arrow

ges ej MÄKELÄ I MAHLERS ETTA

Gustav Mahlers mäktiga första symfoni beskrevs tidigt som en symfonisk dikt: en passande beskrivning på det innehållsrika verket med inspiration från lieder, klezmermusik, folksagor och till och med barnkammarvisan Broder Jakob. Ännu mer symfonisk skönhet väntar i Robert Schumanns friska och virtuosa Konsertstycke för fyra horn.

Av Mahlers symfonier har nu turen kommit för Radiosymfonikerna att framföra hans första symfoni i D-dur. Dessutom är det ett sällsynt tillfälle att få höra Robert Schumanns virtuosa konsertstycke för fyra solohorn. Allt detta under ledning av orkesterns förste gästdirigent Klaus Mäkelä.

Gustav Mahlers första symfoni har en komplicerad tillkomsthistoria och existerar i en rad olika versioner. Det mesta av musiken skrevs 1887–1888, ursprungligen komponerad och framförd som en tondikt med programinnehåll i fem satser. Först 1896 tillkom den nu vanliga symfoniversionen i fyra satser. Undertiteln Titan är efter romanen med samma namn av den tyske författaren Jean Paul som inspirerade Mahler till den ursprungliga tondikten.

Precis som Schubert tidigare gjort i flera av sina senare kammarmusikverk använder Mahler teman ur en av sina samtidigt komponerande sångcykler. I detta fall rör det sig om en vandrande gesälls sånger, Lieder eines fahrenden Gesellen. Till skillnad från Schubert går dock Mahler mera på djupet och skapar ett större, underliggande psykologiskt drama, en teknik han utvecklade i sina följande symfonier.

Som symfoniker bekänner Mahler redan nu färg och uppvisar i sin första symfoni alla karaktäristiska kännetecken: den monumentala formen, abrupta växlingar mellan nästan banala, ironiska inslag och uttrycksfull symfonikonst. Resultatet är en av Mahlers mest färgstarka och personliga, men också splittrade, symfonier.

Få instrument är så förknippade med tysk romantik som hornets varma, ädla ljud, som tycks frammana en bild av det tyska landskapets orörda skogar. På 1830-talet utvecklades naturhornet till det moderna ventilhornet, vilket gjorde det möjligt att utnyttja hela den kromatiska skalans tonförråd. Tidigare hade hornister tvingats skapa sina tonhöjder genom skickliga handjusteringar inom instrumentklockan, vilket ledde till många ”sura” och ojämna toner.

De nya klangmöjligheterna intresserade och inspirerade Robert Schumann som kom att skriva flera verk för horn. Kronan på verket är det här konsertstycket för fyra horn. Det skrevs 1849 på bara två dagar i rasande maniskt tempo då han bodde i Dresden. I första satsen, Lebhaft, presenterar sig soloinstrumenten i klassisk sonatform. Den avslutande satsen, Ser lebhaft, innehåller effektfulla passager med brutna ackord. Den skönt klingande mellansatsen, Romanze, inramas av dessa livliga yttersatser med både jakthornsfanfarer och lyriska partier.

Konsertstycket är känt för sin uttrycksfulla kvalitet och harmoniska innovation och är samtidigt ett sällsynt glansnummer för valthornet. Det kräver inte bara en skicklig solist utan fyra, i andan av den äldre barockstilens concerto grosso-form. Länge betraktades verket som så gott som ospelbart. Än i dag räknas det som mycket svårspelat, framför allt första hornets höga läge.

Text: Andreas Konvicka


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Klaus Mäkelä är chefsdirigent och konstnärlig rådgivare för Oslo-Filharmonien. Han utsågs till chefsdirigent vid Orchestre de Paris i september 2021 och har verkat som orkesterns konstnärlige rådgivare under säsongen 2020/21. Han är även förste gästdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester och konstnärlig rådgivare för Åbo musikfestspel. Klaus Mäkelä har kontrakterats av Decca Classics och har dirigerat Oslo-Filharmonien i Sibelius hela symfonicykel för skivmärket. Inspelningen släpps 2022.

Klaus Mäkelä inledde säsongen 2021/2022 för Oslo-Filharmonien den 18 augusti med en specialkonsert med Saariahos Asteroid 4179: Toutatis, Strauss Also sprach Zarathustra, två nya verk av den norska kompositören Mette Henriette samt Sibelius Lemminkäinen på programmet. Vårsäsongen i Oslo består av en minst lika innehållsrik repertoar med större körverk av Bach, Mozart och William Walton, Mahlers tredje symfoni och Sjostakovitj Symfoni nr. 10 och Symfoni nr. 14 med solisterna Mika Kares och Asmik Grigorian. Den nyare musiken representeras av Sally Beamish, Unsuk Chin, Jimmy Lopez, Andrew Norman och Kaija Saariaho. Under våren 2022 framför Oslo-Filharmonin under Klaus Mäkelä Sibelius kompletta symfonicykel på Wiener Konzerthaus och Hamburg Elbphilharmonie, och turnerar sedan i Frankrike och Storbritannien.

Klaus Mäkelä deltog tillsammans med Orchestre de Paris på sommarfestivalerna i Granada och Aix-en-Provence. Han inledde säsongen 2020/21 med att dirigera Spira, ett nytt verk av Unsuk Chin, Richard Strauss Fyra sånger (Opus 27) med solisten Lise Davidsen samt Mahlers Symfoni nr. 1. Hans första säsong som chefsdirigent innehåller även verk av Ligeti och Dutilleux samt Biber, Mozart, Mendelssohn, Brahms, Rachmaninov och Stravinskij. Mäkelä är utsedd till porträttartist vid Wiener Konzerthaus för säsongen 2020/21 där han dirigerar Wiener Symphoniker och Oslo-Filharmonien samt gör kammarmusikframträdanden som cellist. Han är även gästdirigent för Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, San Francisco Symphony, Concertgebouworkest, London Philharmonic, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks och Münchner Philharmoniker.

Mäkelä studerade till dirigent för Jorma Panula och cello för Marko Ylönen, Timo Hanhinen och Hannu Kiiski vid Sibelius-Akademin. Han har gjort soloframträdanden med ett flertal finska orkestrar och som kammarmusiker tillsammans med medlemmar av Oslo-Filharmonien, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks och Orchestre Philharmonique de Radio France. Han spelar på en cello tillverkad av Giovanni Grancino 1698 utlånad av finska OP Konststiftelse.

Musiken

Ungefärliga tider

Robert Schumann skrev konsertstycket 1849 medan familjen bodde i Dresden, på endast två dagar. Trots försämrad hälsa komponerade han mycket, nästan maniskt, och det året kom att bli hans mest produktiva år som kompositör med snudd på fyrtio verk skrivna.

Schumann intresserade sig nu för det moderna ventilhornet, med dess möjligheter att utnyttja hela den kromatiska skalans tonförråd. Det var en instrumentinnovation som redan hade tiotals år på nacken, men ännu inte fullt accepterats av tidens hornister. Hovkapellet i Dresden kunde dock skryta med en av Europas största mästare av det nya instrumentet: franskfödde hornisten Josef Rudolf Lewy. Hans virtuositet inspirerade Schumann, som skrev ett uttrycksfullt Adagio och allegro för ventilhorn och piano. Det fungerade som en förstudie, där Schumann kunde utforska instrumentets melodiska förmågor, innan han vände sina ansträngningar mot det virtuosa konsertstycket.

Ordet ”Konzertstück” indikerar vanligtvis en enda stor sats, men trots sitt namn är detta en riktig, tresatsig konsert, om än i tre kortare satser. Verket kräver fyra skickliga solister, i andan av den äldre barockstilens concerto grosso-form. I många år betraktades detta verk som ospelbart, framför allt den höga och svåra förstahornstämman, och det fanns till och med tankar om att ersätta hornet med en trumpet.

Konsertstycket är känt för sin uttrycksfulla, lyriska kvalitet och harmoniska innovation, och öppnar stilfullt med två orkesterackord innan hornkvartetten presenterar sig. Första satsen, Lebhaft, är energiskt och sprudlande skriven i klassisk sonatform med både jakthornsfanfarer och en mera lyrisk mellandel, där hornen visar upp sina mjukaste toner.

Cello och oboe inleder den långsamma andra satsen, Romanze, och presenterar temat som sedan tas upp av hornen. De fyra hornen är involverade i en växelvis dialog, och denna ekoeffekt utspelas även mellan kvartetten och orkestern. Dialogen följs av en varm och lyrisk koraldel med starka drag av Brahms, och efter ett återtag av det första temat bryts stämningen abrupt av en trumpetfanfar.

Musiken går direkt in i den avslutande, mycket livliga satsen, Sehr lebhaft, som bland annat innehåller effektfulla passager med brutna ackord. Ett kort återbesök av det tidigare Brahmsliknande temat ger lite återhämtning innan musiken återigen tar sats och spinner vidare mot sitt slut.

Schumann värderade konsertstycket högt och ansåg att det var ett av hans bästa verk. Stycket uruppfördes den 25 februari 1850 i Gewandhaus i Leipzig, nästan precis ett år efter att det komponerats. Schumann skrev dessutom ytterligare ett verk för horn 1849: Fem jaktsånger, Jagdlieder, för manskör och hornkvartett.

Text: Andreas Konvicka

1887, under sin tid som dirigent vid Leipzigoperan, ombads den då 27-årige Gustav Mahler att fullborda Carl Maria von Webers ofullbordade komiska opera Die drei Pintos. Det inspirerade Mahler att börja skissa på ett större verk för orkester, en symfonisk dikt med programtitlar hämtade från den tyske författaren Jean Pauls roman Titan. Det mesta skrevs 1887–1888 och verket hade premiär i sin ursprungliga, femsatsiga form den 20 november 1889 i Budapest, med Mahler själv som dirigent.

Vännen Richard Strauss symfoniska dikt Don Juan hade haft succépremiär bara nio dagar innan. Dessvärre blev Mahlers Titan inte på långa vägar lika positivt mottagen. Tvärtom var publik och kritiker minst sagt chockade. Mahler var känd som en lysande operadirigent; som tonsättare var han praktiskt taget okänd och här visade han upp ett ambitiöst, brokigt och högst personligt verk.

Kritiken fick Mahler att omarbeta verket under flera år. Först 1896 var den nu vanliga, fyrsatsiga symfoniversionen färdig. Så sent som på 1960-talet hittades de äldsta manuskripten som gav de slutliga pusselbitarna till verkets komplicerade tillkomsthistoria.

I symfonin förekommer teman ur sångcykeln Lieder eines fahrenden Gesellen, en vandrande gesälls sånger, som Mahler komponerade vid samma tid. En möjlig anledning till detta kan vara tidsbrist, då hans arbete som kapellmästare tog mycket tid i anspråk.

Första satsen inleds med en trolsk morgonscen då naturen vaknar: ”som ett naturljud” beskrivs det i partituret. Stråkarna har ett svårspelat parti i högt läge, hornstötar och trumpeter hörs samtidigt i fjärran. Träblåsarna härmar fåglar och melodin i Ging heut’ Morgen über’s Feld från sångcykeln svävar över landskapet.

I andra satsen är stämningen mera okomplicerad, rent av lustig. Vi hör en Ländler, en livlig österrikisk folkdans med karaktäristisk, stampande rytm. Här hörs även ett återanvänt tema från den tidigare komponerade sången Hans und Grethe skriven 1880–1881.

Tredje satsen är symfonins mest originella. Mahler kallade den ursprungligen Sorgmarsch à la Callot, syftande på en känd parodisk bild som visar hur den döde jägaren bärs på bår av djuren. Mahler använder ironiskt den kända kanonen Broder Jakob, kusligt spelad i moll av en till en början ensam kontrabas. Processionen avbryts av klezmermusik och polkadans, framfört av vad som låter som gatumusikanter. Sluttemat ur sista sången i Lieder eines fahrenden Gesellen klingar innan Broder Jakob återkommer i ny tonart. Det hela utmynnar i ett diminuendo.

Plötsligt och överraskande startar finalsatsen, som med sina många teman och täta konstruktion gör den till symfonins höjdpunkt. Den våldsamma karaktären kontrasteras av flera lyriska sidoteman, och de pågår växelvis till symfonins jublande slut.

Text: Andreas Konvicka