arrow

Clara-Halvmara 2

Den andra Clara-Halvmaran i Berwaldhallens och P2:s Clara Schumann-maraton startar kl. 20.30 och innehåller AKT 3 och 4. I pausen kan du tävla i musikquiz med P2:s quizmaster Jonas Lundblad. Kvällens sista Clara-Halvmara bjuder på ett känslosamt och inspirerande porträtt av tonsättaren, med såväl en bukett vackra lieder som några av hela 1800-talets finaste kammarmusikverk.

1846, samma år som Clara och Robert fick sitt fjärde barn och samma år som Clara skrev sin Pianotrio g-moll op 17, allmänt betraktad som hennes mästerverk, skrev hon också två sånger till dikter av Friederike Serre. Under de tre åren mellan Roberts frieri och att han och Clara gifte sig var familjen Serre ett pålitligt stöd för det älskande unga paret, i synnerhet för Clara som till slut fick utstå förnedrande behandling av sin egen pappa, bara för att hon inte ville ge upp sin kärlek till Robert. Sångerna Beim Abschied och Mein Stern skrevs båda hemma hos familjen Serre utanför Dresden. De sticker ut bland Claras lieder-repertoar, då de inte bär spår av de olycksbådande, mystiska eller melankoliska drag som präglar många av hennes sånger.

Förutom Mein Stern framför Karolina Andersson och Magnus Svensson fyra av Claras Sex sånger från Jucunde op 23, med texter tagna ur diktromanen Jucunde av den vänsterliberale österrikiske diktaren Hermann Rollett. Hans åsikter om bland annat vikten av pressfrihet fann gensvar hos paret Schumann, som i sin gemensamma dagbok beskrev texterna i Jucunde som ”väldigt musikaliska dikter”. När Rollett läste i en tidning att ”Schumann” tonsatt hans texter skrev han till Robert för att tacka, men fick till svar att det i själva verket var Clara som skrivit sångerna och att de var mycket vackra, en åsikt han haft även om hon inte varit hans hustru. Clara själv mötte Rollett för första gången i december 1856, då Rollett beskrev att han beundrat Clara ända sedan hon givit salongskonserter i Wien på 1830-talet.

När aftonen med Clara Schumanns musik sakta börjar lida mot sitt slut framför Cecilia Zilliacus, Amalie Stalheim och David Huang just den Pianotrio g-moll op 17 som betraktas som Claras mästerverk. Det är ett fyrsatsigt verk som på alla sätt demonstrerar Claras skicklighet och musikaliska begåvning. Allra sist avslutar David Huang med en Romans h-moll, en av Claras allra sista kompositioner och aftonen slutar precis som den började, med det instrument som hela tiden stått i centrum för Claras liv: pianot.

För mer information om hela kvällens program, se CLARA-MARA

PROGRAM CLARA-HALVMARA 2 KL.20.30-ca. 23.00

20.30-21.25 AKT 3
Karolina Andersson, sopran, Anna Christensson, piano, Magnus Svensson, piano
1. Ur Soirées musicales op 6
2. Variationer över ett tema av Robert Schumann op 20
3. Sånger
3. a) Mein Stern
3. b) Am StrandE
3. c) ur Sånger från ”Jucunde” op 23

21.25-21.45 PAUSAKTIVITET
Tävla i musikquiz med P2:s quizmaster Jonas Lundblad. Pianisten Martin Sturfält möter publiken i musiktävlingen med musikern Clara Schumann i fokus. Nedre foajén, Berwaldhallen

 

21.50-22.50 AKT 4
Jakob Högström, baryton, Magnus Svensson, piano, David Huang, piano, Cecilia Zilliacus, violin, Amalie Stalheim, cello
1. Sånger
1. a) Walzer
1. b) Der Abendstern
1. c) Beim Abschied
2. Pianotrio g-moll op 17
3. Romans h-moll