arrow

Premiär för Interplay med Vetenskapsradion

Publicerad den 29 oktober 2017 16:41

Gästspel i Leksands kyrka med Radiokören, premiär för vårt samarbete med Vetenskapsradion samt tredje veckans Byström-fokus med Sveriges Radios Symfoniorkester. Ännu en intensiv vecka är till ända.

Under säsongen fokuserar vi i Berwaldhallen på några samtida tonsättare, som presenteras med flera verk. Hittills har vi lyft fram Kaija Saariaho, Sofia Gubajdulina och Britta Byström. På tur står Sven-David Sandström och Victoria Borisova-Ollas.

Britta Byströms produktion representeras av två uruppföranden – horntrion Diagonal musik och dubbelkonserten Infinite Rooms – och det något äldre orkesterverket Segelnde Stadt, vilket inspirerats av Paul Klees konstverk med samma namn. Själv har Britta Byström medverkat i konsertintroduktioner och nu i torsdags i premiären för vårt samarbete med Vetenskapsradion.

Interplay är ett koncept som vi introducerade 2014 efter initiativ av Radiosymfonikernas chefsdirigent Daniel Harding. Han ville visa på kopplingen mellan konst och vetenskap och bjöd in vetenskapsmän från skilda discipliner. Interplay har sedan dess återkommit varje säsong och vi kan nu stolt presentera en seminarieserie i samarbete med Vetenskapsradion.

Vid fem tillfällen anordnar Vetenskapsradion föreläsningar och samtal inför publik i Berwaldhallen. Samtalen spelas in och sänds i P1 under programrubriken Vetandets värld. I val av ämne har redaktionen utgått från den musik som spelas den kväll programmet sänds.

Säsongens första Interplay tog sålunda avstamp i Segelnde Stadt av Britta Byström. Hon fanns själv med på scenen tillsammans med hjärnforskaren och konsertpianisten Fredrik Ullén och programledaren Camilla Widerbeck.

Den som tolkade Segelnde stadt på konserten med Sveriges Radios Symfoniorkester var spanske dirigenten Pablo Heras-Casado. På programmet stod också Pianokonsert i a-moll av Edvard Grieg och Symfoni nr 3 i Ess-dur av Robert Schumann. Pianosolist var isländske Vikingur Ólafsson.

Radiokören har i veckan gästspelat i Leksands kyrka. På programmet stod musik av Maija Einfelde, Sven-David Sandström, Anders Hillborg och Alfred Schnittke. Uttolkare var Radiokörens chefsdirigent Peter Dijkstra. Jag kunde inte vara med, men har fått rapporterat att konsertupplevelsen var stark.

I Göteborg pågår den 20-29 oktober Göteborgs internationella orgelakademi, ledd av konsertorganisten Hans Davidsson. Bakom akademin står en förening med samma namn i samarbete med bland andra forskningscentret Gothenburg Organ Art Center och Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

Göteborg har ett rikt orgelbestånd med instrument från barocken och framåt. Under akademin presenteras orglarna vid ett trettiotal konserter med svenska och internationella artister. Akademin anordnar också seminarier och panelsamtal och vid ett av de senare medverkade jag i tisdags.

Kyrkomusiken och de enskilda kyrkomusikerna är en central del av svenskt musikliv. Inte alla församlingar uppskattar musikverksamheten efter förtjänst och i arbetet med Svenska kyrkans nya gudstjänsthandbok är musikdelen satt på undantag. Till yttermera visso finns svagheter i utbildningen av kyrkomusiker. Ett generationsskifte pågår och inom några år behöver närmare tusen tjänster besättas.

Medan jag var i Göteborg passade jag på att hålla möte med arbetslaget inom Stiftelsen El Sistema, där jag är ordförande. På kvällen skulle Drömorkestern, där stiftelsen samlar ensamkommande flyktingbarn, framträda vid en konsert med anledning av FN-dagen.

Jag lyssnade på repetitionen och imponerades av den höga nivån. På bara ett år har medlemmarna gått från att vara nybörjare till att klara Charpentiers Te Deum. Konstnärlige ledaren Ron Davis Alvarez arbetar efter en metod utvecklad inom El Sistema i Venezuela.

Arbetsveckan avslutade jag med omvärldsbevakning, det vill säga en konsert med Eric Ericsons Kammarkör och världspremiären för Victoria Borisova-Ollas Dracula på Kungliga Operan. Ett synnerligen stimulerande sätt att spendera lördagens eftermiddag och kväll.

Nu sitter jag på färjan till min barndoms ö Gotland. En veckas ledighet ligger framför mig, liksom för Sveriges Radios Symfoniorkester och flera av kollegorna inom administration och teknik. Radiokören ska förbereda kommande turné till New York ihop med Svenska kammarorkestern.

Bloggen gör nu ett litet uppehåll och återkommer vecka 45.

Helena Wessman, den 29 oktober 2017

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se