arrow

Om Östersjöfestivalen

Kombinationen av klassisk musik och att öka samhörigheten mellan Östersjöländerna med fokus på den känsliga Östersjömiljön har fått stort genomslag i regionen. Flera regeringar ger aktivt stöd till festivalen. Men vad var det som ledde fram till att den första Östersjöfestivalen blev verklighet 2003?

Det började 1999....

En ljus sommarkväll i S:t Petersburg 1999. Stilla båtfärd på floden Neva. God mat och dryck. Känslorna flödar, nya vänskapsband knyts och de stora orden kommer utan ansträngning. Konserthuschefen för Berwaldhallen Michael Tydén och dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valery Gergiev överträffar varann i den sorts plattityder som i rätt ögonblick är helt sanna. Även om festivalen inte konkret diskuteras är det uppenbart och självklart – tio år efter murens fall – att det borde göras ett stort musiksamarbete kring Östersjön. Det är egentligen först två månader senare idén nämns vid namn och diskuteras över en lunch på restaurang Lyon i Helsingfors. Esa-Pekka Salonen och Michael Tydén fantiserar fritt om konserter, båtfärder runt Östersjön och ett miljöengagemang kring det hårt ansatta innanhavet. Vad de inte vet då är att de nästan exakt drar upp de riktlinjer som skulle bli verklighet några år senare: Stockholms första stora internationella festival för klassisk musik.

Planerna börjar ta form
Valery Gergiev tänder direkt när han i februari 2000 får höra att planerna börjar ta form och året efter, när Michael Tydén och Esa Pekka Salonen besöker honom på en repetition i Baden Baden, står det klart att det är just denna trio som kommer att ro festivalen i hamn. De äter en god middag tillsammans och promenerar i armkrok tillbaks till hotellet. Hade det inte varit för den Mercedes med privatchaufför som smyger 10 meter bakom, skulle man tro att här går tre glada studenter på väg hem från examensfesten. Och det är nog lite så det känns också. Man är i början av något stort, festivalen ska bli av och allt verkar möjligt.

Dags att kasta loss
Redan i juni 2002 hålls en presskonferens på Grand Hotel i Stockholm för att berätta om den första festivalen som ska genomföras 2003. Världsnaturfonden (WWF) blir en aktiv part för att ge miljötemat tyngd och allvar. Esa-Pekka Salonen hade med sorg försökt förklara för sina barn varför badvattnet blivit sämre vid sommarstugan utanför Helsingfors och precis som för fågelskådaren Michael Tydén var det givet att festivalen skulle vara ett instrument för att sätta fokus på nedsmutsningen av Östersjön.

Första festivalen
Den första festivalen var en succé redan innan en enda ton spelats. Man hade lyckats samla fem fullstora orkestrar, körer och solister i absolut världsklass. Utan överdrift går det att påstå att det går 10 rockfestivaler på en enda Östersjöfestival om man räknar i logistiska manövrar. Känslan av Östersjön som ett förenande innanhav stärktes – till skillnad från de år då grannarna i Ryssland, Polen, Östtyskland och inte minst de baltiska staterna upplevdes mycket avlägsna. Många som tog en titt på kartan förbluffades över den geografiska närheten. Och bara det är en stor framgång. När människor lyfter blicken och själva ser närheten, likheterna och det gemensamma ansvaret för kultur och natur. Det är då man kan förändra och där är musiken en enastående kraft.

Drömmen lever vidare
Sedan starten 2003 har festivalen utvecklats och blivit större för vart år. Drömmen om att ge sig ut på havet med musiken och involvera flera platser kring Östersjön i festivalen har förverkligats. Festivalen har hittat en form som har gett – och kommer att ge – stora musikupplevelser. Den har blivit ett forum där musikaliska och mänskliga möten kan stärka vårt gemensamma intresse för Östersjön och vår egen framtid.

”Först och främst vill vi presentera allt det bästa som finns i Östersjöområdet, konstnärligt och musikaliskt sett. Den andra aspekten är att lyfta fram fenomen som är på väg att etableras. Den tredje är politisk och miljömässig. Jag är inte så naiv så jag tror att vi klassiska musiker kan rädda ett helt hav från miljöförstöring. Men jag tror att om vi höjer medvetenheten genom att låta ett ekologiskt tema löpa genom hela festivalen, så har vi en bättre möjlighet att på sikt förändra situationen.”
Esa-Pekka Salonen, Östersjöfestivalens konstnärlige ledare.

Michael Tydén, Valery Gergiev, Esa-Pekka Salonen.

Michael Tydén, Valery Gergiev, Esa-Pekka Salonen.

Östersjöfestivalen arrangeras av Sveriges Radio Berwaldhallen
General Manager: Michael Tydén, Berwaldhallen
Konstnärlig ledare: Esa-Pekka Salonen
Konstnärligt råd: Esa-Pekka Salonen, Valery Gergiev och Michael Tydén
Projektledare: Kajsa Hallhagen