arrow

Allt innehåll från dagen

  • Tillsammans är vi starka

22 augusti: Tillsammans är vi starka

Hur kan musik fungera som en samlande kraft i en föränderlig värld? Den första dagen av Östersjöfestivalen sammanförs Joseph Haydns Jesu sju sista ord på korset om vår frälsare på korset med ett livestreamat samtal från Voksenåsen i Oslo, Norge. I samtalet möter vi bland andra teologiprofessor Werner Jeanrond, som pratar om hopp och oro inför en värld i förändring.

Biljetter

Dagspass

  • 17:30

    KONSERTINTRODUKTION 22 aug

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Våra presentatörer ger dig en introduktion till kvällens konsert i nedre foajén. Introduktionen hålls på svenska och pågår under 15 minuter.

  • 18:00

    SAMTAL: HOPP OCH ORO, EN VÄRLD I FÖRÄNDRING

    Berwaldhallen

    Global klimatkris, epidemier och förlorad tillit till demokratin. Många känner oro inför framtiden. Hur finner vi hopp? Och hur kan en 2000 år gammal text spegla vår tids stora frågor? Trots att vi lever i en sekulariserad tid känner de flesta igen orden som Jesus lär ha yttrat på korset: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”. I ett samtal från Voksenåsen i Oslo möter vi bland andra Werner Jeanrond, professor i dogmatik och systematisk teologi vid Oslo universitet. Med utgångspunkt från bibeltexter resonerar Werner om människans förmåga att känna hopp och framtidstro och om hur vi kan hantera oro inför morgondagen. Samtalet sker på engelska och livestreamas till Berwaldhallen i Stockholm samt till Östersjöfestivalens samarbetsscener. Ytterligare samtalsdeltagare tillkommer.

    Medverkande

    • Werner Jeanrond (NO) är professor i dogmatik och systematisk teologi vid Universitetet i Oslo. Han är född i Saarbrücken, Tyskland och utbildad inom teologi, litteratur och lingvistik i Saarbrücken, Regensburg och Chicago. Werners publikationer inom teologi och hermeneutik har blivit översatta till över 20 språk och han arbetar i dag på tredje delen av en trilogi om kärlek, hopp och tro. Första delen, ”A Theology of Love”, publicerades 2010. Den andra delen, ”Reasons to Hope”, publicerades tidigare i år.

  • 19:00

    Tillsammans är vi starka

    Berwaldhallen

    Genom enighet växer det lilla. Joseph Haydns meditationer över de sju fraser som Jesus lär ha yttrat på korset flätas samman med betraktelser över hur vi tillsammans kan verka för en bättre morgondag – i stället för att fördärva och förstöra för varandra, oss själva och vår jord. Genom oenighet sönderfaller det stora.

    Läs mer

    Att spela Joseph Haydns Jesu sju sista ord på korset är en intensiv upplevelse för musikerna i en stråkkvartett. De sju långsamma satserna mellan inledningen och den avslutande jordbävningen – Terremoto – som enligt evangelisten Matteus skakade marken när Jesus dog ger utrymme för meditation över både Haydns personliga tolkningar och över en torterad, döende mans sista ord och sista timmar i livet. Kanske också över det faktum att människan i tvåtusen år har fortsatt göra sina egna lika illa.

    Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger andalusiska Cadiz – Europas äldsta oavbrutet bebodda stad. Strändernas ljus bländar mot den blå Atlanten. Sandstensvita husväggar skuggar trånga gränder och apelsinträdens blad rasslar i brisen på torget. När Jesuitprästen Padre José ärvde en förmögenhet i början av 1780-talet bestämde han sig för att bygga ett magnifikt ovalt kapell ovanpå det enkla underjordiska kapell där han verkade. Allra först beställde han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn. Den lilla staden Cadiz skulle få en påskgudstjänst de aldrig sett maken till.

    Joseph Haydn hade nyligen fått sitt kontrakt hos prins Esterházy omförhandlat. Han hade nu möjlighet att publicera sin musik hos förläggare utanför det ungerska hovet, till och med skriva musik på beställning från andra än prinsen. Förfrågan från Padre José var överraskande detaljerad och innebar en stor utmaning, till och med för en tonsättare med åttio symfonier i bagaget.

    Att skriva sju långsamma satser i rad var ingen lätt uppgift. Musiken skulle fördjupa gudstjänstbesökarnas upplevelse av de sju bibelorden, då prästen förflyttade sig från predikstolen till altaret mellan läsningar och betraktelser. Haydn hittade till sist inspiration i de faktiska bibelordens talade rytmer. Han gjorde dem till musikaliska teman i ett niosatsigt verk för kammarorkester, senare omskrivet för stråkkvartett av Haydn själv.

    Haydn hade aldrig varit i Cadiz men fick påskens tradition i den uråldriga staden beskriven för sig. “Kyrkans väggar, fönster och pelare var klädda i svart tyg och endast en enda stor lampa som hängde från kupolens mitt bröt det djupa mörkret” skrev Haydn i förordet till en utgåva. Till denna intensiva atmosfär av mystik lät Haydn sin musik skapa en ny dimension.

    I denna konsert formad kring ord möts vi för en stund av gemensam eftertanke. Jesu sista sju ord på korset blir till sju betraktelser över våra framtidsutmaningar. Vilka är de och hur kan orden hjälpa oss vidare? Vi möter Haydns musik med filosofi, med tro, med humanism.

    Text: Janna Vettergren

    Medverkande

    Musiken