arrow

Chamber Unplugged - Sånger med harpa

Romanser av bland andra Berlioz, Cherubini och Tournier väcker längtan, saknad, åtrå och sorg hos såväl musiker som lyssnare. Radiokörens sångerskor Lisa Carlioth och Annika Hudak ackompanjeras av Radiosymfonikernas soloharpist Lisa Viguier Vallgårda.

 

 

Det sjuder av längtan i de här sångerna, såväl jordisk kärlekstörst som religiös uppfyllelse och ren, nostalgisk saknad efter den tid som flytt. Lisa Carlioth och Annika Hudak, båda medlemmar i Radiokören och tillika framstående opera- och konsertsolister, gestaltar med elegans och eftertanke olika människoporträtt tillsammans med Radiosymfonikernas soloharpist, Lisa Viguier Vallgårda. Just längtan går som en röd tråd genom programmet som också i huvudsak är franskt och kretsar kring 1800- och tidigt 1900-tal.

Berlioz förvisade bergsmänniska längtar efter sitt hemland; långt borta dröjer sig ändå tankarna kvar i det som var tryggt och vant. När jag är död, uppmanas de efterlevande, vill jag att ni för min aska hem. Trädgårdsmästaren i Marcel Tourniers romans har förälskat sig i husets härskarinna och ser hur inte bara han själv utan hela trädgården trånar, suktar efter henne. Här återfinns också penséerna i den prunkande växtlighet som liksom harpsträngarna skälver av åtrå.

André Caplet är i dag kanske mest känd för sina orkestreringar av vännen och kollegan Debussys musik men var en flitig och begåvad tonsättare i egen rätt. Hans två sonetter kretsar också kring kärlek och den första präglas också av Caplets egen ångest och oro under första världskriget, då den skrevs. Mer av självömkan och självkritik präglar Poulencs romans och även här anas oönskade och obesvarade känslor, detta evigt återkommande mänskliga drama.

Skotske James MacMillan är den ende nu levande tonsättaren på programmet och hans verk sticker också tonalt ut i programmet. Shakespeares sonett 116, en hyllning till kärlekens beständighet, sjunger Lisa och Annika utan ackompanjemang, men får sällskap igen av Lisa Viguier i Os mutorum, en bön till Sankt Columba, ett viktigt helgon i tonsättarens hemland Skottland. Lisa Viguier bjuder själv sedan på solomusik för harpa av den framstående armeniske 1900-talstonsättaren Aram Chatjaturjan.

Avslutningsvis fyra duetter av italienaren Luigi Cherubini som dock främst verkade i Frankrike och därtill tog sig ett mer franskklingande namn efter att han bosatt sig i Paris. Om känsloläget lagt sig drar Cherubini på de höga växlarna igen; duetternas rollgestalt söker tillflykt och ro i skogen men längtar ändå alldeles våldsamt och finner inte glädje eller behag i någonting. Skogens sus påminner bara om den saknades röst och bäckens lättjefulla porlande blir hånfullt och gäckande. Om min älskade återvänder, sjunger de till slut, kommer det vara för sent: Då finns bara min aska kvar!


Medverkande

 

Lisa Carlioth var under många år knuten till Staatstheater Oldenburg i Tyskland och har även uppträtt vid exempelvis The Barbican i London och på Folkoperan i Stockholm. Förutom de stora oratorierna har hon bland annat framfört Messiaens La Mort du nombre och Monteverdis Vespro della Beata Vergine. Lisa har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Guildhall School of Music and Drama i London och Royal Scottish Academy of Music and Drama i Glasgow.

Annika Hudak arbetar som frilansande sångerska och körledare. På hennes repertoar finns såväl de stora sakrala verken som kammarmusik av bland annat Bartók, Britten, Schumann och Jennefelt och hon har synts såväl i tv som på stora scener runt om i världen. Annika är sedan 2016 ledare för Kristinakören, Sveriges äldsta aktiva damkör. Annika har en masterexamen i kyrkomusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

&

Lisa Viguier Vallgårda är soloharpist i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 1993. Med orkestern har hon framträtt som solist i solokonserter av exempelvis Reinhold Glière och Alberto Ginastera. Hon har spelat Wolfgang Amadeus Mozarts dubbelkonsert för flöjt och harpa och dessutom uruppfört Staffan Björklunds Moonscapes, en dubbelkonsert för harpa och basklarinett. På hennes repertoar finns även bland annat Claude Debussys Danse sacrée et Danse profane för soloharpa och stråkorkester.

Viguier Vallgårda är också verksam som kammarmusiker och har förutom med kollegor i orkestern framträtt vid kyrkokonserter och vid kammarmusikfestivalerna i Sandviken och Båstad. Uppvuxen i Frankrike blev hon som 14-åring antagen till Musikkonservatoriet i Paris, där hon senare tog diplomexamen. Hon har bland annat studerat för harpisten Pierre Jamet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim