arrow

Mahler-åttan kräver sin maestro

Publicerad den 4 februari 2018 08:46

Framförandet av Gustav Mahlers åttonde symfoni och en första introduktionsdag med vår nye planeringschef Christian Thompson toppade veckan.

Begreppet ”liv och rörelse” är en underdrift om man vill beskriva myllret bakom scenen under veckans produktion. Sju körer, åtta solister och en jätteorkester har samsats på ytor som också i vanliga fall nyttjas maximalt. Under repetitionerna kunde vi använda foajéerna för ombyte och uppsjungning. När publiken kom fick de gästande körerna vandra genom kulvertarna till studior uppe i Radiohuset.

Jag måste medge att jag under planeringen flera gånger har tvivlat på om Mahlers åttonde symfoni verkligen är värd besväret. Att involvera så många människor kostar både energi och pengar. Så här efteråt är jag helt övertygad om att vi emellanåt måste bjuda publik och radiolyssnare också på det mest storslagna.

Det skulle aldrig gå utan Berwaldhallens skickliga administration. Från program- och planläggning, till försäljning och praktiskt genomförande – allas kompetens och samarbetsförmåga har satts på prov och manifesterats. Vid minglet efter den andra konserten uttryckte chefsdirigent Daniel Harding sin tacksamhet och beundran. ”Berwaldhallen har aldrig haft ett bättre team än nu. Allt har löpt friktionsfritt. Jag är imponerad.”

Också maestro Harding har haft skäppan full. Att hålla samman tre hundra medverkande och göra den storslagna musiken greppbar kräver sin dirigent. Vi i orkestervärlden kritiseras ofta för vårt ”maestrande”, men använt för att uttrycka respekt för den kapacitet som krävs för ett verk av sådana här dimensioner tycker jag att ”maestro” är rätt tilltal för Daniel Harding.

När jag kom in i dirigentlogen efter den första konserten bad han mig gå ut igen. ”Det tar tid att landa efter ett sådant här verk. Jag behöver vara ensam en stund.”

Jag hörde båda konserterna, fredag kväll och lördag eftermiddag. Dels för att jag ansåg mig böra vara på plats med så många människor i huset. Dels för att jag aldrig hade upplevt verket live förut. Inspelningar har jag förstås hört, men utan att riktigt få fatt i musiken. Mahler öser på med nya impulser tätt tätt under nittio minuter och jag var inte säker på om jag tyckte om det.

Nu har jag fått mersmak. Tack för det, maestro Harding och alla medverkande!

Konserterna var helt utsålda och många fick gå besvikna från biljettkassan. Tur då att vi är public service och kan sprida musiken via sändningar i Sveriges Radio P2 och som strömmad videolänk på Berwaldhallens hemsida.

Sju körer, åtta solister och en jätteorkester – ett samarbetsprojekt som heter duga.

Körerna är alla från Stockholm: Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Mikaeli Kammarkör, S:t Jacobs Kammarkör samt Adolf Fredriks kyrkas diskant- och ungdomskörer och diskantkören Chorista från Uppenbarelsekyrkan i Hägersten.

Solisterna hämtade vi från hela världen: Hanna Husáhr, Sverige; Lise Lindstrom, USA; Susanne Bernhard, Tyskland; Karen Cargill, Skottland; Marie-Nicole Lemieux, Kanada; Simon O’Neill, Nya Zeeland; George Humphreys, England; Shenyang, Kina.

På lördagen gjorde svenske Marcus Jupither ett hjältemodigt inhopp sedan George Humphreys blivit sjuk. Marcus Jupither befann sig i Norrköping när planeringschef Hanns Rodell ringde upp. Jupither kastade sig i bilen, lyssnade igenom Mahler-symfonin på vägen upp, vände hemma i lägenheten för att byta till kostym och anlände till Berwaldhallen tjugo minuter innan konsertstart. Efteråt bad mig ta en bild på honom och de andra solisterna för att kunna vara säker på att han inte drömt alltihop.

Avslutningsvis några ord om jätteorkestern, Sveriges Radios Symfoniorkester. Ännu en gång fick våra musiker visa sin mångsidighet. Mahlers åtta rymmer hela spektrat från det mest subtila till dunder och brak. En musiker har sagt om en annan Mahler-symfoni att det är som att ”kryssa mellan filerna på motorvägeni 140 knyck”. Åttan går nog i 180.

I fredags hade jag glädjen att introducera vår nye planeringschef Christian Thompson för alla kollegorna i Berwaldhallen. Han arbetar idag som planeringschef för Orchestre de Lyon och Lyons konserthus och programlägger nästan två hundra konserter om året. Hans kapacitet kommer väl till pass i uppdraget hos oss, vilket omfattar såväl Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester som Östersjöfestivalen.

Bakgrund till rekryteringen är att Radiokörens tidigare planeringschef Arne Lundmark har lämnat sin anställning och att Hanns Rodell, planeringschef för Sveriges Radios Symfoniorkester, närmar sig pension. Dessutom avslutar Michael Tydén sitt uppdrag som chef för Östersjöfestivalen efter sommaren.

Hanns Rodell får en ny position som Senior Advisor åt mig. Gerd Björnung är fortsatt ansvarig för Berwaldhallens evenemangskonserter och barn- och ungdomsverksamhet, men kommer att rapportera till Christian Thompson istället för till mig.

Christian Thompson tillträder anställningen som planeringschef den 10 april och flyttar då till Stockholm med sin familj. Han har redan börjat lära sig svenska. Jag är mycket stolt över att han vill komma till oss.

Helena Wessman, den 4 februari 2018

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se