arrow

Det är en ros utsprungen

Jesusbarnet prisas i William Hawleys hymn Flos ut rosa floruit såväl som i Jan Sandströms älskade bearbetning av Det är en ros utsprungen.

Flera av sångerna hyllar Jungfru Maria, som Valentin Silvestrovs Ave Maria och de två tonsättningarna av hymnen Alma redemptoris mater av Palestrina samt Damijan Močnik. Genom hela programmet löper musik av den armeniske tonsättaren och prästen Komitas Vardapet, Armeniens egen Zoltán Kodály, som ägnade mycket tid åt att nedteckna folksånger och lade grunden för den armeniska konstmusiken.

Det sägs att en munk i Trier i Tyskland fann en ros i full blom ute i skogen en julaftons kväll, blev så berörd att han tog rosen och satte den i en vas på ett altare ägnat Jungfru Maria. Hymnen Det är en ros utsprungen förekommer i tryck för första gången i slutet av 1500-talet men kan vara ännu ett par hundra år äldre. Den omtyckta hymnen har arrangerats och bearbetats flitigt genom åren, från Michael Praetorius omtyckta körsats och Melchior Vulpius kanon till tolkningar av artister som Sting och för den delen JAN SANDSTRÖMS stämningsfulla bearbetning för kör och solokvartett. Det är ursprungligen en hymn till Jungfru Maria och konsertens program kretsar kring just Maria och Jesusbarnet.

Av alla tonsättare under renässansen var en av de mest tongivande tveklöst GIOVANNI PIERLUIGI DA PALESTRINA, vars flerstämmiga mässor, madrigaler och andra verk gjort outplånliga avtryck i den europeiska musikhistorien. Den sättning av Alma redemptoris mater, en katolsk bön till Jungfru Maria, som framförs på konserten är en av fyra som Palestrina skrev under sin karriär. Även JACOBUS GALLUS hör till renässansens stora komponister och därtill en av de mest produktiva. Under bara några decennier skrev han över femhundra verk, både sakrala och profana. Ecce, Domino, veniet är en antifon förknippad med första söndagen i advent som hänvisar till slutet av profeten Sakarjas bok i Gamla testamentet. Laetamini cum Jerusalem, med text från Jesajas bok, förkunnar ett glädjebudskap för tiden då Herren står som segrare.

Tätt invävt i konsertprogrammet är flera verk av KOMITAS, eller Soghomon Soghomonian som föddes 1869 i en armenisk familj i det Osmanska riket. Komitas miste båda sina föräldrar tidigt men fann trygghet på det teologiska universitetet i Etjmiadzin där han skrevs in som tolvåring tack vare sin vackra sångröst. Redan som student intresserade han sig för armenisk folkmusik, reste runt i byarna i trakten och nedtecknade de lokala sångerna. Senare i livet verkade han som körledare, tonsättare och musikforskare efter att ha studerat i bland annat Berlin och grundlade på egen hand den armeniska konstmusiktraditionen.

För tonsättare som inte har erfarenhet av körsång kan en sångensemble te sig främmande eller rentav skrämmande. För slovenske DAMIJAN MOČNIK är kören varken eller – han har verkat som körledare och tonsättare sedan tidigt 1990-tal och bland annat studerat för Eric Ericson. Liksom Palestrina har han bearbetat Mariabönen Alma redemptoris mater, men satt bönen i en mer samtida musikalisk skrud. Konsertens höjdpunkt är dock uruppförandet av ett nyskrivet verk av KATARINA PUSTINEK RAKAR, liksom Močnik från Slovenien och därtill konsertens yngste tonsättare. Rakar undervisar bland annat i kör på Musikkonservatoriet i Ljubljana, är själv en van körsångare och medverkar i flera av Sloveniens professionella körer.

Ytterligare en hängiven körtonsättare är amerikanske WILLIAM HAWLEY. Han har tagit en Mariahymn från 1300-talet, Flos ut rosa floruit, och skrivit ett svävande, böljande körstycke som verkligen gör skäl för textraden ”cantemus hymnum gloriae”, låt oss sjunga en glädjesång. En som dragit sig för att skriva för kör är VALENTIN SILVESTROV. Hans tonspråk påminner i sin strama, minimalistiska återhållsamhet om Arvo Pärt och Henryk Górecki men drar ändå åt mer romantiska klanger, ofta med en lyrisk melodi som dansar över himmelska, avlägsna klanger. Av svårigheter att behärska ensemblen märks föga i hans liturgiska sånger som andas såväl paradis som jordeliv.

Text: David Saulesco


Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Martina Batič är chefsdirigent för Franska radions kör sedan hösten 2018. Hon var tidigare chefsdirigent och konstnärlig ledare för Slovenska filharmonins kör och dessförinnan kormästare vid Sloveniens nationalopera och balett i Ljubljana.

Hon bjuds regelbundet in till körer som Eric Ericsons Kammarkör, Nederländska radions kör och RIAS Kammerchor Berlin och har gästat bland andra radiokörerna i Leipzig och Stuttgart, DR VokalEnsemblet och ChorWerk Ruhr. Några höjdpunkter ur hennes karriär är en hyllningskonsert till Ingvar Lidholm med Eric Ericsons Kammarkör, en konsert med Leipzig radiokör under Achava Festspiele Thüringen och en konsert med Franska radions kör under musikfestivalen Présences.

2019 tilldelades hon Prešerenstiftelsens pris för sina konstnärliga framgångar och sin ”enastående förmåga att forma körklangen”. Stiftelsen uppmärksammar årligen framstående slovener verksamma inom konst och kultur. Hon har studerat först vid Musikhögskolan i Ljubljana och därefter för Michael Gläser vid Högskolan för musik och teater i München. Åren därpå deltog hon i åtskilliga mästarkurser för kända körledare, däribland Eric Ericson.

Musiken

Ungefärliga tider

Michael Praetorius fyrahundra år gamla julros som traditionell psalm må vara en favorit, men i färgprakt och klang överträffas den ändå av Jan Sandströms fria körsats från 1995. Här är rosens knopp de ordlösa harmonier som en åttstämmig körgrupp sjunger con bocca chiusa (med stängd mun) genom hela satsen. Då en motkör ansluter genom att sublimt och oändligt långsamt sjunga Praetorius julkoral i fyra stämmor slår den prunkande rosen ut i himmelska nyanser. Långsamheten, de sammansmälta klangerna och de långa linjerna skapar ett tillstånd av salighet som får vem som helst att tro på julens mirakel.

Melodin till koralen kom till redan under medeltiden och sången med den tyska texten Es ist ein Ros enstprungen publicerades första gången 1582, då som en katolsk hymn med nitton strofer. Rosen symboliserar Jungfru Maria, som härstammar från Jesse stamträd, det vill säga från kung Davids far Jishaj. Historien om textens ursprung och den tyske munk som på sin julaftonspromenad hittade en blommande ros och placerade den bredvid en Mariabild på altaret i sin kyrka i Trier är näpen, men möjligen uppdiktad.

Test: Anna Hedelius

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min