arrow

We Can Be Heroes

Efter två omgångar spelmusik i SCORE, och science fiction/fantasy-konserten FAR AND AWAY, presenterar Berwaldhallen nu ännu ett samarbete med Orvar Säfström och Underscore Productions. Hjältar kommer i många olika skepnader och i denna, helt nya konsertproduktion möter vi bland annat Batman, Thor, Wonder Woman och den mångbottnade Furiosa i Mad Max: Fury Road. Vi kämpar sida vid sida med Katniss i The Hunger Games och räddar världen från undergång tillsammans med Sarah Connor i Terminator 2. Till detta lägger vi John Williams kompositioner från Raiders Of The Lost Ark och Star Wars – The Force Awakens. Konserten avslutas med Hans Zimmers ikoniska musik från Gladiator. Som i de tidigare konserterna är Sabina Zweiacker solist och brittiske Charles Hazlewood dirigent.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Charles Hazlewood är en omtyckt musikalisk folkbildare i Storbritannien som under många år har arbetat med att sprida orkestermusik till nya lyssnare. Genomslaget kom efter att han 1995 vann EBU:s internationella dirigenttävling i Lissabon. Hazlewood är en hängiven företrädare för ny musik och har lett mer än 100 uruppföranden. Han har lett prisbelönade tv- och radioprogram, är känd för att arbeta gräns- och genreöverskridande och strävar målmedvetet efter att bryta ner gränser mellan olika musiklyssnare och vända fördomar om musik.

Sabina Zweiacker är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan flera år känd i hela Europa för sin medverkan i Orvar Säfströms konsertproduktioner med musik ur filmer och datorspel. Zweiacker gjorde 2014 en av huvudrollerna i Christoffer Nobins barnopera Hion om natten med Norrköpings symfoniorkester. Zweiacker är lika hemma i de stora repertoarverken som Brahms Ein deutsches Requiem.

Orvar Säfström var under flera år programledare för bland annat Recensenten på ZTV och sedan för Filmkrönikan i Sveriges Television. Sedan 2006 producerar han bejublade och kritikerrosade konserter med musik ur film, tv-serier samt dator- och videospelmusik i Sverige och Europa. Han är även skribent, debattör, föreläser om populärkultur och har ett förflutet som sångare i death metal-bandet Entombed.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 15 min inkl. paus

PROGRAM

Akt 1:
DANNY ELFMAN (1953)
Batman Theme ur Batman
JOHN WILLIAMS (1932)
Raiders March ur Raiders of the Lost Ark
BRAD FIEDEL (1951)
Love Scene/Main Title ur The Terminator/Terminator 2
TOM HOLKENBORG (1967)
Many Mothers ur Mad Max: Fury Road
RUBERT GREGSON-WILLIAMS (1966)
Amazons of Themyscira ur Wonder Woman
JOHN WILLIAMS
Princess Leia’s Theme ur Star Wars IV: A New Hope
Rey’s Theme ur Star Wars VII: The Force Awakens
The Jedi Steps ur Star Wars VII: The Force Awakens
Finale ur Star Wars VII: The Force Awakens

PAUS

Akt 2:
ANNIE LENNOX (1954) & HOWARD SHORE (1946)
Into the West ur The Lord of the Rings: The Return of the King
JAMES NEWTON HOWARD (1951)
Horn of Plenty/Katniss is Chosen ur The Hunger Games: Catching Fire
JOHN WILLIAMS
Superman March ur Superman
RAMIN DJAWADI (1974), ALAN SILVESTRI (1950) & PATRICK DOYLE (1953)
Iron Man/Captain America March/Thor Kills the Destroyer/Avengers Assemble ur Iron Man/Captain America: The First Avenger/Thor/The Avengers
JEREMY SOULE (1975)
The Dragonborn Comes ur The Elder Scrolls V: Skyrim
HANS ZIMMER (1957)
Progeny/The Wheat/The Battle ur Gladiator