arrow

Allt innehåll från dagen

  • L’Arpeggiata, Christina Pluhar

    Svängig barock på Vasamuseet

1 sep: Barockt med L'Arpeggiata

En både lättsam och djupgående kväll med den jazziga barockensemblen L’Arpeggiata som ger 1600-talet nytt liv med skeppet Vasa som fond. Kvällens samtal handlar om 1600-talets syn på bildning i Italien och Sverige med utgångspunkt i Vasas skulpturprakt.

Program

  • 19:30

    SAMTAL: VASAS SKULPTURPRAKT

    Vasamuseet

    Ett samtal om skeppet Vasas skulpturprakt och synen på bildning i Sverige och Italien under 1600-talet. Hur kommer det sig att skeppets galjon pryds av tjugo romerska kejsare och vad säger det om tidens syn på lärdom och historia? Medverkar gör Anna Maria Forssberg, docent i historia och forskare på Vasamuseet samt Stefano Fogelberg Rota, docent i litteraturvetenskap vid Södertörns högskola.

    Separat biljett till samtalet behövs, bokas ihop med konsertbiljetten. Samtalsbiljetten är gratis men kan enbart bokas av den som har en konsertbiljett. Begränsat antal platser. Samtalet ges i Auditorium 1, Vasamuseet. Publik som går på samtalet släpps in på Vasamuseet från kl 19.15. Går du enbart på konserten är insläppet kl 20.00.

     

    Medverkande

  • 20:30

    BAROCKT MED L'ARPEGGIATA

    Vasamuseet

    Medan den mer allvarliga operan föddes med Monteverdi i norra Italien utvecklades den folkliga operan och commedia dell’arten i Neapel under 1600-talet. Det är från denna tradition den europeiska barockensemblen L’Arpeggiata hämtar sin inspiration. Med sina improvisatoriska konserter bestående av danser, tarantellor och kantater har de sedan år 2000 charmat konserthus världen över. Möt den svängiga ensemblen med solister i ett lekfullt program i Vasamuseets historiska miljö.

    Publik som går på samtalet före konserten släpps in på Vasamuseet från kl 19.15. Går du enbart på konserten är insläppet kl 20:00.

    Läs mer

    L’Arpeggiata grundades 2000 av Christina Pluhar och består uteslutande av virtuosa och konstnärligt framstående musiker. I samarbete med solister från en mängd olika musikaliska bakgrunder inspirerar ensemblen publik och press över hela världen med okonventionella och spännande framträdanden.

    L’Arpeggiata är uppkallad efter toccatan med samma namn av Giovanni Girolamo Kapsberger, och specialiserar sig helt på framförandet av 1600-talsmusik. Med översvallande spelglädje, lust att improvisera och experimentera i framförandet av historisk musik har ensemblen turnerat i hela Europa, Australien, Sydamerika, Japan, Kina, Nya Zealand, och USA.

    På 1600-talet ansågs Neapel vara musikens huvudstad och operans samt commedia dell’artens vagga. Såväl framstående musiker och tonsättare som de berömda kastraterna kom från de respekterade napolitanska konservatorierna. Under sin musikaliska upptäcktsresa genom det napolitanska 1600-talet väcker L’Arpeggiata vokalmusik från den tidiga barocken och napolitanska folklåtar till liv; Två pazzi, galna av kärlek, beklagar sin hjärtesorg på ”Sjukhuset för kärlekskranka”. I Neapelbukten bryter ett krig ut mellan de små och stora fiskarna eftersom den otrogna ansjovisen har blivit kär igen. På Neapels gator klingar eldiga tarantellor och från palatsen hörs virtuosa arior. L’Arpeggiata bjuder på ett lika överraskande, varierat, livligt och färgstarkt program som staden vid Vesuvius fot. Allt i historisk miljö med det svenska 1600-talsskeppet Vasa som fond.

    Medverkande

    • Efter gitarrstudier i hemstaden Graz tog Christina Pluhar examen i luta för Toyohiko Sato vid konservatoriet i Haag. Efter examen för Hopkinson Smith vid Schola Cantorun Basilienses (Diplôme Supérieur de Perfectionnement) studerade hon för Mara Galassi vid Scuola Civica di Milano.

      Hon vann första pris med ensemblen La Fenice på den internationella festivalen för tidig musik i Malmö 1992.

      Christina Pluhar bor sedan 1992 i Paris där hon deltar med solo- och generalbasframträdanden på prestigefyllda festivaler tillsammans med berömda ensembler som La Fenice, Concerto Soave, Accordone, Elyma, Les Musiciens du Louvre, Ricercar, Akademia, La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, Concerto Köln, samt i ensembler ledda av René Jacobs, Ivor Bolton och Alessandro di Marchi. Hon framför solo och generalbasmusik från 1500-talet till 1700-talet på renässansluta, barockgitarr, teorb och barockharpa.

      Pluhar har sedan 1993 lett masterclasses vid universitetet i Graz samt ger sedan 1999 lektioner i harpa vid konservatoriet i Haag.

      Hon grundade 2000 ensemblen Arpeggiata. I tio års tid har Christina och hennes ensemble spelat in album som Teatro d’amore och Music for a While, och de har framträtt över hela Europa. Pluhar tillbringar en stor del av sin tid med L’Arpeggiata eftersom hon inte bara fungerar som dirigent och musiker, hon är även programansvarig och hon lägger ner mycket tid på forskning och förberedelser inför L’Arpeggiatas konserter och skivinspelningar.

    Musiken

    • Céline Scheen, Dorota Szczepańska, Luciana Mancini, Vincenzo Capezzuto, Alessandro Giangrande, João Fernandes

    • Luciana Mancini

    • Allesandro Giangrande

    • Céline Scheen

    • Vincenzo Capezzuto

    • Vincenzo Capezzuto, Anna Dego

    • Céline Scheen, Dorota Szczepańska, Luciana Mancini, Vincenzo Capezzuto, Alessandro Giangrande, João Fernandes

    • Céline Scheen

    • Vincenzo Capezzuto, Anna Dego

    • João Fernandes

    • Anna Dego

    • 1 Una dama la più fortunata (Vincenzo Capezzuto, Alessandro Giangrande)
      2 Ballo detto la Barerra – Aria : Non e vero (Céline Scheen, Luciana Mancini)
      3 Rezitativo : Basti, sospenda il Ballo (Luciana Mancini)
      4 Dormi, o Ninno (João Fernandes)
      5 Rezitativo : Silenzio o voci (Vincenzo Capezzuto)
      6 Gioca al ombre il mio bel sole (Céline Scheen, Dorota Szczepańska, Luciana Mancini, Vincenzo Capezzuto, Alessandro Giangrande, João Fernandes)