arrow

ÖSTERSJÖFESTIVALEN 24 AUG

SAMTAL kl 16.00 – Alan Gilbert (USA) i samtal med Nikolaj Koppel (DK)
KONSERT kl 17.00 – NOAS ARK, Brittens opera om den bibliska syndafloden med barn, vuxna, proffs och amatörmusiker

Östersjöfestivalens första dag kretsar kring konsten, vattnets kraft och människans roll. Nedärvda berättelser om syndafloder förekommer över hela världen och återfinns så långt som tusentals år tillbaka. Av alla tonsättningar är Benjamin Brittens en av de mest omtyckta och spelade. Här förenas barn och vuxna, proffs- och amatörmusiker i en älskad dramatisering av bibelns historia om Noak som räddar människa och djur undan en stor naturkatastrof. Kvällens samtal livestreamas från Köpenhamn där vi möter musikern och journalisten Nikolaj Koppel och chefsdirigenten Alan Gilbert.

Missa inte performanceoperan NeoArctic på Orionteatern (obs, ingår ej i dagsfestivalpasset, biljetter köps separat).

De enormt populära medeltida mysteriespelen som spelades för och av amatörer fascinerade Benjamin Britten. I en artikel resonerade han kring den speciella glädjen i att skapa musik för barn eller amatörer – ”ingen dålig sak för en konstnär att söka tjäna alla slags människor” – och operan Noye’s Fludde, Noas översvämning, från 1957 är ett starkt uttryck för det. Den skrevs för en blandning av amatörer, barn i olika åldrar och professionella musiker.

Mysteriespelen hade oftast bibliskt innehåll. Påskveckans händelser var vanliga, men här är texten en helt annan. I första Mosebok hör vi om Noa, den mest rättfärdige mannen i sin generation, som får noggranna anvisningar av Gud om hur han ska bygga ett flytetyg, en farkost, för att rädda familjen och alla djur från den världsomfattande syndaflod som människans sätt att behandla Jorden skall straffas med.

I den engelska staden Chester, under katolska Kristi lekamens högtid, uppfördes hela 24 spel på samma dag av representanter för stadens handels- eller hantverksgillen. Skådespelarna uppträdde på stora vagnar som drogs från gata till gata så alla skulle få del av allt och ett av spelen var just Noye’s Fludde. Britten tog texten från Chester som grund för librettot efter att ha stött på den i en 1800-talssamling med mysteriespel och kompletterade den med liturgiska sånger som Herre, förbarma dig och olika anglikanska hymner.

Britten var noga med att operan skulle framföras i kyrkor eller stora samlingssalar, inte i teatrar eller operahus; den har till och med spelats i zoologiska trädgårdar. En barnkör representerar djuren som marscherar in i och ut ur arken. Handlingen bärs av Guds röst, som är en talroll. Bara Noa och hans hustru sjungs av professionella sångare; resten av rollerna tillfaller barn och ungdomar. En liten proffsensemble står i spetsen för den stora orkestern som även omfattar ovanliga instrument som signalhorn, muggar och handklockor som illustrerar djurens intåg, fallande regn respektive regnbågen, tecknet för Guds löfte att aldrig mer lägga Jorden under vatten.

En balettscen skildrar hur korpen visar att land hittats genom att inte återvända till arken; det gör däremot duvan, med en olivkvist. Duvans melodi spelas då baklänges i förhållande till då den flög ut. En fin liten detalj, typisk för Brittens uppfinningsrikedom.

Text: Gunnar Lanzky-Otto


Medverkande

 

Adolf Fredriks kyrkas diskantkör består av barn i åldrarna 9–12 år. Kören har en hög ambitionsnivå och sjunger såväl enstämmig som flerstämmig körmusik för lika röster. Kören uppträder själva samt tillsammans med pianist eller organist, olika instrumentalensembler eller orkestrar. Repertoaren riktar sig mot den klassiska körtraditionen men omfattar även jazz, visa, folkton, med mera. Kören leds av Christoffer Holgersson.

Adolf Fredriks kyrkas ungdomskör består av körvana ungdomar omkring 14–18 år. Kören framför så väl klassisk som nyskriven a cappella-repertoar som större verk tillsammans med solister och stor eller liten orkester. Kammarkören samarbetar sedan 2013 med El Sistema Stockholm och är en av organisationens samarbetsensembler tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester, Radiokören, Kungliga Musikhögskolan, med flera. Kören leds av Christoffer Holgersson.

Andreas Hanson är en väletablerad konsert- och operadirigent som lett de stora svenska orkestrarna liksom gjort uppmärksammade utländska gästspel i bland annat Ryssland, England, Polen och Litauen. Han har lett flera uppsättningar på Folkoperan och Kungliga Operan, bland annat Menottis Ahmal och nattgästerna, Mozarts Figaros bröllop samt baletter som Nötknäpparen och Tillfället gör tjuven. Han debuterade 2000 som dirigent vid BBC Proms. Han är konstnärlig rådgivare för barn- och ungdomsverksamheten hos Svenska Kammarorkestern och musikdirektör vid Armens musikkår. Nyligen har han gästat såväl Norrköpings Symfoniorkester och Västerås Sinfonietta som Sönderjyllands Symfoniorkester och Kringkastingsorkestret, norska radions symfoniorkester.

Regissören Dan Turdén har bland annat spelat Lambert i Harold Pinters Celebration och Benjamin i Strindbergs Påsk. 2006 grundade han teaterkompaniet Kamraterna, som bland annat har satt upp Harold Pinters Älskaren, Thomas Brussigs Hjältar som vi liksom operor som Mozarts Zaide och Menottis Nuckan och skurken, regisserade av Turdén själv, liksom på senare år en omtalad uppsättning av Weills De sju dödssynderna kombinerad med Stravinskys Räven.

För konsertpubliken i Sverige är dirigenten Alan Gilbert kanske mest känd som Kungliga Filharmonikernas chefsdirigent 2000–2008. Därefter var han under lika lång tid musikalisk ledare för New York Philharmonic, och i september 2019 tillträder han som chefsdirigent för NDR Elbphilharmonie Orchester, nordtyska radions symfoniorkester. Med stöd från FN har han startat organisationen Musicians for Unity med uppgift att sammanföra musiker över nations- och generationsgränser för att uppmuntra fred, utveckling och mänskliga rättigheter. Inspelningen av hans uppsättning av John Adams opera Doctor Atomic, tillika Gilberts debut på Metropolitan Opera, belönades 2008 med en Grammy. Han är flerfaldigt Emmynominerad och har tilldelats prestigefyllda utmärkelser för sitt arbete runt om i världen.

Nikolaj Koppel är utbildad pianist vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och var verksam som konsertpianist i slutet av 1990-talet, men pensionerade sig från verksamheten efter bara två år. Han började senare arbeta som musikjournalist på Danmarks Radio, och var även redaktör för tidningen Euroman. 2005 återvände han till musikbranschen där han var Musikdirektör för Tivolis konserthus tills nyligen. Koppel har medverkat som domare i 2009 års Talent i dansk TV och han var en av värdarna för Eurovision Song Contest 2014 från Köpenhamn. Sedan 2010 är Koppel presentatör på Danmarks Radio P2, där han hörs varje söndag morgon.

Ungefärlig konsertlängd:

ÖSTERSJÖFESTIVALEN SAMTAL kl 18.00 – 18.45, Berwaldhallen, livestreamas från Köpenhamn

Alan Gilbert (USA) i samtal med Nikolaj Koppel (DK)

Den Sorte Diamant/Det Kgl. Bibliotek i Köpenhamn har bjudit in den amerikanska dirigenten Alan Gilbert för ett samtal med Nikolaj Koppel, som är musiker, musikjournalist och tidigare konserthuschef för Tivoli konserthus i Köpenhamn. Både Alan och Nikolaj är en del av den internationella musikscenen, och har lång erfarenhet av klassisk musik på världsnivå och med världsartister – Alan Gilbert som musikchef för New York Philharmonic, och nu för NDR Elbphilharmonie Orchestra och Nikolaj Koppel som hyllad klassisk konsertpianist och konserthuschef för Tivoli konserthus i Köpenhamn. Samtalet kommer att kretsa kring konsten att öppna upp och tolka klassikerna och hur man gör de stora mästerverken tilltalande för en modern publik. Det är vad Alan Gilbert har gjort som musikchef för New York Philharmonics med sitt stora fokus på danska kompositören Carl Nielsen, vars verk spelar en viktig roll i Kungliga Bibliotekets musiksamling. Det är också vad Nikolaj Koppel har gjort genom åren som enastående konsertpianist. De två internationella musikprofilerna kommer i sitt samtal också beröra Östersjöfestivalens tematik kring hållbarhet. Kan kultur och musik bidra till att skapa medvetenhet om en av de största utmaningarna i vår tid? Hur relaterar de specifikt till problemen idag? Kan vi faktiskt rädda Östersjön genom den emotionella kraften i musik och gränsöverskridande samarbete?