arrow

Lyssnarnas önskekonsert

Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester med varsin gästdirigent framför musik som under sommaren har röstats fram av Klassisk morgon i P2:s lyssnare. En riktig favoritkonsert med bland annat John Williams oförglömliga tema från filmen Schindler’s List, Bachs jublande motett Der Geist hilft och Samuel Barbers ljuvliga Adagio för stråkar.

Konserten sändes direkt på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 den 28 augusti 2020.

Med tusentals röster räknade har programmet till lyssnarnas önskekonsert vaskats fram: några av de vackraste kör- och orkesterstyckena, som ligger högt på favoritlistan hos både lyssnare och musiker. Vilken klarinettist älskar inte Mozarts klarinettkonsert? Och säg den körsångare som inte får något särskilt i blicken när Sven-David Sandström skall sjungas.

Ett stråk av vemod går genom programmets framröstade solostycken – kanske något av det svenskaste som finns, att önska sig en stund av vemod att sjunka in i.

I fantasin fladdrar ljus för öppna fönster en oktoberkväll i Wien 1791. Mozart är allvarligt sjuk. Anton Stadler kisar för att läsa de handskrivna noterna till Mozarts klarinettkonsert. Han andas in, sätter an tonen och andra satsens första, ljuvliga melodi svävar fram. Solokonserten är det sista Mozart hinner skriva för klarinett; två månader senare är han död.

Många är vi som inte fått vara nära dem vi älskar denna vemodiga sommar. Vi följer med Orfeus ner i underjorden för att hämta hem hans älskade Eurydike och slås av att det kan vara så vackert, så nära döden. Älvor sveper över gryningsmarkerna i ett flöjtsolo som blivit odödligt: Dans i de saligas ängder, en kort dans som Gluck lade till sin populära opera för att passa den franska smaken inför premiären på Parisoperan 1774.

Andra världskriget är slut. Oskar Schindler, gestaltad av Liam Neeson, lämnar de judiska fabriksarbetare han räddat undan en säker död. ”Jag är medlem i Nazistpartiet. Jag är en fabrikör som tillverkar ammunition. Vid midnatt kommer ni att vara fria, och jag kommer att vara den jagade.” John Williams belönades med en Oscar för musiken till Steven Spielbergs moderna klassiker Schindler’s List från 1993.

Sommaren 1936 har Samuel Barber skrivit färdigt andra satsen i sin stråkkvartett. ”It’s a knockout!” skriver Barber till cellisten som skall  uruppföra den – och han hade rätt. Under namnet Adagio för stråkar har satsen sedan dess slagit knockout på musikälskare världen över. Den har spelats på begravningar, vid minnesceremonier och använts i åtskilliga filmer. 1967 arrangerade Barber musiken för kör, till texten Agnus Dei, och här framförs båda versionerna tillsammans.

Också Francis Poulenc tolkar andra världskrigets obarmhärtighet när han sätter körmusik till poeten och motståndsmannen Paul Éluards dikter. Varje träd har sin plats, varje sten sin tyngd och varje bäck sitt friska vatten. Men “Vi, vi har ingen eld” sjunger Radiokören i Un soir de neige, komponerat julen 1944.

För många älskare av körmusik är Johann Sebastian Bach och Sven-David Sandström numera ett oupplösligt par. Bach komponerade motetten Der Geist hilft unser Schwachheit auf för dubbelkör i all hast till en begravning 1729, men det är ett av hans mest eleganta körverk, fullt av livsglädje och detaljrikedom. Luftiga sextondelar porträtterar der Geist, den helige Ande, och varje insats är en egen lovsång.

Sven-David Sandström har som ingen annan präglat det samtida svenska musiklivet. Han var själv en van körsångare, visste var gränserna för det sångligt möjliga fanns – och hur han skulle överskrida dem. Bland hans många bidrag till musikvärlden finns en samling körstycken för varierande besättningar, med och utan ackompanjemang, för hela kyrkoåret. Visheten ropar, Kom till mig och Möt dem med ömhet kommer alla ur denna samling.

Men detta är inte allt. Vilka två stycken som börjar respektive avslutar konserten är fortfarande hemligt. Säkert är att de kommer att vara guldkorn av hög karat.

Text: Janna Vettergren och David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Dirigenten och violinisten Tobias Ringborg röner enorma framgångar både i operahusen och på konsertscenerna som dirigent, solist och som kammarmusiker. Han är en aktiv förkämpe för svensk musik och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Operarepertoaren är specialiserad på italiensk opera samt Mozart med meriter som inkluderar Puccinis Turandot på Dalhalla, Blomdahls Aniara vid Malmö Opera, och Donizettis Kärleksdrycken vid GöteborgsOperan, liksom Mozarts Così fan tutte vid Scottish Opera, Puccinis Madame Butterfly vid New Zealand Opera och Mozarts Idomeneo vid festivalen Garsington Opera. Nyligen har han gjort Puccinis La Bohème vid New Zealand Opera, Trollflöjten vid Scottish Opera och konserter med bland andra Auckland Philharmonia, Dalasinfoniettan och Kungliga Filharmonikerna. Samma år som han tog solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan vann han prestigefyllda Solistpriset. Han spelar på en Niccolò Gagliano utlånad av Järnåkerfonden.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträder Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik, något som fortfarande är en viktig ledstjärna för kören.

Karin Oldgren är organist i Engelbrekts församling och ledare för prisbelönade Hjorthagens kammarkör. Hon tilldelades 2019 utmärkelsen Årets körledare av Föreningen Sveriges Körledare för sin höga konstnärliga nivå, känsla för vokala uttryck och pedagogiska skicklighet som körledare. Hon har tidigare varit ledare för S:t Johannes kammarkör, Stockholms Studentsångare och Täby kyrkas kammarkör, alla framgångsrika och prisbelönade ensembler under hennes ledning. Hon har även vid flera tillfällen arbetat med Radiokören och Eric Ericsons kammarkör.

Hon har undervisat i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan, där hon själv studerat för bland andra professorerna Anders Eby och Gustaf Sjökvist, samt vid Örebro universitet där hon undervisat i körsång och kördirigering samt varit director musices i tio års tid. Hon har spelat in flera skivor med sina olika körer med bred repertoar och har belönades 2017 också med Stockholms stifts Ceciliapris för sin gärning som kyrkomusiker.

Per Öman är sedan 2002 anställd som stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år blev han medlem av Stenhammarkvartetten. Han är även en av grundarna av den prisbelönade Yggdrasilkvartetten som gjorde internationell karriär under 1990-talet. Som kvartettmusiker är han representerad på ett tjugotal skivinspelningar och han har under flera år undervisat i kammarmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Efter sin första skolning i kommunala musikskolan studerade han vidare vid Kungliga Musikhögskolan och därefter Indiana University Bloomington i USA. Han spelar på en Francesco Ruggeri 1684 utlånad genom Instrumentfonden till Erik Järnåkers minne.

Anders Jonhäll är sedan 2008 soloflöjtist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Mellan 1992 och 2019 hade han samma position i Göteborgs Symfoniker. Han är en av grundarna till ensemblen Gageego! som i mer än tjugo år har arbetat med nutida konstmusik. I ett tiotal år undervisade han på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han deltar även i projekt på tidstrogna instrument, både barocktravers och klassisk flöjt.

Andreas Taube Sundén är stämledare och soloklarinettist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har tidigare haft samma tjänst under fyra år i Concertgebouworkestern i Amsterdam och dessförinnan i Den Norske Operas orkester och i Malmö Symfoniorkester.

Han är en efterfrågad pedagog som undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och tidigare också på Musikhögskolan Ingesund, som gästprofessor vid Musikhögskolan i Zaragoza i Spanien samt vid ett femtiotal mästarkurser över hela världen.

Som solist har han uppträtt med bland andra Kringkastingsorkestret, Concertgebouworkestern, Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Arméns musikkår och Leonbergs symfoniorkester. Han är även aktiv som kammarmusiker och har uppträtt på bland annat Risør kammarmusikfestival, Gloppen Music Festival och Alella Music Festival samt gjort konsertframträdanden i Norden, runt om i Europa och i USA.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min

Alla konserter på Berwaldhallen Play är gratis, ingen biljett krävs, oavsett vad som anges på annat ställe.