arrow

ÖSTERSJÖFESTIVALEN 25 AUG

SAMTAL kl 16.00 – Marija Ručevska (LV) i samtal med Māris Gailis (LV)
KONSERT kl 17.15 – Rhenguldet enligt Salonen

Östersjöfestivalens andra dag kretsar kring vattnets värde – I RHENGULDET ENLIGT SALONEN ger mästerdirigenten Esa-Pekka Salonen och Finlands nationalopera Wagners Rhenguldet där floden ger liv åt alla som lever i dess närhet – men på flodens botten vilar det förtrollade Rhenguldet som i fel händer sätter han igång en ödesdiger kedja av händelser som slutar med världens undergång. Kvällens samtal kommer från Riga och gäster är unga superentreprenören MARIJA RUCEVSKA som utvecklar en hållbarhetsvaluta och skepparen MARIS GILLIS som efter att ha seglat världen runt varit Lettlands premiärminister och nu är kulturentreprenör och Wagnerexpert. Missa inte performanceoperan NEOARCTIC på Orionteatern (obs, ingår ej i dagsfestivalpasset, biljetter köps separat).

I musikhistorien finns några tonsättare som sticker ut lite extra. Inte för att deras verk var överlägsna deras kollegors, utan för att de var förnyare och banbrytare. I denna skara platsar utan tvekan Wagner. Med honom kom operakonsten att skriva ett nytt kapitel. Främst är han kanske känd för idén om operan som ett ”allkonstverk” som skulle upphöja och förädla människan. Följaktligen var det självklart för Wagner med nymodigheter som att det skulle vara mörkt i salongen och att dörrarna skulle vara stängda under föreställningen. Allt för att publiken skulle fångas maximalt av verket.

Hans visioner kom att förverkligas med invigningen av festspelen i Bayreuth 1876 i det nya festspelshuset. Här framfördes för första gången Nibelungens ring i sin helhet; det största operaprojekt som någonsin förverkligats. Stoffet till handlingen hämtade Wagner ur nordisk mytologi, isländska sagor och det medeltida eposet Nibelungenlied. Idén om tre föreställningar under tre dagar, med Rhenguldet som inledande förspel, grundade Wagner på de antika festspelen till gudarnas ära där man efter en inledande dag under tre dagar uppförde tragedier och sångspel.

I Rhenguldet läggs grunden för den konflikt som genomsyrar hela operacykeln: kampen för kärlek och makt. Rhendöttrarna vakar över guldet på floden Rhens botten. Den girige dvärgen Alberich flirtar med dem, men när de skrattar år honom frånsäger han sig kärleken och stjäl deras guld. Han har fått veta att den som smider en ring av guldet får oinskränkt makt över världen. Nu har naturen fråntagits sitt guld, balansen i tillvaron är rubbad och världen är dömd att gå under…

Även i själva operamusiken var Wagner en förnyare av rang. I stället för arior och recitativ skrev han ”den eviga melodin”, ett flöde där text och musik är tätt sammanflätade. Han använde sig också av ledmotiv, musikaliska motiv som är förbundna med situationer, idéer, platser eller karaktärer och som bidrar till att redogöra för rollfigurernas inre tankar och känslor. Men det är bara att skrapa på ytan när det handlar om Wagners makalösa förmåga att använda musiken för att gestalta handlingen. Här är orkesterns roll jämbördig med sångarnas och i raffinerad orkesterbehandling hade Wagner få övermän.

Det är inte första gången Esa-Pekka Salonen tar sig an Wagner på Östersjöfestivalen. 2012 ledde han ett hyllat framförande av Tristan och Isolde. Men framförandet av Rhenguldet innebär debut för denne världsdirigent när det handlar om Nibelungens ring. Uppförandet är ett samarbete med Finlands nationalopera i Helsingfors där Salonen kommer att dirigera hela operacykeln under åren 2019–2021.

Text: Axel Lindhe


Medverkande

 

Esa-Pekka Salonen utmanar och förnyar ständigt konstmusikens roll och plats i samhället. Han är förste dirigent och konstnärlig rådgivare för Philharmonia Orchestra i London, hedersdirigent och musikalisk ledare för Los Angeles Philharmonic och tillträder som chefsdirigent för San Franciscos symfoniorkester hösten 2020. Dessutom är han konstnärlig partner vid Finlands nationalopera och balett, där han bland annat skall dirigera hela Wagners Nibelungens ring och även hans egna verk tas upp på orkesterns repertoar. I London har han drivit de prisbelönade installationerna RE-RITE och Universe of Sound som låtit människor över hela världen upptäcka symfoniorkester. Esa-Pekka Salonen är en av Östersjöfestivalens grundare och tidigare chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester.

Marija har i över 5 års tid byggt ett ekosystem för start-ups inom tech-branschen i de baltiska länderna. Marija är också VD för TechChill Foundation, en icke vinstdrivande organisation som varje år arrangerar Baltic Tech-konferensen för start-ups och innovatörer från den baltiska regionen. TechChill är också en internationell röst för lettiska start-ups på den globala kartan. Marija är sakkunnig för Lettlands regering i frågor som rör nationens utveckling av IT- och teknik. Hon är en passionerad ambassadör för Baltic Tech och arbetar för att hjälpa regionen att attrahera nya och internationella talanger, innovativa investeringar och PR. Marija arbetar också med Quro.io – ett företag vars syfte är att motverka klimatförändringarna genom att skapa en global valuta. Marija tror på socialt entreprenörskap och är stolt över alla som arbetar för att bygga en mer hållbar framtid.

Världsomseglaren Māris Gailis var Lettlands premiärminister i mitten av 1990-talet och har spelat en viktig roll för utvecklingen av många sociala och politiska frågor i landet. Gailis är grundare av International Film Forum ”Arsenals”, entreprenör, grundare av Žanis Lipke Memorial för att nämna några av de verksamheter och projekt som genererats av och omkring Gailis. Māris Gailis ledde Yacht-expeditionen Milda i en seglats jorden runt. Den 9 juli 2001, på Gailis 50-årsdag, kastade han loss för en 2-årig expedition på båten Milda (21 m lång och 50 ton). Den 22 april 2003, efter cirka 40 000 sjömil och mer än 30 länder, återvände Milda till Ventspils hamn. Denna resa har betytt mycket för Gailis fortsatta verksamhet säger han själv. I sin roll som ordförande för Rigas Wagnersällskap leder han en renoveringsprocess av den historiska byggnad där Wagner själv bodde och arbetade under sin tid i Riga.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 40 min (ingen paus)

ÖSTERSJÖFESTIVALEN SAMTAL KL 16.00 – 16.45, Berwaldhallen, livestreamas från Riga

Marija Ručevska (LV) i samtal med Māris Gailis (LV).

Från Nationalbiblioteket i Riga livestreamas kvällens samtal där Sveriges Radios Fredrik Wadström samtalar med två tunga lettiska profiler i ett möte över generationsgränserna. Marija Ručevska är ”superentreprenören” som är nominerad i kategorin 25 and Under in Northern Europe av Nordic Business Report 2018. Marija är en del av videokanalen Baltic Mafia om baltiska start-ups inom och bortanför tech ecosystem samt utvecklar den globala hållbarhetsvalutan Quoro. Vid hennes sida sitter världsomseglaren Māris Gailis som var Lettlands premiärminister i mitten av 1990-talet. Maris har spelat en stor roll för utvecklingen av många sociala och politiska frågor, han har öppnat ett privat museum, startat en filmfestival och nu ligger han i startgroparna för att i sin roll som Wagnersällskapet i Rigas ordförande renovera det historiska hus där Wagner bodde och komponerade under sin tid i Riga.