Kompositören Jacob Mühlrads samarbete med Berwaldhallen och Radiokören har varit produktivt under de senaste åren. Tre verk har det hittills blivit – Nigun, Kaddish och Time, som fick sitt uruppförande den 15 november 2018. Redan 2016 gjorde Mühlrad sin debut i Berwaldhallen, då med verket Silent Prayer som beställdes av Sveriges Radios Symfoniorkesters solofagottist, Fredrik Ekdahl.

I sitt senaste verk Time har ordet ”tid” översatts till mer än 60 språk. Ordet blir abstraherat och repeterat så många gånger och på så många olika språk att örats fokus gradvis skiftar från ordets betydelse till hur det låter. De 60 variationerna av ordet ”tid” är ordnade i en sorts klangfärgsordning, så att övergångarna mellan språken blir subtila och att klangfärgen ändras successivt precis som en solnedgång. Verket är beställt av Radiokören (Sverige), Cappella SF (USA), Tapiola Choir (Finnland) och WDR Rundfunkchoir (Tyskland).

– Verket är som en rit, en rit för att sätta oss människor i ett visst tillstånd som bara musiken kan. Orden finns där endast för att påverka klangen. Musik behöver inte vara ett verktyg för att förstärka något annat. Musik behöver inte innehålla ett budskap. Musiken i det här fallet, är budskapet i sig, säger Jacob Mühlrad.

Konserten den 15 november bjöd dessutom på tre samtida amerikanska tonsättare. Stacy Garrops finstämda Give Me Hunger, om ensamhet och kärlekslängtan. En mörkare bild av åtrå och lockelse målade Mason Bates i Sirens, om de mytologiska havsvarelserna som lockade sjöfarare till sin död. Eric Banks femsatsiga This Delicate Universe gestaltade en resa genom den grekiske poeten Konstantinos Kavafis värld.

Ragnar Bohlin, chefsdirigent för San Francisco Symphony Chorus var konsertens dirigent.