arrow

ÖSTERSJÖFESTIVALEN 26 AUG

SAMTAL kl 18.00 – Berta Tilmantaitė (LT) i samtal med Justė Janulytė (LT) 
KONSERT kl 19.00 – Sjöjungfrun
Tredje festivaldagens tema är berättelsen om miljön. HC Andersens älskade Sagan om den lilla Sjöjungfrun, ges här i en fantasifull musikalisk tolkning av Alexander Zemlinsky. Den världsberömda cellisten Truls Mørk gör sitt första av flera gästspel under säsongen i Berwaldhallen, här med Ernest Blochs vackra hebreiska rapsodi, Schelomo. Havstemat fullbordas med Debussys böljande La mer. Från Vilnius samtalar två unga litauiska berättare – kompositören Juste Janulyte och äventyrsjournalisten Berta Tilmantaite – om konstnärligt berättande, om naturen och miljön, samtalsledare är Sveriges Radios Fredrik Wadström.

Tonsättaren, pedagogen och dirigenten Alexander Zemlinsky är kanske mest känd för eftervärlden som lärare till Schönberg och Korngold, men de senaste decennierna har hans musik upplevt en renässans, och det gäller inte minst Die Seejungfrau efter H.C. Andersens saga. Zemlinsky kallade inledningsvis sitt verk en symfonisk dikt, men övergav idén om en tydlig handling och vid premiären 1905 hade verket benämningen ”fantasi för orkester”. I Sjöjungfrun skapade Zemlinsky läcker, färgrik och stämningsfull musik och det är inte svårt att förstå varför stycket numera spelas regelbundet i konserthus världen över.

Klaus Mäkelä är sedan hösten 2018 förste gästdirigent hos Sveriges Radios Symfoniorkester. Han började dock sin karriär som cellist och just cellon spelar en av huvudrollerna i denna konsert, där en av världens främsta cellister, Truls Mørk, framför Ernest Blochs hebreiska rapsodi, Schelomo. Upprinnelsen till verket härstammar från början av första världskriget då Bloch, som hade judisk bakgrund, i sin desperation över mänsklighetens ondska vände sig till Predikaren i Gamla testamentet. Han började skissa på ett verk för röst och orkester men insåg att de språk han behärskade inte passade det uttryck han ville få fram. Så hörde han cellisten Aleksandr Barjanskij på en konsert och förstod att här fanns den ”röst” han hade sökt efter: cellons. Bloch gav verket titeln Schelomo, det hebreiska namnet för Israels kung Salomo som enligt legenden författade texten till Predikaren.

Claude Debussy växte inte upp vid havet utan i en förstad till Paris, men minnena av barndomens somrar vid den franska sydkusten var levande för honom även som vuxen och kärleken till havet höll i sig hela hans liv. ”Symfoniska skisser”, som han kallade La mer, havet, fick sitt uruppförande 1905, samma år som Zemlinskys Sjöjungfrun. Debussy använder orkestern på ett innovativt sätt med ovanliga instrumentkombinationer och han skapar särpräglade melodiska figurer och skimrande klangrikedom genom att hämta inspiration från bland annat javanesisk musik. En av de första som skrev en biografi över Debussy, musikforskaren Edward Lockspeiser, uttryckte träffande om La mer att ”man förflyttar sig från 1800-tal till 1900-tal i denna musik”. Många menar att Debussys tonsättning, tillsammans med exempelvis Stravinskys Våroffer, bör räknas som ett av den musikaliska modernismens portalverk.

Text: Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Från och med hösten 2018 är stjärnskottet Klaus Mäkelä förste gästdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. Han debuterade med orkestern i september 2017 med bland annat Sibelius sjunde symfoni. ”Varje gång jag är här får orkestern mig att känna mig hemma,” säger Mäkelä själv. ”Det är alltid ett nöje att göra musik här. Det är alltid genast på väldigt hög nivå och blir bara bättre, vilket är mycket inspirerande.” Mäkelä har på kort tid gjort stort genomslag hemma i Finland såväl som runt om i Europa. Hösten 2017 debuterade han som operadirigent med Trollflöjten på Finlands Nationalopera där han närmast kommer assistera Esa-Pekka Salonen under en flerårig produktion av Wagners Nibelungens ring. Hösten 2020 tillträder han som chefsdirigent för Oslo-Filharmonien och han är även konstnärlig partner vid Tapiola sinfonietta och konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel. Mäkelä är även en prisbelönad cellist som har uppträtt som konsertsolist såväl som kammarmusiker och spelar på en Giovanni Grancino från 1698 utlånad av OP Art Foundation.

Med en kombination av konstnärlig integritet, intensitet och elegans har cellisten Truls Mørk spelat sig till toppen solisteliten. Han uppträder med de största orkestrarna runt om i världen och har nyligen gästat exempelvis San Franciscos symfoniorkester, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestre de Paris och Tonhalle-Orchester Zürich för att nämna några. Mørk har spelat in de stora solokonserterna av Dvořák och Elgar liksom av de Britten och Sjostakovitj, och dessutom både Bachs och Brittens samlade cellosviter. Han har även inlett en turnéverksamhet med pianisten Behzod Abduraimov. Mørk är hängiven den nya musiken och har uruppfört mer än 30 verk, som Krzysztof Pendereckis Concerto for Three Cellos, Hafliði Hallgrímssons Cellokonsert och Einojuhani Rautavaaras Towards the Horizon.

Janulytė har hyllats som en av Europas mest lovande unga kompositörer. Hennes prisbelönta musik innehåller oftast bara en typ av instrument som skapar långa, långsamma, gradvisa transformationer i textur och omfång. Janulytės unika kompositionsteknik gör tidsupplevelsen både nutida och tidlös. Justė Janulytė slog igenom 2004 då hennes examensarbete vann Litauens tonsättarförenings kammarmusikpris. 2009 vann hon 1:a pris (i kategorin kompositörer under 30 år) i tävlingen Composers International Rostrum i Paris. 2011 prisades hon av Litauens kulturminister och 2017 tilldelades hon Litauens nationella konst- och kulturpris, den högsta konstnärliga utmärkelsen i Litauen. De flesta av Janulytės verk är skrivna för mindre monokromatiska ensembler (endast strängar, bara blåsinstrument eller bara röster) och utforskar musikalisk tid/rumsuppfattning genom komplexa texturer och gradvisa metamorfoser. Justė Janulytė komponerar akustiska metaforer av optiska idéer Observation of Clouds (för röster, blås och strängar), The Water Color för saxofon (solo och orkester), och undersöker den visuella naturen hos musikaliska fenomen i verk där ljud och bild smälts samman. Justė Janulytė undervisar i komposition på Litauens Konstnärliga och Musikaliska Akademi och bor i Vilnius och Milano.

Berta Tilmantaitė är en litauisk prisbelönt journalist, fotograf och filmare. Hennes berättelser från hela världen handlar ofta om relationen mellan människan och naturen, om sociala och kulturella frågor. Berta är journalistutbildad vid Universitetet i Vilnius och har även utbildats i fotojournalistik vid Danska skolan för media och journalistik. Hon har en masterexamen i Internationell Multimedia journalistik från University of Bolton/Beijing Foreign Studies University. För närvarande arbetar Berta som frilansmediajournalist och fotograf. Tillsammans med Artūras Morozovas har hon grundat berättarbyrån Nanook som med digitalt berättande utforskar sociala, miljömässiga, kulturella och andra samtida frågor i syfte att inspirera, utmana och uppmuntra till handling och förändring. Tilmantaitės arbete har publicerats över hela världen, på webbplatser och tidskrifter som National Geographic, Al Jazeera, Geographical, GEO, Rhythms Monthly, China Green, China Daily med flera. Hon föreläser också regelbundet vid flertalet universitet i Vilnius och Litauen.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 10 min inkl. paus

Plats i Vilnius meddelas senare.

ÖSTERSJÖFESTIVALEN SAMTAL kl 18.00 – 18.45, Berwaldhallen, livestreamas från Vilnius

Justė Janulytė (LT) i samtal med Berta Tilmantaitė (LT).

Från Vilnius livestreamas kvällens samtal där Sveriges Radios Fredrik Wadström samtalar med två unga litauiska profiler i ett möte mellan musik och journalistik och berättande. Kan vi använda oss av konstnärligt berättande för att åstadkomma en positiv utveckling av klimatfrågan – till exempel Östersjöns miljöproblem? Justė Janulytė är en av Europas starkt lysande kompositörsstjärnor. I hennes musik finns en påtaglig koppling till naturen både i tema och form, exempelvis i Observations of Clouds och The Colour of Water. Janulyte möter den mångfaldigt prisbelönta multimediajournalisten Berta Tilmantaitė, vars historier från hela världen berättar om relationen mellan människor och naturen, om sociala och kulturella frågor. Tilmantaite är en av grundarna av lettiska berättarbyrån Nanook vars mål och syfte är att med berättandets hjälp inspirera, utmana och uppmuntra till handling och förändring.