arrow

ÖSTERSJÖFESTIVALEN 31 AUG

SAMTAL kl 16.00 – Live i Berwaldhallen
KONSERT kl 17.00 – Matteuspassionen
Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei. Östersjöfestivalens avslutande samtal äger rum live i Berwaldhallen och streamas ut till våra samarbetspartners runt Östersjön. Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet i samtal med Grammy-nominerade artisten Sofia Jannok som ger röst åt samerna både genom sin musik och genom Árvas Foundation.

Det är oklart hur många gånger Johann Sebastian Bach tonsatte passionshistorien, evangeliernas skildringar av Jesu lidande och död. Tyvärr har bara två bevarats: Johannespassionen, uruppförd 1724, och Matteuspassionen, troligen uruppförd samma år som den skrevs, 1727. Platsen var naturligtvis Thomaskyrkan i Leipzig där Bach varit kantor sedan 1723.

Matteuspassionen är ett av musikhistoriens mest himlastormande mästerverk, starkt bidragande till att Bach fått smeknamn som ”den femte evangelisten” eller ”Guds speleman”. Sådana romantiserande omskrivningar verkar dock stämma dåligt med tonsättarens självbild. Matteus evangelium är långt mer omfattande och detaljrikt i sin berättelse om Jesus på korset än det från evangelist-kollegan Johannes, vilket också återspeglas i det senare verket. Matteuspassionen är i en större skala, komponerad för soloröster, dubbelkör och dubbel orkester. Behändigt nog hade Thomaskyrkan dubbla orgelläktare av olika storlek.

Texten utgörs av kapitlen 26 och 27 i den lutherska bibelns evangelium enligt Matteus, men Höga visan skymtar också förbi. Därtill kommer arior och koraler, de senare med olika textförfattare och utvalda av Bach själv. Librettist var Picander, pseudonym för Christian Friedrich Henrici, med rykte om sig att vara en rätt liten mästare. Denna text anses vara hans främsta prestation, sannolikt skriven i nära samarbete med tonsättaren. Centralfiguren är Evangelisten som för historien framåt, medan övriga sångsolister ger röst åt dramats olika deltagare.

Bachs anteckningar från 1729 om sin upplevelse av vad som tidigare antagits var uruppförandet tyder på vissa konstnärliga brister. Just det året var dessutom en annan passion, av Gottfried Frober, långfredagens publikmagnet. Redan då var det svårt att välja mellan alla kulturevenemang. Leipzig lär också ha varit en musikaliskt konservativ stad. En beskrivning från 1732 av vad som bör vara Bachs Matteuspassion talar om stor förvirring, med kommentarer som ”Gud bevare oss, mina barn! – det är som en komisk opera”. Nog ingen vanlig reaktion i dag.

Berömt är den tjugoårige Felix Mendelssohns succéartade återupplivande 1829 av det då tämligen bortglömda mästerverket genom ett framförande i Berlin. Det var första gången verket spelades utanför Leipzig och intresset för Bachs hela skapande nytändes som i ett enda slag. Mormoderns gåva till unge Felix några år tidigare, partituret till Matteuspassionen, hade verkligen burit frukt!

Text: Gunnar Lanzky-Otto


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Flera hundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna i sitt slag. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också en mängd lyssnare i etern och på webben.

I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert och ribban lades högt redan från början. När ensemblen grundades var ett av dess uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Den legendariske körledaren Eric Ericson utvecklade kören till en världsberömd ensemble och under hans ledning lockades tonsättare som Paul Hindemith, Frank Martin och Igor Stravinsky till Stockholm. Där fick de höra sin musik framförd som de aldrig hört den tidigare. Även svenska tonsättare skrev körmusik på nya sätt, inspirerade av den unika ensemblens möjligheter.

I januari 2011 utsågs Radiokören till en av världens tio bästa körer av den brittiska tidskriften Gramophone. Körens skivinspelningar har belönats med exempelvis det prestigefyllda Edison Klassiek (Mass & Motets, 2015) och Diapason d’Or (Nordic Sounds, 2011). Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet och vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 belönades ensemblen med regeringens hederspris för att de ”under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan”. I november 2017 gästade Radiokören Lincoln Center i New York City tillsammans med Svenska Kammarorkestern och dirigent Thomas Dausgaard med Beethovens Missa solemnis. I april 2018 gjorde de Mozarts Mässa c-moll med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding vid tre utsålda konserter och tidningen Tagesspiegel skrev: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

Under säsongen 2018–2019 kommer Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester att göra flera storslagna verk för kör och orkester, som Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht och Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis hyllar kören sin tidigare chefsdirigent, Eric Ericson, med en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda med banbrytande ny musik och portalverk ur körrepertoaren. Samarbetet med Jacob Mühlrad fortsätter med ett nytt uruppförande i november 2018, det mångbottnade stycket Time. Under säsongen uruppför Radiokören även spännande ny musik av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella Raminta Šerkšnytė. I april 2019 väntar en gränsöverskridande konsert med den prisbelönade sångerskan Ane Brun och dirigent Hans Ek. Ett nytt år fyllt av överraskningar och fantastisk musik.

För konsertpubliken i Sverige är dirigenten Alan Gilbert kanske mest känd som Kungliga Filharmonikernas chefsdirigent 2000–2008. Därefter var han under lika lång tid musikalisk ledare för New York Philharmonic, och i september 2019 tillträder han som chefsdirigent för NDR Elbphilharmonie Orchester, nordtyska radions symfoniorkester. Med stöd från FN har han startat organisationen Musicians for Unity med uppgift att sammanföra musiker över nations- och generationsgränser för att uppmuntra fred, utveckling och mänskliga rättigheter. Inspelningen av hans uppsättning av John Adams opera Doctor Atomic, tillika Gilberts debut på Metropolitan Opera, belönades 2008 med en Grammy. Han är flerfaldigt Emmynominerad och har tilldelats prestigefyllda utmärkelser för sitt arbete runt om i världen.

Christina Landshamer är en eftertraktad konsert- och operasångerska. Hon har uppträtt med dirigenter som Kent Nagano, Roger Norrington och Ricardo Chailly och några av Europas mest namnkunniga orkestrar som Concertgebouworkestern i Amsterdam och Orchestre de Paris, liksom nordamerikanska ensembler som New York Philharmonic och Montreals symfoniorkester. Nyligen har hon hörts i Brittens Les illuminations och Mozarts Requiem samt på turné med Orchestre des Champs-Élysées och Mendelssohns Elias.

Mångsidige tenoren Nicholas Phan har synts på exempelvis Los Angeles Opera, Glyndebourne Opera, Deutsche Oper am Rhein och Maggio Musicale i Florens med exempelvis huvudroller i Bernsteins Candide, Stravinskys Oedipus Rex och som Fenton i Verdis Falstaff på repertoaren. Nyligen har han rolldebuterat som Eumolpos i Stravinskys Perséphone och huvudrollen i Händels Jephtha. Dessutom har han uruppfört Antonie Plantes orkesterarrangemang av Schuberts Die schöne Müllerin. Som hängiven konsertsångare var han 2010 medgrundare av Collaborative Arts Institute of Chicago med syfte att sprida och lyfta romanser, lieder och vokal kammarmusik. Han är fortfarande konstnärlig ledare för CAIC.

Johan Kuylenstierna är adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms Universitet. Johan har grundexamen i geovetenskap och licentiatexamen i paleoklimatologi med inriktning på holocen klimatvariabilitet i polarområdena. Vid mitten av 1990-talet arbetade Johan Kuylenstierna på FN i New York med Agenda 21 och vattenresursfrågor. Dessa tidiga år på FN blev en viktig erfarenhet för hans fortsatta arbete med att integrera miljö- och utvecklingsfrågor. De lade grunden för en princip han hållit fast vid sedan dess: dagens stora miljöutmaningar kan enbart lösas genom att utgå från en positiv utvecklingsvision där människan och samhället står i centrum och där samverkan är nyckeln till framgång. Johan Kuylenstierna har även arbetat med vattenfrågor på Stockholm International Water Institute och inom FN. Johan blev VD på SEI 2012 och har verkat för att bredda institutets arbete till exempel genom samverkan med ekonomiska sektorer som är avgörande för en framgångsrik omställning till det fossilfria samhället. Johan Kuylenstierna valde att sluta på SEI 2018. Han har fortsatt att vara en aktiv föreläsare och debattör, medverkar i media och är aktiv i flera organisationer med koppling till miljö, energi och klimat.

Sofia Jannok är svensk samisk artist, sångare, låtskrivare, skådespelare och renägare. Jannok bor dels i Umeå, dels i Rävudden, Luokta-Mávas sameby. Sofia Jannoks popmusik har en blandning av olika musikinfluenser, som visa, jazz och jojk. Hon sjunger oftast på nordsamiska och skriver sina låtar även på både svenska och engelska. Hon slog igenom för en bredare publik genom att sjunga Waterloo på samiska i mellanakten under Melodifestivalen 2009 och delar sin tid mellan samebyn, Umeå och turnéer världen över. Hon har sommarpratat i radio, gjort TED-talks och varit en stark röst under klimatkonferensen COP21 i Paris. Hon är starkt engagerad för samernas rättigheter och uttrycker sina åsikter bland annat i sina videor. I Wide As Oceans tar hon tydlig ställning mot den massiva exploateringen av naturresurser i Sápmi och med anledning av domen i den historiska rättegången Girjas sameby mot svenska staten skapade Sofia Jannok tillsammans med konstnären Anders Sunna en video till hennes singel We Are Still Here. Videon vann pris som Bästa Musikvideo på ImagineNative Canada, världens största urfolksfilmfestival. Sofia Jannok har två grammisnomineringar i ryggen och har i år tilldelats Konstnärsnämndens långtidsstipendium.

Musiken

Ungefärliga tider

Ungefärlig konsertlängd: 3 tim 25 min (inkl paus)

ÖSTERSJÖFESTIVALEN SAMTAL KL 16.00 – 16.45, Berwaldhallen live

Samtal i Berwaldhallen – möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, i samtal med artisten och ursprungsbefolkningsförkämpen Sofia Jannok. 

Östersjöfestivalens sista samtal äger rum live på Berwaldhallens scen. Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet och adjungerad professor vid Stockholms universitet. Johan Kuylenstiernas specialområde är hur miljöfrågorna hänger ihop med fattigdomsbekämpning, ekonomisk utveckling och rättvis handel. Johan samtalar med flerfaldigt Grammy-nominerade artisten Sofia Jannok vars dynamiska röst målar musikaliska landskap och som oavsett om texterna är på engelska, svenska eller samiska förmedlar tydliga budskap. Jannok är grundare av Árvas Foundation som stödjer projekt för och av unga personer från ursprungsbefolkningar i tider av klimatförändringar med strukturellt förtryck och en urbaniserad livsstil. Moderator är journalisten Susanna Baltscheffsky från Vetenskapsradion, bland annat programledare för Klotet i P1.