arrow

Radiokören möter Sveriges Ungdomskör

Sedan 2011 driver barn- och ungdomskörförbundet UNGiKÖR den nationella ungdomskören Sveriges Ungdomskör som består av unga, ambitiösa körsångare från hela landet. Körmedlemmarna träffas och repeterar några gånger varje år och uppträder både i Sverige och turnerar runt om i världen. Körens ledare växlar vilket främjar ensemblens sångliga och konstnärliga utveckling. Vid denna konsert är Erik Westberg dirigent, en av landets mest framstående körledare och pedagoger.


RADIOKÖREN dot 2018/2019
Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Idén bakom Sveriges Ungdomskör är att det här i Sverige, på samma sätt som i flertalet länder runt om i världen, skall finnas en nationell ungdomskör med unga körsångare mellan 16 och 25 år från hela landet. Kören bedrivs ideellt i projektform inom ramen för barn- och ungdomsorganisationen UNGiKÖR. Syftet med kören är att vara en utvecklande musikalisk smältdegel och mötesplats för ungdomar oavsett var i landet de bor, liksom en förebild och inspiration för unga korister i lokala barn- och ungdomskörer runt om i Sverige. Kören har regelbundna träffar i form av internat och festivaler liksom turnéer inom och utanför Sverige. Repertoaren består huvudsakligen av klassisk körmusik på hög nivå med tonvikt på nordiska tonsättare samt nyskriven musik av både erkända och ännu inte etablerade tonsättare. Inför varje ny treårig projektperiod anlitas en ny, välrenommerad svensk kördirigent. I oktober 2018 inleddes ett samarbete med professor Erik Westberg. Sedan dess har kören hunnit med åtskilliga uppmärksammade projekt och ännu fler är på gång.

Erik Westberg är en flerfaldigt prisbelönad kördirigent och, sedan 2003, professor i kördirigering och körsång vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande vid Luleå Tekniska Universitet. Han grundade 1993 Erik Westbergs Vokalensemble, en ensemble som beställt och uruppfört ett femtiotal verk av svenska och internationella tonsättare, genomfört över fyrtio turnéer och gjort ett stort antal inspelningar.

Han har även varit ledare för bland annat Oslo Filharmoniske Kor och KFUM-kören i Stockholm samt anlitats som gästdirigent för Radiokören, Pro Coro Canada, Spaniens nationalkör och São Paulo stads symfoniska kör. 1997 var han residensartist vid Wollongong University i Australien. Han var idégivare till projektet ”Körsång för fred och rättvisa”, som engagerade 8 000 körsångare i 56 länder, och initiativtagare till Barents körcentrum, som engagerade professionella sångare från Sverige, Finland, Norge och Ryssland.

Han har mottagit flera utmärkelser. Som förste kördirigent erhöll han 1992 Kungl. Musikaliska akademiens dirigentstipendium. Han förärades 2006 med H.M. Konungens medalj av åttonde storleken i serafimerordens band ”för betydelsefulla insatser i det svenska musikväsendet”. Han studerade kördirigering för professor Eric Ericson vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Musiken

Ungefärliga tider

Staffan Storm har framför allt skrivit kammarmusik. I en intervju har han själv beskrivit det som ett resultat av samarbetet med musikerna ifråga. ”Det går att jobba med lite mer detaljer i det musikaliska uttrycket. Man jobbar tillsammans på ett sätt som man kanske inte gör vid större besättningar. Det är en interaktion på ett helt annat sätt.” Men det har även blivit körmusik av olika slag, som å ena sidan Und wenn die Welt voll Teufel wär till Lutheråret 2017, och den mer experimentella Förvittrad sfinx från 1990 till en dikt av modernisten Elmer Diktonius å den andra.

De tre korta körstyckena i samlingen Aspects of Snow är alla tonsättningar av gamla japanska poeter. Yamabe no Akahito levde på 700-talet och är ihågkommen som en av Diktens 36 odödliga, eller Sanjūrokkasen, liksom även 900-talspoeten Sakanoue no Korenori. De 36 utvalda poeterna levde mellan 500- och 1000-talet och valdes ut för att kunna studeras av andra aspirerande diktare. Takayama Sōzei levde och verkade på 1400-talet och var förutom diktare aktiv i det militära under shogunatet.

Gemensamt för alla tre dikter är, som samlingens namn också antyder, deras koppling till snö. Två av de tre dikterna nämner också månen, även den en vanlig symbol i japansk diktkonst. Klangerna i Staffan Storms tonsättningar är ofta täta, men svävande och inte påträngande. Det är ingen romantisk musik, men nog så stämningsfull. Storm frammanar upplevelsen, sinnebilden av att stå och titta upp mot himlen under månens ljus med snöns stilla rörelse i luften, så påtaglig att den nästan går att höra.

Text: David Saulesco

Fri entré, inga biljetter krävs