arrow

Svensk Musikvår: Kammarkonsert

På Svensk Musikvårs andra festivalsdag blir det kammarkonsert med Håkan Björkman, trombon, Henrik Blixt, fagott, Emmanuel Laville, oboe, Geneviève Martineau, violin, Eriikka Nylund, viola och Chul-Geun Park, cello.


Medverkande

 

Trombonisten Håkan Björkman är sedan 2010 stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är även stämledare i Chamber Orchestra of Europe och har tidigare haft samma uppdrag i Kungliga Hovkapellet mellan 1996 och 2010 och dessförinnan i Stockholm Symphonic Wind Orchestra 1993–1996. Som kammarmusiker har han bland annat spelat med Christian Lindbergs Trombone Unit 2000 och Stockholm Sinfonietta. Han har varit solist med en mängd ensembler, däribland Västerås Sinfonietta, Sveriges Radios Symfoniorkester, Nordiska Kammarorkestern, Kungliga Filharmonikerna, Orphei Drängar och Mellersta Österbottens kammarorkester. Flerfaldigt prisbelönad, bland annat vinnare av Christian Lindberg International Solo Competition 2008. I samverkan med Yamaha har han tagit fram sin egen instrumentmodell och munstycke. Han undervisar vid Mälardalens högskola och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Henrik Blixt är stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester, tidigare solofagottist i Gävle Symfoniorkester. Han har spelat i fagottkvertetten Särimner som 1996 vann första pris vid den internationella fagottkvartettävlingen i Potsdam. Hösten 1998 vann han andra pris i den internationella träblåstävlingen i Bayreuth i konkurrens med 91 andra musiker. Efter studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bland andra professor Knut Sönstevold tog han solistdiplom våren 1998 efter att ha framfört André Jolivets fagottkonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester. Med Amadékvintetten har han spelat in bland annat musik av Mozart och Nielsen samt svenska tonsättare som Rolf Martinsson och Daniel Börtz. Två gånger har han fått verk skrivna till sig av Mats Larsson Gothe, solostycket Ricerco 1 och solokonserten Ricerco 2.

Franske oboisten Emmanuel Laville har varit stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan hösten 2011 efter tre år som stämledare i Royal Scottish National Orchestra. På hans solistrepertoar finns bland annat såväl Strauss och Mozarts som Bohuslav Martinůs och Andrea Tarrodis oboekonserter. Han har studerat för bland andra Jean-Claude Jabolay, samt för David Walter, Jacques Tys och Frederic Tardy vid konservatoriet i Paris. Han har även varit akademist vid BRSO, Bayerska radions symfoniorkester. Han har uppträtt med bland andra London Symphony Orchestra, Frankfurts radiosymfoniker, Orchestre National du Capitole de Toulouse och Brussels Philharmonic. Han undervisar vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och på Royal Conservatoire of Scotland i Glasgow.

Geneviève Martineau är medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester där hon sitter i andraviolinstämman sedan 2013. Hon har studerat för Helmut Lipsky vid Conservatoire de Montréal, och för Lynn Chang i Boston. Hon har varit stämledare i Scottish Opera Orchestra och violinist i Royal Scottish National Orchestra och även framträtt vid kammarmusikfestivaler i Skottland, Schweiz, Frankrike och Kanada.

Finska violasten Eriikka Nylund är sedan 2007 stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har utbildat sig vid Sibelius-Akademien i Helsingfors, Musik-Akademie Basel och Mozarteum i Salzburg. Hon var fram till 2006 en av de ursprungliga medlemmarna i den flerfaldigt prisbelönade finska stråkkvartetten Meta4 som bland annat tilldelades första pris vid internationella Sjostakovitj-tävlingen i Moskva 2004, liksom juryns specialpris för bästa Sjostakovitj-tolkning. Hon har uppträtt som solist med flera framstående finska orkestrar och var tidigare stämledare i Philharmonia Orchestra i London.

Chul-Geun Park är medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är utbildad privat för Wolfgang Boettcher och vid Högskolan för Musik och Dans i Köln för Maria Kliegel. Han har vunnit en rad priser vid kammarmusiktävlingar bland andra internationella Rubinsteintävlingen. Han har tidigare suttit i Dresdens symfoniker och varit solocellist i Neubrandenburger Philharmonie.

Musiken

Ungefärliga tider

Trombonisten och tonsättaren Folke Rabe var känd som programledare för Önskekonserten i Sveriges Radio P2. Ännu större avtryck i musiksverige gjorde han dock kanske genom sina kontakter med den avantgardistiska musikscenen i 1960-talets USA. Genom Rabe fick unga tonsättare möta minimalisten Terry Rileys musik, en upplevelse många minns som omvälvande. 1960- och 70-talets fester på Kungliga Musikhögskolan, där Rabe var ljudtekniker, brukade sluta runt bandspelaren i hans källarstudio där man upptäckte helt nya sätt att skapa musik.

För körsångare öppnade Rabes musik ett fönster mot en helt ny värld. I en del verk gav han sångarna en grafisk bild att sjunga efter medan andra skrevs mer traditionellt, med vanliga noter. I sina tolv Madrigaler har Folke Rabe satt musik till texter ur Ann Jäderlunds suggestiva diktsamling mörker mörka mörkt kristaller. Jäderlunds sätt att dröja kvar vid vissa ord och låta dem sjunga sig till en ny, hemlighetsfull betydelse gav Rabe en idé: Han ville ge varje ord en särskild klang, som i 1500-talets madrigaler.

I ett brev till Ann Jäderlund skriver Rabe att madrigalerna råkade bli ”det mest komplicerade kompositionsarbete jag någonsin gett mig in på. Det visade sig innebära ett närmast statistiskt planeringsarbete som jag inte riktigt hade räknat med. Jag fick göra listor över ord (drygt 200 i mitt dikturval) och ange i vilka dikter det ena och det andra ordet förekommer. Nu är det i alla fall gjort och det har varit roligt, inte så räknenisse-mässigt som det kanske verkar. Musiken klingar dock inte alls på något oerhört avancerat eller avantgardistiskt sätt,” skriver han, ”tvärt om!” Madrigalerna beställdes av Konserthuset i Vara till Vokalkvartetten Vox och blev det sista Rabe komponerade.

Text: Janna Vettergren

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim