arrow

Allt innehåll från dagen

  • Tavlor på en utställning

26 augusti: Tavlor på en utställning

Musik möter bildkonst när Radiosymfonikerna uppför Musorgskijs klassiska pianosvit Tavlor på en utställning i Ravels orkesterarrangemang från 1922. Under konserten projiceras målningar på storbildsskärm. Dessutom blir det Sverige-premiär för Karin Rehnqvists Silent Earth. Före konserten i Berwaldhallen möter vi tonsättaren i ett samtal om musikens förhållande till klimatet. Tidigare under dagen visas festivalens första Konsertbio i Studio 2 i Radiohuset – ett nytt koncept där ljud och bild förenas i ett musikaliskt vykort. Under ledning av Tõnu Kaljuste tolkar Tallinns kammarorkester några av Arvo Pärts allra mest älskade verk.

Biljetter

26 Augusti
Biljett Konsertbio: Alla färgers musik i Studio 2, Radiohuset
26 Augusti
Biljett Forum: Vår region, vår framtid - Tema: The Baltic Sea Youth Platform, i Studio 2, Radiohuset

Dagspass

  • 17:30

    KONSERTINTRODUKTION 26 aug

    Nedre foajén, Berwaldhallen
  • 18:00

    SAMTAL: MUSIKENS ROLL I KLIMATFÖRÄNDRINGARNAS TID

    Berwaldhallen

    Johan Kuylenstierna är professor vid Stockholms Universitet. Han har arbetat med vattenresursfrågor inom FN, på Stockholm International Water Institute och varit VD på SEI. Johans grundprincip är att dagens stora miljöutmaningar enbart kan lösas genom att utgå från en positiv utvecklingsvision där människan och samhället står i centrum och där samverkan är nyckeln till framgång. I kvällens samtal från Berwaldhallens scen möter Johan Kuylenstierna tonsättaren Karin Rehnqvist, vars stycke Silent Earth får Sverige-premiär under festivaldagen. Librettot är skrivet av Kerstin Perski, vars poetiska text öppnar för reflektioner om människans förhållande till naturen. Karin Rehnqvists klangvärld är vemodig och trösterik, men uppmanar också till handling. I samtalet med Johan Kuylenstierna pratar Karin om musikens roll i klimatförändringarnas tid, och om hur vi kan agera för en hållbar framtid. Samtalet sker på engelska och livestreamas till Östersjöfestivalens samarbetsländer. Ytterligare samtalsdeltagare tillkommer.

    Medverkande

    • Karin Rehnqvists (SE) musik rör sig i gränslandet mellan folk- och konstmusik. Den uråldriga sångteknik som kallas kulning har hon integrerat i ett modernistiskt och högst personligt tonspråk. Karin Rehnqvist är känd både i Sverige och utomlands, och hon är i dag en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Karins musik har belönats många gånger. Sedan 2009 är Karin Rehnqvist professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hennes senaste skiva LIVE (Sterling Modern) belönades 2014 med en Grammis för årets bästa klassiska album.

    • Johan Kuylenstierna (SE) är adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms Universitet. Johan har grundexamen i geovetenskap och licentiatexamen i paleoklimatologi med inriktning på holocen klimatvariabilitet i polarområdena. Han har arbetat med vattenresursfrågor inom FN, på Stockholm International Water Institute och varit VD på SEI. Johan är aktiv i flera organisationer med koppling till miljö, energi och klimat och ofta anlitad som föreläsare och debattör. Han medverkade även i förra årets samtal på Berwaldhallen, då tillsammans med Sofia Jannok.

  • 19:00

    Tavlor på en utställning

    Berwaldhallen

    Karin Rehnqvist målar i Silent Earth ett rakt igenom samtida porträtt av vår planet och ger en röst, smärtsam och angelägen, åt vår vackra men sargade värld. Musorgskijs klassiska pianosvit i Ravels lika klassiska orkesterarrangemang från 1922 blir i den här konserten ett tillfälle att betrakta oss själva.

    Läs mer

    ”Det är svårt att inte beröra vår jords utsatta läge, så detta är min kommentar, eller snarare min undersökning. Musiken är min sanningssägare som jag ställer frågor till. Svaren är inte alltid lätta att tyda. De kan vara mångfacetterade, precis som livet.” Så skriver Karin Rehnqvist om sitt kör- och orkesterverk Silent Earth, sambeställt av Eduard van Beinum-stiftelsen för Amsterdams Concertgebouw och Sveriges Radios Symfoniorkester, som här framförs för första gången i Sverige.

    Vårt 20-tal har precis inletts. Hur kommer vi att se tillbaka på det? Är det nu vi lyckas dela och sprida vårt engagemang och vår empati? Är det nu vi enas kring lösningar på mänsklighetens gemensamma utmaningar?

    Silent Earth är ett samarbete med librettisten, dramaturgen och författaren Kerstin Perski, ett resultat av improvisationer och gemensamt fantiserande. Tillsammans har de tidigare skapat barnoperan Sötskolan, orkestersagan När jorden sjunger och helaftonsoperan Strandad.
    ”En kväll satte vi oss i tanken på en annan planet, där vi kunde se vår egen vackra jord på avstånd. Vi känner båda en stark oro inför den kris vi ser idag, både vad gäller klimatet och den politik som omger frågan. Detta är ju en ödesfråga för vår värld,” berättar Karin Rehnqvist.

    Första satsen i Silent Earth är ödslig. Mot slutet av andra satsen ropar kören desperat: ”Rädda dig från oss! Rädda oss från oss själva!” Karin Rehnqvist menar att musiken, genom att fördjupa vår förståelse av livet och vad det är att vara människa, kan hjälpa oss att sörja såväl som att glädjas.
    ”Det fanns, konstigt nog, något trösterikt i att sitta där på en annan planet, om än bara i fantasin. Det är allvarliga tider vi lever i, där konstnärer också måste bidra. Även om temat är skrämmande så måste alltid komponerandet vara lustfyllt, annars lever inte musiken. Efterhand var det härligt att öppna sig för klangerna som kom, även om jag under arbetets gång ibland blev skrämd av kraften i uttrycket.”

    I ett annat 20-tal – les années folles, de ”galna åren” i konstens huvudstad Paris – tog Maurice Ravel den knappt femtio år gamla pianosviten Tavlor på en utställning och gjorde den till sin. Han skapade en kärleksfull och mycket fransk orkestrering av den rufsiga och ostyriga Modest Musorgskijs ryska mästerverk.

    “Konst är ett sätt att kommunicera med människor, inte ett självändamål” sade Musorgskij, inte olikt Karin Rehnqvist. Han leder oss genom salarna med tavlor av en nyligen bortgången vän och talar till oss genom de käbblande kvinnorna på marknaden i Limoges, barnskratt i Tuileriernas trädgårdar och i kryptans dunkel.

    Vi ser tillbaka på det ryska 1870-talet genom parisiska 1920-talsglasögon och betraktar 1920-talet genom 2020-talets prisma. Vi minns i dag 1920-talet som ett decennium av optimism, glamour och demokratisering. Men vilken värld såg impressionisten Ravel när han fantasifullt färglade Musorgskijs pianomusik? Och vilken konst följer oss in i 2020-talet?

    Text: Janna Vettergren

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

      Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!

      Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radio. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967.

      Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, inklusive Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare till Östersjöfestivalen.

    • Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

      Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik.

      Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel. Rekrytering av ny chefsdirigent för Radiokören pågår.

    Musiken

Biljett

  • 12:00

    KONSERTBIO: ALLA FÄRGERS MUSIK

    Radiohuset, Studio 2

    Sedan hans tid som Radiokörens chefsdirigent har Tõnu Kaljuste bidragit till att Arvo Pärts musik numera är en del av den svenska standardrepertoaren. Den på ytan enkla musiken har ett djup och en komplexitet som Kaljuste, tack vare sitt mångåriga och nära samarbete med Pärt, är särdeles skicklig på att ta fram.

    Medverkande

    • Tallinns kammarorkester grundades 1993 av dirigenten Tõnu Kaljuste ur en stråkorkester vid Konservatoriet i Tallinn. Grundbesättningen är fortfarande en stråkorkester, men förstärks med blåsmusiker från Estlands nationella symfoniorkester och Estniska nationaloperan. Orkestern har gjort prisade inspelningar av verk av baltiska tonsättare som Crystallisatio av Erkki-Sven Tüür, Litany och In principio av Arvo Pärt och Neenia av Heino Eller. De gör regelbundna konsertturnéer och uppträder vid festivaler i exempelvis Schleswig-Holstein, Turin, och Bremen. Bland orkesterns gästdirigenter finns Juha Kangas, Terje Tonnesen, Kristjan Järvi och John Storgårds.

    • Violinisten Harry Traksmann har varit medlem i Tallinns kammarorkester sedan 1993 och utsågs till konsertmästare tre år senare. Som erkänd soloviolinist har han spelat med bland andra Estlands nationella symfoniorkester, Österbottens kammarorkester, Åbo filharmoniska orkester och Tallinns kammarorkester. Bland andra ensembler han verkat i kan nämnas estniska nutida musik-ensemblerna NYYD Ensemble, YXUS Ensemble samt New Tallinn Trio. 2014 började han undervisa i violin vid Estlands musik- och teaterakademi i Tallinn, där han själv studerade på 1990-talet för Jüri Gerretz. 1996 belönades han med ett diplom vid Heino Eller International Violin Competition, samma år som han tillträdde som konsertmästare för Tallinns kammarorkester.

    • Estniske violinisten Robert Traksmann slutför för närvarande sina masterstudier vid Musikhögskolan Hanns Eisler i Berlin där han studerat för bland annat Kolja Blacher. Han har redan spelat i framstående ensembler som Gürzenich Orchester i Köln, Tallinns kammarorkester, Karajan-Akademie vid Berlinfilharmonikerna, YXUS Ensemble och Vox Clamantis. Han har även verkat som konsertmästare i ett flertal ungdomssymfoniorkestrar och uppträtt som soloviolinist med bland andra Pärnu stadsorkester, Tysklands ungdomssymfoniorkester i Tübingen, Virumaa kammaorkester och Haapsalu festivalorkester. 2010 vann han första pris i Pärnu Violinists’ Competition samt både Pärnu stadsorkesters och Eduard Tubin-sällskapets specialpris. Som kammarmusiker spelar han regelbundet med pianisten Rasmus Andreas Raide cellisten Marcel Johannes Kits, en hyllad och prisbelönad konstellation som uppträtt vid flera festivaler och konsertsalar runt om i Estland.

    • Pianisten Marrit Gerretz-Traksmann har spelat i många kammarmusikaliska konstellationer, bland annat New Tallinn Trio som hon grundade tillsammans med violinisten Harry Traksmann och cellisten Kaido Kelder. De gjorde bland annat en hyllad debut USA-debut i Washington D.C. i februari 2012 med musik av Erkki-Sven Tüür. Med YXUS Ensemble har hon framfört verk av Arvo Pärt på blanda annat NORTHWIND Festival i Hamburg och Dresden. Som konsertsolist har hon spelat med bland andra NDR Radiophilharmonie, Estlands nationella symfoniorkester, Tallinns kammarorkester och Bialystoks symfoniorkester med dirigenter som Tõnu Kaljuste, Paul Mägi och Kaspar Zehnder. Hon är sedan 1997 docent i kammarmusik vid Estlands musik- och teaterakademi i Tallinn och undervisar även vid Tallinns musikgymnasium. Hon studerade själv vid akademin för Bruno Lukk, Anna Klas och Peep Lassmann och tog masterexamen i kammarmusik 2002. Hon har även tagit lektioner för Liisa Pohjola vid Sibelius-Akademin i Helsingfors.

    Musiken

Biljett

  • 15:00

    FORUM: VÅR REGION, VÅR FRAMTID – TEMA: THE BALTIC SEA YOUTH PLATFORM

    Radiohuset, Studio 2

    Östersjöstaternas råd (CBSS), Utrikespolitiska institutet (UI) och Svenska institutet (SI) arrangerar under Östersjöfestivalen ett forum med ungt fokus på frågorna om hållbarhet, demokrati och öppenhet runt Östersjön.

    Läs mer

    Östersjöstaternas råd (Council of the Baltic Sea States) lanserar våren 2020 affischtävlingen Nothing about us without us! Tävlingen är internationell och riktar sig till unga vuxna mellan 18 och 30 år i länderna runt Östersjön. De tre som bäst visualiserat unga människors medbestämmande i Östersjöregionen får resa till Stockholm för att ta emot pris under detta forum.

    Utrikespolitiska institutet (UI) presenterar seminariet Young voices – pretty or listened to? Frågor som kommer att diskuteras är; Hur är unga engagerade i politiska beslut kring Östersjön och vilka samhällsfrågor inkluderar ungas deltagande? Hur uppmuntras deras engagemang till förändring och hörs deras röster?

    Svenska institutet (SI) presenterar olika sätt – attraktiva för en yngre generation – för att främja hållbarhet. Ett exempel är Re-dress clothes Swap: ett sätt att förnya din garderob på ett klimatvänligt sätt.

    Forumet hålls på engelska och är gratis och öppet för alla. Biljett krävs. Max antal deltagare är 200 personer.

    Medverkande

    Musiken