arrow

ÖSTERSJÖFESTIVALEN 30 AUG

SAMTAL kl 18.00 – Livestreamas från Mariehamn
KONSERT kl 19.00 – Den svenska näktergalen

Näst sista festivaldagens tema är unga arvtagare. Jenny Lind var Sveriges första internationella superstjärna med beundrare som H.C. Andersen, Felix Mendelssohn, Clara Schumann och till och med Englands drottning Victoria. Här hyllas hon av två av dagens svenska operastjärnor: Elin Rombo, som 1999 tilldelades Jenny Lind-stipendiet, och Annie Ternström, fjolårets vinnare av Unga Artister. ReGeneration 2030 är en rörelse som leds av unga i Östersjöregionen med målet att göra FNs hållbarhetsmål till verklighet. Från deras årliga konferens i Mariehamn streamas kvällens samtal som handlar om den unga generationens syn på Östersjöns möjligheter.

Längst västerut i USA, på vägen mellan San Francisco och El Dorado National Forest, ligger det gamla gruvsamhället Jenny Lind vid sjön Hogan. 450 mil norrut betar en hjord myskoxar på Jenny Lind-öns starrgräsängar i kanadensiska Nunavut i Norra ishavet. I en annan del av världen bolmar rök och ånga ur ett ståtligt Jenny Lind-lokomotiv på en historisk järnväg i England. Men vem var Jenny Lind, den svenska näktergalen?

1820 föddes Johanna Maria Lind, en av de största svenska stjärnorna någonsin. Hon kallades aldrig något annat än Jenny. Det är svårt att riktigt förstå hur avgudad denna unga sångerska var. Hon var nyss fyllda 29 år när hon pensionerade sig från operascenen, efter att ha nått enorm internationell berömmelse på de fem år som gått sedan hon debuterade i Berlin 1844. H.C. Andersen sade om henne att ingen annan hade haft ett så förädlande inflytande över honom som poet: ”Hon öppnade dörren till konstens heliga rum för mig.”

Jenny Lind började som elev på Kungliga Operan när hon var nio år gammal, fem år under lägsta intagningsålder. Med sina egna ord var hon ”en liten, ful, brednosig, skygg, tafatt, alldeles i växten tillhopaslagen flickunge”. Men sjunga kunde hon, som ingen annan, och hennes debut som Agathe i Friskytten vid 17 års ålder tog andan ur publiken. Hon hade ett oerhört driv, en unik röst, fantastisk koloratur och ett diminuendo som försvann i intet. Hon hade en intensiv närvaro på scenen och i livet. Men hon upplevde även stark ångest inför att framträda och kunde bli tvär och elak mot sina närmaste.

Året efter sin sista operaföreställning gav hon sig ut på den USA-turné som skulle sätta spår i omvärlden så till den grad att hennes namn fortfarande är känt nästan 200 år senare. Vid ankomsten i New York möttes hon av 30 000 jublande människor och landsteg i ett blomsterregn. Turnémanagern, den legendariske entreprenören P.T. Barnum, sålde konsertbiljetter på auktion och den djupt religiösa Jenny Lind skänkte nästan alla sina ofattbara inkomster efter turnén till välgörande ändamål.

Men vad är Jenny Lind för oss i dag? Bara en skimrande fantasi eller ett ansikte på en sedel, eller kan hon öppna dörren till konstens heliga rum även för oss? Inför 200-årsjubileet år 2020 av Jenny Linds födelse utforskar Sveriges Television och Sveriges Radios Symfoniorkester hennes liv och karriär i både en dramadokumentär och denna konsert med pärlor ur hennes magnifika repertoar.

Text: Janna Vettergren


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Dirigenten Evan Rogister är chefsdirigent vid Washington National Opera och för Kennedy Center Opera House orkester. I Sverige har han uppträtt vid såväl Kungliga Operan i Stockholm som på GöteborgsOperan och Malmö Opera. För närvarande leder han ett femårsprojekt med Wagners Nibelungens ring på GöteborgsOperan. Han debuterade nyligen på Bolsjojteatern med Puccinis La Bohème och vid Metropolitan Opera med Mozarts Trollflöjten. Han har även satt upp Wagners Rienzi på Deutsche Oper och har återkommande samarbeten med såväl Norrköpings symfoniorkester som l’Orchestre National du Capitole de Toulouse. Rogister är dessutom utbildad som trombonist och barytonsolist vid Indiana University och Juilliard i USA

Tatiana är VD för föreningen ”Goal Number Seven” och koordinator för SDSN Youth i Ryssland. Sedan 2013 är hon forskare vid Centrum för ekonomisk modellering av energi och ekologi vid Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration(RANEPA). Tatiana bori Moskva, Ryssland. ReGeneration 2030 är en organisation som drivs och leds av tonåringar och unga vuxna i Norden och Östersjöregionen med syftet att omvandla FN: s Agenda 2030 hållbara utvecklingsmål (SDG) till verklighet. ReGeneration 2030 erbjuder en plattform för ungdomar att inte bara kräva förändring utan också att skapa den. Den årliga konferensen på Åland är en viktig arena för verksamheten.

Musiken

Ungefärliga tider

ÖSTERSJÖFESTIVALEN SAMTAL KL 18.00 – 18.45, Berwaldhallen, livestreamas från Mariehamn

Möt Tatiana Lanshina, ordförande i ReGeneration 2030, i ett samtal med pristagaren av Baltic Sea Award. 

ReGeneration 2030 är en rörelse som leds av tonåringar och unga vuxna i Norden och Östersjöregionen med målet att göra FNs hållbarhetsmål, Agenda 2030, till verklighet. Bakom ReGeneration står stiftelsen Östersjöfonden vars uppdrag är att skapa en mötesplats för Östersjöaktörer av alla slag. Östersjöfonden sprider kunskap och inspiration, och delar varje år ut Baltic Sea Award till en förebild och inspiratör som visar vägen framåt genom sitt arbete och engagemang i Östersjöfrågorna. Ordförande i ReGeneration är Tatiana Lanshina som tillsammans med årets pristagare av Baltic Sea Award talar om den unga generationens idéer för Östersjöns framtid. Tatiana är forskare vid Centrum för ekonomisk modellering av energi och ekologi i Moskva. Årets pristagare utses i slutet av april och presenteras närmare senare i vår. Moderator är Hanna Malmodin från Sveriges Radio.

Ingår i följande abonnemang: