cirkus Cirkör, underhållit Nobelmiddagens gäster i Blå Hallen samt gett liv åt bergväggarna i Dalhalla. I höst är han bland annat aktuell med nypremiären av Bluebeards’s Castle och Erwartung i David Geffen Hall i New York. Medverkar gör bland andra New York Philharmonic samt sopranerna Nina Stemme och Katarina Karnéus. Per Rydnert har tidigare varit verksam under namnet Visual Relief som han tills nyligen delat med vännen och kollegan Johannes Ferm Winkler.

    • Sedan sin examen från masterprogrammet i operaregi på Operahögskolan i Stockholm 2014 har Dan Turdén varit professionellt verksam bl a vid Kungliga Operan, Dramaten, Uppsala Universitet, Estrad Norr, Opera Hedeland och Operahögskolan. Turdén föddes i Norrköping som son till skådespelarna Yvonne Lundequist och Walter Turdén. På gymnasiet studerade han på Estetiska programmets musikgren med tuba som huvudinstrument. Turdén avslutade sin masterutbildning på Operahögskolan med att regissera Jaques Offenbachs operett Pierrette & Jacquot på Malmö Opera. Under 2014 var Turdén även finalist i den internationella tävlingen i operaregi: Ring Award. Som enda svensk i tävlingens historia var han först att kvalificera sig i en mycket hård konkurrens. 2007 grundade Turdén det fria operakompaniet Kamraterna och har sedan dess varit både dess ordförande och konstnärlige ledare. Sedan 2011 har Kamraterna under Turdén ledning etablerat sig som ett komplement till de stora institutionerna genom att i mindre skala men med stor övertygelse utmana och utveckla operan vad gäller form, aktualitet och arbetsmetoder. Kamraterna vill, utan att göra avkall på operans särart, bevisa att opera är en levande och samtida konstform.

    Musiken

Biljett

Ladda hem programblad
  • 15:00

    NEOARCTIC

    Orionteatern

    Klimat-performance-operan NeoArctic kunde inte vara mer angelägen. Efter kritikerrosade turnéer till New York, London och Köpenhamn kommer nu Hotel Pro Formas och Lettiska Radiokörens föreställning till 2019 års Östersjöfestival. Läs mer om festivalen på balticseafestival.com

    Läs mer

    Anslaget är mäktigt: Ett hav av plast böljar på storbildsskärm i fonden. Tolv sångare träder fram iklädda kostymer som associerar till allt från inuiter till turister i svarta solglasögon – som hämtade ur en dystopisk framtidsfilm.

    Ljudmattan är uppfordrande. Vibrerande och oroligt darrande under huden på åskådaren, med kören som en unison siren.

    I nästa bild: Kyrkklockor och svartvita bilder av en övergiven ruinstad.

    Hyllade operan NeoArctic suger in oss i en emotionell centrifug. Här färdas vi i genom postapokalyptiska landskap – tsunamis, översvämningar, smältande glaciärer – för att i sista scenen ändå åtnjuta ett slags förlåtande, sakral musik.

    Skulle det finnas en genre som hette ”aktivist-performance” så är det just vad åskådaren får bevittna i denna både poetiska och alarmerande föreställning om den tid vi lever i just nu: antropocen, människans tidsålder. Det är den föreslagna nya geologiska epok på jorden som började ungefär vid industrialiseringen på 1700-talet och som kännetecknas av att vi människor står för de största klimatförändringarna – inte naturen själv.

    Dramaturgiskt är operan uppbyggd av tolv sånger, tolv ljudlandskap, tolv landskap och en planet, med sångtitlar som Plastic, Dust och Infinity. För det helt elektroniska ackompanjemanget står den brittiska technoproducenten Andy Stott och den numera New York-baserade kompositören Krists Auznieks, en av Lettlands nu starkast lysande stjärnor. Texten är skriven av den isländska poeten Sigurjón Birgir Sigurðsson, mer känd som Sjón, en sammandragning av hans förnamn och tillika ordet ”syn” på isländska.

    Verket, som 2017 erhöll det prestigefyllda danska Reumert-priset, har vuxit fram utifrån ett koncept skapat av den danska performancegruppen Hotel Pro Forma, i samarbete med Lettiska Radiokören. Urpremiären ägde på Det Kongelige i Köpenhamn i maj 2016. Tidigare i år spelades den på Kennedy Centre i Washington.

    Hotel Pro Forma är en av Europas främsta performance-grupper. De har tidigare gästat Stockholm med verk som Calling Clavigo på Kulturhuset Stadsteatern 2003.

    NeoArctic är resultatet av lång tids research och undersökande arbete mellan artister, vetenskapsmän med flera inom olika verksamhetsfält, med inspiration från Anthropocene Project, en rad installationer och forskningsprojekt på världskulturhuset Haus der Kulturen der Welt i Berlin. Sedan 2013 utforskas där den nya, omvälvande tid vi lever i genom just en blandning av modern konst och banbrytande forskning.

    Text: Ylva Lagercrantz Spindler

    Medverkande

    • Sedan 1992 har Sigvards Kļava varit konstnärlig ledare för Lettiska radiokören. Han har arbetat med såväl de främsta körerna i Lettland som med RIAS Kammerchor i Berlin, Nederlands Kamerkoor, Radiokören vid MDR Leipzig, med flera. Med Lettiska radiokören har han gjort över 20 skivinspelningar och genomfört fruktbara samarbeten med Lettlands stora samtida komponister: Maija Einfelde, Ēriks Ešenvalds, Juris Karlsons och Pēteris Vasks för att nämna några. Kļava är sedan år 2000 professor i dirigering vid Lettiska Musikaliska Akademien i Riga. Som dirigent har han uppträtt i exempelvis Royal Albert Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam, Berlinfilharmonin, med mera. Han är återkommande gäst i jurysammanhang vid flera internationella körtävlingar.

    • Lettiska radiokören tar sig målmedvetet an såväl den tidigaste musiken som det mest innovativa och nyskrivna med samma drivkraft och konstnärliga skärpa. Med sina två dirigenter, Sigvards Kļava och Kaspars Putniņš, har kören under de senaste drygt tjugo förutom konsertverksamheten medverkat i operaföreställningar och tvärkonstnärliga projekt, teatershower och mycket mer. Kören har uppträtt vid ett otal av världens stora festivaler, däribland dem i Salzburg och Lucerne, vid BBC Proms, White Light Festival, kanadensiska Soundstreams, med flera. Inspelningar med kören finns på exempelvis Ondine, Hyperion, Deutsche Grammophon och BIS.

    • Hotel Pro Forma är en internationell mötesplats för olika konstformer med fokus på stora sceniska konstverk som utmanar både skapandet och upplevelsen av scenkonst. Produktionsbolaget är känt för sin banbrytande och gränsöverskridande verksamhet som omfattar både text, musik och teater samt design och arkitektur. Hotel Pro Forma utforskar scenkonsten och genom den vår samtid, naturen, tillvaron och såväl då- och nutid som framtiden. Klimat-performance-operan NeoArctic är Hotel Pro Formas senaste samarbetsprojekt med Lettiska Radiokören, ett verk som 2017 tilldelades det prestigefyllda Reumert-priset för bästa scenkonstverk.

      Kirsten Dehlbom är Hotel Pro Formas grundare och konstnärliga ledare. Hon arbetar med performancekonstverk, opera, teater och utställningar. Hennes bakgrund inom visuell konst märks i hennes genreöverskridande koncept och uttryck, såväl för Hotel Pro Forma som vid gästspel hos internationella operahus och teatrar. Hon har vunnit flera prestigefyllda priser som exempelvis International Society for Performing Arts ISPA:s hederspris och Årets Reumert 2015.

    Musiken