arrow

Allt innehåll från dagen

  • Víkingur Ólafsson solorecital

    Hör den isländske pianistens rena klang och intelligenta spel i en intim konsert.

28 aug: Víkingur Ólafsson & Mozart

Den isländske pianisten Víkingur Olafsson är tillbaka i Berwaldhallen, denna gång i en solorecital med  tolkningar av Mozart och dennes i dag mindre kända tonsättarkolleger Baldassare Galuppi, Domenico Cimarosa och Carl Philipp Emanuel Bach. Musiken är utgiven på soloskivan Mozart & Contemporaries om vilken Ólafsson själv har sagt: Att upptäcka den här musiken renade verkligen mitt sinne. Det var som att ta en bit ingefära då man äter sushi.”

Program

  • 19:00

    VÍKINGUR ÓLAFSSON & MOZART

    Berwaldhallen

    Den isländske pianisten Víkingur Ólafsson har av New York Times kallats ”Islands Glenn Gould” och har gjort sig känd som en vår tids mest kreativa och nyskapande musiker. Ólafsson har mottagit mängder av utmärkelser, som exempelvis Gramophone Magazine’s Artist of the Year, och samma tidning har beskrivit honom som ”en sällsynt kombination av teknisk briljans, expressiv kontroll och tolkningsmässigt djup”. Här får vi tillfälle att möta denna mångsidige och unika pianist i ett spännande program där han tolkar musik av Mozart och andra tonsättare från samma tid.

    Läs mer

    Vikingur Ólafsson är en av dagens mest idérika och nydanande klassiska musiker. Inte minst har han gjort sig känd för sin kreativa programsättning och sina uppfinningsrika projekt. Ett av hans mest uppmärksammade projekt från senare år är soloalbumet Mozart & Contemporaries, där han ställer Mozart vid sidan om andra tonsättare från samma tid, som Joseph Haydn och Carl Philipp Emanuel Bach samt italienska tonsättare som Baldassare Galuppi och Domenico Cimarosa.

    När Ólafsson tolkar musiken från Mozartalbumet i Berwaldhallen inleds konserten med musik just av den venetianske tonsättaren Galuppi. I dag är Galuppis musik i stort sett bortglömd, men under sin levnad var han mycket uppskattad, bland annat för sina operor. Ólafsson har berättat att han fascinerats av Galuppi ända sedan han en dag stötte på en video med hans pianomusik tolkad av den legendariske pianisten Arturo Benedetti Michelangeli. Galuppis nionde sonat har Ólafsson liknat vid Mozarts fyrtionde symfoni, med samma ”svårfångade kombination av mörkpolerad elegans och rastlös energi”.

    Vi får också bland annat ta del av Ólafssons pianospel i musik av Carl Philipp Emanuel Bach, son till den mer kände Johann Sebastian. Mozart influerades starkt av honom och när han uttalade de berömda orden ”Bach är fadern, vi är hans barn”, var det just Carl Philipp Emanuel han syftade på. Hans Rondo  d-moll har Ólafsson beskrivit som ”oemotståndligt”: ”Han komponerar på ett sätt som är helt atypiskt för sin tid … som Beethoven med en touch av Stravinsky.”

    Men det är ändå Mozart som står i centrum vid den här konserten. Ólafsson har berättat hur han redan som åttaåring fascinerades av Mozarts pianosonater, som av den berömde pianisten Arthur Schnabel betecknades som ”för lätta för barn och för svåra för musiker.” De Mozartstycken vi får ta del av vid denna solokonsert härstammar från Mozarts produktiva 1780-tal. Tjugofem år gammal flyttade en förhoppningsfull Mozart till Wien 1781 och gjorde sig ett namn som tonsättare och inte minst som gudabenådad pianist, med talang för att trollbinda sin publik. En förmåga som även Vikingur Ólafsson kan sägas besitta i högsta grad.

    Text: Axel Lindhe

    Medverkande

    • Vikingur Ólafsson har gjort sig känd som en av vår tids mest innovativa och kreativa musiker och han har av New York Times kallats ”Islands Glenn Gould”. Han har vunnit alla stora priser i sitt hemland, varav fyra Musician of the Year på Icelandic Music Awards och 2019 blev han av Gramophone Magazine utsedd till Artist of the Year. Samarbeten med tonsättare som Philip Glass och Daníel Bjarnason har lett till ett flertal uruppföranden och innan han knöts till Deutsche Grammophon spelade han in tre album på ett eget skivmärke, Dirrindí. Flera av hans inspelningar för Deutsche Grammophon har erhållit stor internationell uppmärksamhet och 2019 erhöll han den prestigefulla utmärkelsen Recording of the Year av BBC Music Magazine, för albumet Johann Sebastian Bach.

      Säsongen 2021-22 var Ólafsson Artist in Residence hos Iceland Symphony Orchestra och han framförde under säsongen bland annat pianokonserter av Thomas Adès, John Adams och Daníel Bjarnason med orkestern. I februari 2022 uruppförde Ólafsson dessutom Bjarnasons tredje pianokonsert, tillsammans med Los Angeles Philharmonic och Esa-Pekka Salonen. Ólafsson har också gjort sig känd som en artist som arbetar för att sprida klassisk musik till en vidare publik. Han har varit värd för flera tv-serier om klassisk musik i isländsk television och han har gjort radioprogram för den isländska radiostationen Rás 1 och för BBC Radio 3.

    Musiken