arrow

40 HÖJDPUNKTER UNDER 40 ÅR

Temat 40 är genomgående i allt som rör Berwaldhallens 40-års jubileum. Likaså de mest minnesvärda höjdpunkterna alltsedan invigningen 1979 fram till och med jubileumsåret 2019. Här presenterar vi 40 höjdpunkter under 40 år.

KONSERTSÄSONGERNA FRÅN 1979 TILL OCH MED 2019

  • 1979/1980 – 30 november
    Under invigningskonserten ledde Herbert Blomstedt Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören i Sven-Erik Bäcks nyskrivna Vid havets yttersta gräns. Ingvar Lidholms Fanfar, Franz Berwalds Sinfonie singulière och Hector Berlioz Symphonie fantastique stod också på programmet. Stor succé!

  • 1980/1981 – 28 november
    Canto del Vagabondo skrevs till minne av Carl von Linné och blev ett genombrott för Anders Eliasson som tonsättare. Herbert Blomstedt dirigerade ett märkvärdigt och mäktigt verk.

  • 1981/1982 – 20 februari
    Sven David Sandströms Requiem, De ur alla minnen fallna, blev det dittills dyraste verk Sveriges Radio någonsin beställt, ett verk som både skapade skandal och gjorde succé. Under repetitionerna vill representanter för både politiska partier och frikyrkan stoppa föreställningen, musiker hoppar av och föräldrar till barn i barnkören förbjuder barnen att vara med. Berwaldhallen bombhotas och kompositören får gå under jorden.

  • 1982/1983 – 9 november
    Att Nicolaus Harnoncourt kom till Stockholm var mycket uppmärksammat. Medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester mötte musiker ur Concentus Musicus Wien för att tillsammans med Eric Ericsons kammarkör och en rad utländska solister framföra Händels Messias i ett tidstroget framförande.

  • 1983/1984 – 4 maj
    Karl Birger Blomdahls rymdopera Aniara framfördes konsertant med Radiokören, Sveriges Radios Symfoniorkester och Stig Westerberg på dirigentpulten. Bland solisterna fanns Lena Hoel, Mikael Samuelson och Erik Saedén. Den senare hade varit med i uruppförandet av operan 1959.

  • 1984/1985 – 7 september
    När Evgenij Svetlanov, som vanligtvis inte förknippades med Brahms, dirigerade hans Symfoni nr 1 blev det en starkt minnesvärd konsert. Då sista tonen klingat ut ställde sig publiken upp och skrek.

  • 1985/1986 – 19 april
    Esa-Pekka Salonen dirigerade Heitor Villa-Lobos Chôros 10. Väldigt suggestiv musik för kör och orkester med onomatopoetisk text, där endast stavelsefragment användes. Den erotiskt pumpande konserten sändes även i tv.

  • 1986/1987 – 6 & 7 november
    Den ryska pianolegenden Tatjana Nikolajeva framförde utantill Dmitrij Sjostakovitj 24 preludier och fugor, som han skrev för henne efter att ha hört henne spela Bach. Av många ansedd som en av de största stunderna i Berwaldhallens historia.

  • 1987/1988 – 15 januari
    I en av sina sista konserter i Berwaldhallen dirigerade Sixten Ehrling Igor Stravinskys Våroffer – ett verk som Ehrling kunde innan och utan. Konserten gavs även ut på skiva. Ehrling var 1950 den förste svenska dirigenten att framföra Våroffer i Sverige

  • 1988/1989 – 25 november
    Turangalîlasymfonin av Olivier Messiaen – ett ovanligt verk på den tiden och ett djärvt val. Esa-Pekka Salonens kraft, utstrålning och ungdomliga geni övertygade dock alla. En stor kväll!

  • 1989/1990 – 4 september
    Hela vokal-Sverige, med Eric Ericson och Benny Andersson i spetsen, var på plats för att höra Le mystère des voix bulgares, det vill säga Bulgariska radions damkör, vars skiva sålde i enorma mängder. De mörka altarna var magnifika. Håll utkik i i P2:s tablå där ett urval höjdpunkter kommer att sändas under säsongen.

  • 1990/1991 – 30 augusti
    Hela baletten Bergakungen framfördes inför en kommande skivinspelning. Dirigenten Evgenij Svetlanov var djupt gripen av Hugo Alfvéns musik och grät så tårarna rann medan han dirigerade slutet.

  • 1991/1992 – 27 april
    Tio år efter att han slutat som chefsdirigent för Radiokören gick Eric Ericsons stora dröm i uppfyllelse, att få göra det gigantiska och krävande verket Psalm 100 av Max Reger. Medverkade gjorde Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, Eric Ericsons kammarkör och Kungliga Musikhögskolans kammarkör.

  • 1992/1993 – 19 mars
    Valery Gergiev gjorde en storartad och dramatisk tolkning av Gustav Mahlers sjätte symfoni. Redan här etablerades ett givande samarbete mellan denna stora dirigent och Berwaldhallen.

  • 1993/1994 – 8 april
    Ein deutsches Requiem av Johannes Brahms under ledning av Herbert Blomstedt med Ruth Ziesak och Håkan Hagegård, Eric Ericsons kammarkör, Radiokören och Radiosymfonikerna. Överjordiskt!

  • 1994/1995 – 25 november
    Det är helt unikt att ett uruppförande av ett nytt svenskt verk får ett sådant publikt och medialt gensvar som Sven-David Sandströms The High Mass med Radiokören och Eric Ericsons kammarkör samt solisterna Lena Hoel, Annika Skoglund, Siri Torgesen, Sara Olsson och Marianne Eklöf. Leif Segerstam dirigerade.

  • 1995/1996 – 29 mars
    Orgel i Berwaldhallen? Ja, detta år invigdes Berwaldhallens nya digitala orgel. Omgiven av levande ljus på scenen fyllde Gunnar Idenstam Berwaldhallen med orgelklanger. En sinnlig upplevelse utöver det vanliga.

  • 1996/1997 – 6 september
    Esa-Pekka Salonen dirigerade den kompletta musiken av Igor Stravinskys balett Eldfågeln. Ett helgjutet framförande under ledning av världens bästa Stravinskytolkare.

  • 1997/1998 – 19 februari
    När den legendariska Grigorij Sokolov var solist i Sergej Rachmaninovs Pianokonsert nr 3 var det som att uppleva en magiker. Sokolovs stora känslighet, enorma virtuositet och musikaliska allvar skapade sensation.

  • 1998/1999 – 2 juni
    Claude Debussys oratorium Den helige Sebastians martyrium är ett vackert och sällsynt verk. Salonens kärleksfulla tolkning inspirerade alla, på podiet, i salongen och vid radioapparaten.

  • 1999/2000 – 8 juni
    Ett fantastiskt program med Igor Stravinskys strama Psalmsymfoni och Bruckners Symfoni nr 9. Herbert Blomstedt, den store Bruckner-experten, dirigerade med ljus, lätthet och djup.

    2000/2001
    Manfred Honeck dirigerade Arthur Honeggers stora oratorium Jeanne d’Arc. Innerligt, magnifikt, gripande.

  • 2001/2002 – 18 januari
    Manfred Honecks unika version av Mozarts Requiem med klockringning, texter av Nelly Sachs och ur Bibeln samt gregoriansk sång.

  • 2002/2003 – 22 februari
    Vid denna konsert med Radiokören stod musik av Luca Francesconi och Morton Feldman på programmet. Konserten som gavs inom ramen för Stockholm New Music blev en konstnärlig höjdpunkt. En förtätad upplevelse.

  • 2003/2004 – 10 oktober
    Berwaldhallen beställde en konsert för det ryska dragspelet bajan av Sofia Gubajdulina, det största tonsättarnamnet inom rysk musik efter Dmitrij Sjostakovitj. Solist var Friedrich Lips.

  • 2004/2005 – 1 oktober
    Gustav Mahler lämnade sin tionde symfoni ofullbordad. I Berwaldhallen dirigerade Daniel Harding Deryck Cookes kompletterade version. En resa med Harding, Radiosymfonikerna och Mahlers musik som fortsätter än i dag.

  • 2005/2006 – 19 maj
    Felix Mendelssohn skrev oratoriet Elias med den svenska sångstjärnan Jenny Lindh i tankarna. Herbert Blomstedt, en av de främsta Mendelssohnuttolkarna, dirigerade och solister var Anna Korondi, Anna Larsson, Christoph Genz och Christian Gerhaher.

  • 2006/2007 – 19 & 21 september
    Mötet mellan Sven-Bertil Taube och Håkan Hellström i Berwaldhallen våren 2006 blev en succé som ”alla” pratade om. Konserten upprepades i september med utsålda hus. Att mixa dessa artister med Radiosymfonikerna var ett lyckokast. Anders Berglund dirigerade.

  • 2007/2008 – 14 februari
    En otroligt vacker och förtätad stämning då Radiokören framförde Sergej Rachmaninovs Midnattsmässa med sin tidigare chefsdirigent Tõnu Kaljuste. Basstämman fick glänsa i de otroligt låga partierna. Konserten finns utgiven på skiva.

  • 2008/2009 – 26 oktober
    En hyllning till Radiokörens legendariska chefsdirigent Eric Ericson på hans 90-årsdag. Peter Dijkstra dirigerade Radiokören och Eric Ericsons kammarkör i en konsert med några av de största verken i körrepertoaren. Eric Ericson dirigerade själv extranumret.

  • 2009/2010 – 22 januari
    Det är ovanligt att få höra Robert Schumanns tonsättning Scener ur Goethes Faust, och det här blev en högtidsstund i Berwaldhallen. Daniel Harding dirigerade med stor innerlighet och känslighet. Solister var bland andra Miah Persson, Andrew Staples och Christian Gerhaher.

  • 2010/2011 – 9 december
    Daniel Harding dirigerade Ruggiero Leoncavallos opera Pajazzo med sångsolisterna från La Scala-operan i Milano tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Ett häftigt framförande.

  • 2011/2012 – 27 oktober
    Äntligen blev det av – efter att ha blivit uppskjuten ett år framfördes Anders Eliassons violinkonsert Einsame Fahrt med Ulf Wallin som solist. Manfred Honeck på återbesök dirigerade.

  • 2012/2013 – 24 maj
    Benjamin Brittens Spring symphony är ett ovanligt verk i svenska konsertsalar. Daniel Harding dirigerade Radiokören, gosskör från Adolfs Fredriks musikklasser, Sofie Bevan, Anne Sofie von Otter och Marc Padmore i ett härligt framförande.

  • 2013/2014 – 5 december
    Publiken höll andan när stjärnorna Nina Stemme, Bryn Terfel och Ingela Brimberg sammanstrålade i tredje akten ur Valkyrian av Richard Wagner. Daniel Harding dirigerade denna enastående konsert.

  • 2014/2015 – 6 mars
    Ett underbart och genomlyst framförande av Claude Debussys opera Pelléas och Mélisande. Daniel Harding dirigerade och bland solisterna fanns Christian Gerhaher, Sophie Karthauser och Christopher Maltman.

  • 2015/2016 19 september & 20–21 november
    Radiokören är jämnårig med Sveriges Radio och en institution i svenskt och internationellt musikliv sedan 1925. Ett 90-årsjubileum som blev ett minne i sig.

  • 2016/2017 – 6 maj
    Ett spektakulärt uruppförande av Carl Unander-Scharins stora körverk Calligrammes med innovativ teknik, dans och sång. Nyskapande och unikt.

  • 2017/2018 – 14 oktober
    Två utsålda konserter med Radiokören och Eva Dahlgren som solist blev det när Jacob Mühlrads tonsättning Kaddish uruppfördes. Gripande!

  • 2018/2019 – 10 maj
    En stark upplevelse med Klaus Mäkelä, Sveriges Radios Symfoniorkesters nye förste gästdirigent. Förtätad körmusik av Peteris Vasks, därefter Sjostakovitjs väldiga Leningradsymfoni.