arrow

Chefsdirigent Peter Dijkstra

Peter Dijkstra avslutade sitt uppdrag som Radiokörens chefsdirigent konsertsäsongen 2017/2018. Därmed avslutade han sitt elva år långa och framgångsrika åtagande i juni 2018, med konserten Trolldrycken den 1-2 juni. Peter Dijkstra gästar Berwaldhallen återigen i februari 2019 med konserten Sånger i Fångenskap. Någon ny chefsdirigent för Radiokören har ännu inte utsetts.

Radiokörens tidigare chefsdirigent Peter Dijkstra växte bokstavligen upp i körlivet. Han är en språkbegåvad fritidsseglare som stod på scen för första gången som tioåring och hans uppmärksamma, engagerade och musikaliska ledarstil har gjort honom eftersökt i hela världen.

Peter Dijkstra föddes 1978 i Roden i nordöstra Nederländerna. Hans far, Bouwe Dijkstra, startade 1985 gosskören Roder Jongenskoor i deras hemstad, i vilken Peter sjöng som barn. Körens förebilder var de anglikanska katedralkörerna och snabbt blev den välkänd i nederländskt musikliv. Den unge Peter var en av körmedlemmarna som lånades in till större uppsättningar av musikverk i Amsterdam, bland annat Mozarts opera Trollflöjten 1988 på Nederländska nationaloperan. Dessutom var han på 1990-talet med i ett uppmärksammat framförande av Bachs samlade kantater med framstående musiker och Bach-kännare som Gustav Leonhardt och Sigiswald Kuijken.

Dijkstra studerade solistisk sång samt kör- och orkesterdirigering vid Kungliga konservatoriet i Haag, Högskolan för musik och dans i Köln samt för Jorma Panula vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Dessutom har han deltagit i master classes för dirigenter som Tönu Kaljuste och Eric Ericson. Under högskoleåren började han arbeta med professionella ensembler parallellt med studierna och grundade 1999 en egen vokalensemble, manskören The Gents. Mellan år 2000 och 2001 var Dijkstra assisterande dirigent för Nederländska Radiokören och blev fortsättningsvis regelbundet inbjuden som gästdirigent.

Internationell karriär
Den internationella karriären tog fart på allvar efter att Dijkstra 2002 belönades med Kersjes van de Groenekan-fondens pris för unga orkesterdirigenter och året därpå med Eric Ericson Award. Vid den tiden arbetade den 25-årige Dijkstra som lärare vid konservatoriet i Haag, där han tidigare examinerats summa cum laude med medalj. I finalkonserten i Berwaldhallen inför utdelningen av det första Eric Ericson Award 2003 ledde Dijkstra Radiokören för första gången – men inte den sista! Efter att först ha blivit inbjuden som gästdirigent utsågs Dijkstra i september 2007 till Radiokörens chefsdirigent. Samma år reste han som dirigent till Sydafrika och Namibia med World Youth Choir.

När Dijkstra tilldelades den prestigefyllda Gyllene violinen 2013 kallade juryn honom för ”en av världens främsta kördirigenter trots sin förhållandevis låga ålder”. Hans många utmärkelser och ärofyllda uppdrag bekräftar juryns ord: 2012 valdes Dijkstra in som medlem i Kungliga musikaliska akademien, 2014 belönades han med Eugen Jochum-stiftelsens pris för unga och lovande dirigenter och 2016 utnämndes han till professor i kördirigering vid Högskolan för musik och dans i Köln.

Mellan 2005 och 2016 var han konstnärlig ledare för Bayerska radiokören som han utvecklat till en internationellt erkänd ensemble. Deras inspelning av Luigi Cherubinis Missa solemnis nominerades 2008 till en Grammy för bästa körframförande. De har vunnit ECHO KLASSIK-priset två gånger: 2012 för en inspelning av Faurés Requiem tillsammans med Münchens kammarorkester och 2014 för Alfred Schnittkes Konsert för kör. Som kronan på verket förärades kören 2015 Bayerska statens musikpris för sina internationella framgångar.

Efterfrågad
Dijkstra är en efterfrågad gästdirigent av såväl orkestrar som körer runt om i Europa och världen. Bland hans engagemang återfinns bland andra BBC Singers, RIAS kammarkör i Berlin, Det norske solistkor, Collegium Vocale Gent och Danska nationalkören. Av orkestrar kan nämnas exempelvis Bayerska Radions symfoniorkester, Japans filharmoniska orkester, Köpenhamns filharmoniker, Stavangers filharmoniska orkester och Residensorkestern i Haag samt tidig musik-ensembler som Concerto Köln, Akademie für Alte Musik i Berlin och barockorkestern B’ROCK.

Efter att ha varit deras förste gästdirigent sedan 2006 utnämndes Dijkstra 2015 till chefsdirigent för Nederländska kammarkören, ett uppdrag som tidigare innehafts av bland annat Dijkstras lärare Tönu Kaljuste. Dijkstra är även konstnärlig ledare för vokalensemblen MUSA och förste gästdirigent för manskören The Gents, ensemblen som han själv grundade 1999 och som han också turnerat med i bland annat Japan, Spanien och Sverige och vunnit flera internationella priser med.

Peter Dijkstra hade under sin tid som chefsdirigent för Radiokören ett särskilt engagemang för att föra samman yrkesmusiker med ungdomar och amatörmusiker och tillsammans med Radiokören arbetade han bland annat med kulturskolor och El Sistema.

I en intervju från 2014 sade Peter Dijkstra att det är farligt att känna att alla mål är uppnådda. ”Vi måste alltid fortsätta utvecklas, Radiokören måste vara en kör som banar väg, som alltid är på väg mot nya mål.” En ovanlig men värdefull och uppskattad egenskap är Dijkstras smittsamma värme och glädje, och att körmedlemmarna njuter är en viktig egenskap: ”Du kan höra om en kör har roligt eller inte.” Såväl klanglig harmoni som social harmoni är nödvändiga för ett välljudande resultat och sångarna vittnar om Dijkstras förmåga att få var och en att känna sig värdefull och att stämningen är fokuserad men prestigelös. Musiken är viktigast.

”Vi måste alltid fortsätta utvecklas, Radiokören måste vara en kör som banar väg, som alltid är på väg mot nya mål.”

- Peter Dijkstra, chefsdirigent Radiokören

I en annan intervju sade han att det är grupprocessen som lockar honom, både som körledare och som korist, en erfarenhet som härstammar från de första åren i gosskören i Roden. Till skillnad från många dirigenter som lockas av orkesterns storslagenhet är kören fortfarande viktigast för Dijkstra. ”Folk säger att de känner igen körsångaren i mig som ledare.” Eftersom han själv studerat sång vid sidan av dirigering har han en god förståelse för röstens möjligheter – och behov. ”Det är viktigt att sångarnas kroppar är avslappnade och fria så att de kan andas. Jag vill ge dem en känsla av frihet, även om de inte riktigt har det. Släppa taget om dem – men hålla kvar handen undertill, för säkerhets skull.”