arrow

Konsertmagi och nya kunskaper

Publicerad den 21 september 2018 16:34

Magiska konserter och nya lärdomar förgyller konserthuschefens uppdrag. Helena Wessman bloggar om rika veckor med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester.

Ibland önskar jag mig delbar, så att jag kan vara på flera ställen samtidigt. Förra lördagen, den 15 september, till exempel. Då bjöd vår verksamhet på fyra magiska konserter och jag hade velat höra alla.

Först ut var en specialversion av Niklas och Radioapan i Berwaldhallen. På scenen Niklas Riesbeck, gosedjuret Radioapan och en blåsarkvintett ur Sveriges Radios Symfoniorkester. I salongen små barn med gosedjur och följeslagare. Två utsålda konserter med trollbunden publik.

Helt fullt var det också i Engelbrektskyrkan då Radiokören gav en konsert med tidigare chefsdirigenten Tönu Kaljuste. På programmet verk av Arvo Pärt, Lars Johan Werle, Luciano Berio och Veljo Tormis. En oförglömlig upplevelse, enligt en lyssnare som hörde av sig till Klassisk morgon i P2 nu i veckan med önskan att få höra musiken igen.

Sent lördag kväll den konsert jag faktiskt kunde höra: Sveriges Radios Symfoniorkester och chefsdirigent Daniel Harding i katedralen i Pisa. Även denna helt utsåld. På programmet stod Symfoni nr 5 av Anton Bruckner. Framförandet var magiskt. Publiken höll andan i nittio minuter.

Katedralen i Pisa är mycket gammal (byggstart 1064, invigning 1118) och enormt stor. Jag gissar att den höga kupolen är hemligheten bakom den extraordinära akustiken. I de flesta katedraler skulle Bruckners klangvolymer rumla runt och skapa oreda. Pisa-katedralen fångade istället upp dem så att de sänktes över orkestern först i pauserna. I övrigt var klangen mycket klar.

Som alltid med turnéer gav vistelsen i Pisa nya lärdomar. Av musikfestivalens chef Guido Corti fick jag veta att katedralen – och det lutande klocktornet, baptisteriet, det väldiga gravmonumentet Composanto och den byggnad som rymmer katedralmuseet – ägs och drivs av en fristående, icke vinstdrivande organisation som bildades redan då allt började byggas på 1000-talet. Katolska kyrkan har förstås varit samarbetspartner från start, men kyrkan äger inte anläggningen.

Organisationen Opera della Primazale Pisano, Opæ, står också bakom musikfestivalen Anima Mundi som vi gästade. Hängivna sponsorer köper samtliga biljetter, som sedan delas ut gratis. Intresset är stort. Biljetterna till vår konsert tog slut på 45 minuter.

Anima Mundi-festivalen erbjuder som regel sju konserter i Camposanto eller katedralen, och gavs i år för artonde gången. Daniel Harding är nytillträdd konstnärlig ledare och Guido Corti, festivalchefen, önskar årlig medverkan av Sveriges Radios Symfoniorkester.

Den här veckan samarbetar Sveriges Radios Symfoniorkester med artisen Anna Ternheim och dirigenten Hans Ek. Fyra utsålda konserter ges torsdag till lördag.

Radiokören har repeterat inför konserten nästa lördag med svensk-franska dirigenten Sofi Jeannin. Idel svensk musik står på programmet, som ingår i Föreningen svenska tonsättares hundraårsfirande.

När jag förra veckan skrev om det minskade intresset för orkesterinstrument hos kulturskolans elever var jag lite onyanserad. Det vi kan se är en generell minskning nationellt, även om det finns kulturskolor där orkesterinstrumenten fortfarande har en stark position. För trettio år sedan kom de som gick vidare till högre utbildning från hela landet. I stort sett alla musik- och kulturskolor hade flera orkestrar. Nu är det glesare och mer som öar där ett stort antal elever tar sig vidare.

Den framväxande El Sistema-undervisningen innebär en nystart för orkesterinstrumenten. Där spelar alla elever orkester eller sjunger i kör och de är vid det här laget 10.000 barn och ungdomar. Verksamheten är nystartad, så än har inga gått vidare till högre utbildning, men det lär ändras på fem-tio års sikt.

Med detta sagt är det fortsatt viktigt att vi värnar alla delar av musiklivet. Det måste finnas plats för nya uttryck och genrer utan att starka traditioner bryts. Västerländsk konstmusik, det vi kallar klassisk musik, är jämte folkmusiken alla västerländska genrers moder. Förutom de skönhetsupplevelser musiken ger i sig själv, hjälper den oss att förstå framtiden. Det inkluderar bland annat blåsmusiken, så än en gång manar jag Göteborgs stad att värna Göteborg Wind Orchestra som hotas av stora neddragningar.

Danmarks Radio tvingas göra stora besparingar och uppdraget har avgränsats med tydliga instruktioner för innehållet. Kalla vindar blåser kring public service, en av det demokratiska samhällets hörnpelare. Sveriges Radios VD Cilla Benkös kommenterar i sin blogg. Läs och begrunda!

Helena Wessman, den 21 september 2018

Läs tidigare blogginlägg

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se