arrow

CHAMBER UNPLUGGED 7 OKTOBER

Brahms skrev flera uppsättningar mustiga och härligt dynamiska sångsamlingar. Här presenterar en solistkvartett ur Radiokören och pianisten Stefan Nymark Zigeunerlieder – en frejdig och livsbejakande uppsättning sånger inspirerade av ungersk folkmusik. Och som kontrast: Sven-Eric Johansons Fancies, lekfulla och eleganta tonsättningar av texter ur några av Shakespeares mest kända och älskade pjäser.

När unge adelsmannen Bassanio uppvaktar kloka och vackra Portia i Shakespeares pjäs Köpmannen i Venedig måste han välja mellan tre skrin: ett i guld, ett i silver och ett i bly. Endast om han väljer rätt skrin så får han be om Portias hand. I hemlighet önskar Portia att Bassanio skall lyckas där andra gått bet, fastän han inte är förmögen eller mäktig. Portias hushåll sjunger en till synes oskyldig sång om hur man med blotta ögat bara föder flyktig förtjusning som inte varar mycket längre än den först uppstår. I själva verket är detta en ledtråd till Bassanio, som öppnar blyskrinet och där inne hittar ett porträtt av Portia.

Denna och åtta andra klassiska Shakespeare-texter har hundraårsjubilerande Sven-Eric Johanson gjort till små, eleganta fyrstämmiga sånger med effektfullt pianoackompanjemang. I Fancies från Köpmannen i Venedig, som också givit namn till hela samlingen, ringer i pianot de klockor som i texten jagar bort ögats törstiga fåfänga. I Under the Greenwood Tree från Som ni behagar framkallar pianot känslan av den vaggande skogen som växer sig majestätisk i de välkomnande refrängerna: ”Come hither, come hither, come hither!” I skogen finns ingen falskhet, inga lögner eller svek; de värsta fienderna här är vinter och hårt väder.

Flera av texterna har Johanson hämtat från just Som ni behagar, en av Shakespeares pjäser som är känd för bland annat sina många sånger. Sven-Eric Johanson var en musikalisk mångsysslare med allt från operor och symfonier till renodlad elektronmusik och experimentella projekt på sitt cv. Mest känd och omtyckt har han nog dock blivit för sin vokalmusik.

Nästan nittio år innan Sven-Eric Johanson skrev sina Shakespeare-sånger komponerade Johannes Brahms elva sånger med texter hämtade ur en samling ungerska folkvisor översatta till tyska utav en av Brahms vänner. Det här var inget beställningsverk utan verkar ha varit ett rent nöjesprojekt som Brahms tog sin an för sin egen skull. Tematiska kopplingar finns till särskilt ett par andra av Brahms verk: hans omåttligt populära Ungerska danser för fyrhändigt piano och de två sångsamlingarna Liebeslieder-Walzer som även de skrevs för fyra röster.

De elva sångerna i Zigeunerlieder bildar tillsammans en lös men sammanhängande liten berättelse om kärlek och svek, från He, Zigeuner, greife in die Saiten ein! som rivstartar dramatiken med uppfordrande sång och uppviglande ackompanjemang, till avslutande Rote Abendwolken ziehn am Firmament som under det hoppfulla tonspråket och de vackert röda molnen på kvällshimlen döljer obesvarad kärlek och längtan som sargar och skär i hjärtat.

Text: David Saulesco


Medverkande

 

Sopranen Jennie Eriksson Nordin är sedan 2013 anställd i Radiokören och därtill verksam som solist och sångpedagog. Hon har framträtt med ensembler som Sveriges Radios Symfoniorkester, re:Baroque, Drottningholms Barockensemble, Stockholm Sinfonietta och Kungliga Hovkapellet. Hon anlitas ofta som solist i de stora sakrala verken som Bachs Matteuspassion, Händels Messias och Mozarts Requiem. Som operasolist har hon uppträtt i bland annat Byrgitta av Carl Unander-Scharin vid Vadstena-Akademien, Rameaus Fedra och odjuret på Folkoperan och Strauss den yngres Läderlappen med Stockholms Operettensemble. Jennie är utbildad vid Musikhögskolan i Piteå och på Operahögskolan i Stockholm.

Tove Nilsson kommer från Bjuråker i Hälsingland och är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Hon har varit engagerad som solist vid ex Malmö Opera, Hofteatret i Köpenhamn, Confidencen och Vadstena-Akademien och har bl.a. medverkat vid flera uruppföranden av nyskrivna operor av tonsättare som Carl Unander-Scharin och Karin Rehnqvist. Tove är ofta engagerad som altsolist i de klassiska sakrala verken och sjunger gärna kammarmusik i olika konstellationer. Sedan 2009 är hon medlem i Radiokören.

Thomas Köll är sedan 2015 anställd som tenor i Radiokören och sjunger även i ensembler som Collegium Vocale Gent och Genève-baserade Gli Angeli. Han har studerat sång och musikpedagogik vid Mozarteum i Innsbruck sam kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Passionen för att sjunga upptäckte han sedan han deltog i World Youth Choir 2010 i Spanien och 2012 i Cypern. Han är även flitigt anlitad som solist i repertoar som sträcker sig från renässans till modern musik.

Den begåvade unge barytonen Arvid Eriksson återvänder nu till Sveriges Radios Symfoniorkester och Berwaldhallen där han år 2021 debuterade i Gabriel Faurés Requiem. I år debuterar han även med Västerås Sinfonietta och möter för första gången de prisbelönta Ensemble Correspondances.

Arvid Eriksson (1998) är född i Uddevalla och bor för närvarande i Stockholm, där han år 2021 avslutade sin utbildning på Kungl. Musikhögskolan. Hans lärare har bland annat varit Petteri Salomaa och Erik Årman. Han inledde sin professionella karriär vid sexton års ålder genom att sjunga i den välrenommerade ensemblen Göteborg Baroque, där han också var medlem fram till år 2022.

Arvid har fokuserat på framförandet av romanser och konserter. Bland höjdpunkterna år 2022 fanns framföranden av Händels Messias med Helsingborgs symfoniorkester och en turné med Mahlers Rückert-Lieder i ett arrangemang för baryton och pianokvartett.

Arvids omfattande konsertrepertoar innehåller verk av Bach som Johannespassionen, Matteuspassionen, Juloratoriet, H-mollmässan och många kantater, Händels Messias, Haydns Skapelsen och Stabat Mater, Requiem av Brahms, Mozart, Fauré, Duruflé med flera samt verk av Beethoven, Britten, Monteverdi, Roman, Larsson och många andra.

Arvid har framfört flera av de stora sångcyklerna, däribland Schumanns Dichterliebe och Liederkreis op. 24, Mahlers Rückert-Lieder, Beethovens An die ferne Geliebte och Vaughan Williams Songs of Travel. Han framför också ofta sånger av bland andra Schubert, Strauss, Brahms, Ravel, Sibelius och Finzi. Närmast hjärtat finns dock den svenska romansrepertoaren, ur vilken han bland annat har framfört sånger av Stenhammar, Rangström och Peterson-Berger.

Stefan Nymark är sedan 2008 anställd som andrabas i Radiokören. Han arbetar även som frilansande sångpedagog och konserterar som sångsolist och pianist. Han är även sedan 2016 dirigent för Kammarkören Sonorus. Stefan har tidigare undervisat på Lilla Akademien och Kungliga Musikhögskolan, undervisat på Operahögskolan i Stockholm som instuderare och själv arbetat som instuderare på Kungliga Operan. Under åren 1997–2000 bodde och verkade han i Wien som instuderare och ackompanjatör samt gav många sångkonserter med bland annat Schuberts tre stora sångcykler. Stefan har studerat vid Kungliga Musikhögskolan och Manhattan School of Music i New York samt i London, Salzburg, Düsseldorf med mera.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim (ingen paus)

Ur programmet:
SVEN-ERIC JOHANSON: Fancies
JOHANNES BRAHMS: Zigeunerlieder