arrow

Intensiv start med Östersjöfestivalen

Publicerad den 2 september 2017 09:53

Den första arbetsuppgiften efter semestern, förutom att mejla och lägga mötesschema, blev ett möte med lärarna inom El Sistema Stockholm. Jag kom direkt från gotlandsfärjan och var aningen förvirrad. Det var inte de, så det blev ett fint samtal.

Dagen därpå var det Radiokören jag hade glädjen att samtala med under en personaldag på ett konferensslott. Eftersom de arbetar halvtid hinner de sällan mötas i lugn och ro, så vi beslutade att starta säsongen med ett tvådagars internat med prat och genomsjungning av höstens repertoar.

På min tredje arbetsdag återvände Sveriges Radios Symfoniorkester från sin ledighet och jag fick möjlighet att hälsa dem välkomna på podiet. De gick direkt in produktion ihop med dirigenten Hans Ek i han fina Bowie-hyllning. Radiosymfonikerna framförde den dagen efter med sångarna Magnus Carlson och Moto Boy inför tiotusentals åhörare på Stockholms kulturfestival.

Hemma i kontorsvillan bredvid Berwaldhallen arbetade administrationen intensivt med förberedelserna inför Östersjöfestivalen, som i år genomfördes för femtonde gången.

Nu, drygt två veckor senare, är Östersjöfestivalen till ända och vi kan nöjt räkna hem tio direktsända konserter, fyra seminarier som kan höras i radio senare i höst, samt nio samtal och föreläsningar riktade enbart till Berwaldhallens besökare. Konsertpubliken på plats uppgick till 9.300 personer. Till det kommer radiolyssnarna och de som gick på seminarierna.

Konstnärligt höll programmet som vanligt hög klass med en räcka gästspel och tre konserter med våra egna ensembler. För det kan vi tacka festivalchefen Michael Tydén och festivalens konstnärlige ledare Esa-Pekka Salonen.

Invigningen hölls den 21 augusti på Kungliga Operan med Kungliga Hovkapellet, Orphei Drängar, damer ur Gustaf Sjökvists Kammarkör och Sofia Vokalensemble och sex solister. På programmet stod Oedipus Rex och Psalmsymfonin av Igor Stravinskij i regi av Peter Sellars. Esa-Pekka Salonen dirigerade.

Därefter fick vi i Berwaldhallen höra Helsingfors Stadsorkester under ledning av Susanna Mälkki; dirigenten Paavo Järvi och hans Estonian Festival Orchestra; orkester och solister från Marinskijteatern under ledning av Valery Gergiev; Musica Vitae med violinisten Malin Broman som spelande ledare; samt en orkester med studenter från Sibeliusakademien och Julliard School dirigerad av Esa-Pekka Salonen.

Sveriges Radios ensembler framträdde vid tre tillfällen. Tillsammans i uruppförandet av Anders Hillborgs musik till filmen Aeterna av Jesper Kurlandsky och Fredrik Wenzel med Esa-Pekka Salonen som dirigent. Utöver det varsin konsert anförd av respektive chefsdirigent, Peter Dijkstra och Daniel Harding.

En festival av den här digniteten kräver förstås mycket arbete före, under och efter genomförandet. Allt det praktiska sköttes av Berwaldhallens administration och tekniska organisation med projektledaren Kajsa Hallhagen som samlande kraft. Ett skickligt och engagerat lagarbete som gör mig mäkta stolt. Varmt tack allihop!

Nu är det lördag förmiddag och tid för vila. Det är härligt med festival, men också tröttande med långa arbetsdagar och representation till sen kväll. Middagarna är viktiga tillfällen att odla relationen med gästande artister och tjänar också syftet att under trevliga former låta dem landa efter krävande framträdanden. En stimulerande del av mitt arbete, men just nu är högsta prioritet att hänga i tv-soffan ihop med maken.

Trevlig helg!

Helena Wessman, den 2 september 2017

Helena Wessman. Foto: Bo Södersrtröm

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. I sin blogg berättar hon om verksamheten och ensemblerna och reflekterar över musikens betydelse för individ och samhälle.

Du når Helena Wessman på:

Telefon: +46 8 784 51 05
Mobil: +46 70 311 64 74
Epost: helena.wessman@sverigesradio.se