arrow

Wagnerkonsert med Stockholms Studentsångare + gäster

Richard Wagners sällan hörda ”Das Liebesmahl der Apostel” är huvudnumret i en storslagen konsert med Stockholms Studentsångare som tillsammans med bland andra Muntra Musikanter, AF:s Gamla Gossar, orkester ur Kungliga Hovkapellet samt några av Sveriges mest framstående operasångare framför Wagners musik.

”Das Liebesmahl der Apostel” är ett av den kända manskörslitteraturens mest grandiosa verk, skrivet för fem(!) manskörer och orkester. Utöver detta sällsynta verk kommer även andra, välkända körer av Wagner att framföras, som exempelvis Pilgrimskören ur Tannhäuser. Den stora kören får vila rösterna när Hovkapellet spelar uvertyren till Mästersångarna och vi är dessutom gästas vi av tenoren Lars Cleveman, barytonen Marcus Jupither, sopranen Elisabeth Meyer och alten Anna Larsson!

Konserten är en välgörenhetskonsert vars överskott kommer att gå till UNICEF och deras arbete med barn i krigsdrabbade områden. Vi vill gärna ta chansen att göra gott med Wagners musik, i ett försök att skilja den från dess ständigt kontroversielle upphovsman.


Medverkande

 

Stockholms Studentsångarförbund (SSSF) grundades 1905 och är en av Sveriges ledande manskörer. Kören har idag 56 medlemmar och består huvudsakligen av akademiker i alla discipliner, såväl studenter som yrkesverksamma. Repertoaren är mycket bred och är hämtad från alla genrer av manskörslitteraturen: gammalt och nytt, profant och sakralt. På körens program står årliga vårkonserter, framträdande vid Stockholms Universitets doktorspromovering, julkonserter, sjungningar i Stockholms Stadshus, skivinspelningar, TV, utlandsresor m.m.
H.M. Konungen Carl XVI Gustaf är Stockholms Studentsångarförbunds ständige beskyddare.

Kören leds sedan januari 2012 av Pelle Olofson.

Läs mer på www.sssf.se

Pelle Olofson examinerades från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han bland annat studerat komposition för Hans Eklund och Sven-David Sandström. Sedan dess har Pelle hunnit med en mängd olika uppdrag inom musikerbranschen. Bland annat har Pelle arbetat som sångare i Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör samt på landets flesta operascener. Han har dessutom komponerat en stor mängd stycken, bland annat två musikaler. Pelle har dirigerat i melodifestivalen (Loreen) och på Folkoperan, Kungliga Operan och är för närvarande kormästare på Folkoperan.

2012 startade Pelle, med hjälp från Studentsångarna, förbundets systerkör SAD, Stockholms Akademiska Damkör.

Sällskapet MM – Muntra Musikanter är en finlandssvensk manskör grundad 1878 av Gösta Sohlström. Kören startade som en mindre ensemble ur Akademiska Sångföreningen och hette till en början Petersburgs Concerten. Namnet Muntra Musikanter hämtades från körens favoritsång med samma namn, komponerad av August Ferdinand Riccius. Under en period 1891-96 var kören upplöst, men återförenades sedan och har därefter kontinuerligt varit aktiv.

Läs mer på www.muntramusikanter.com

Lars Erik Cleveman, född 16 juni 1958, är en svensk operasångare (tenor) och rockmusiker.

Cleveman är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm, han tog sin examen 1988, men hade debuterat som hotellportiern i Benjamin Brittnes Döden i Venedig på Göta Lejon 1984. Han var tidigt medlem i Kungliga Operans kör och som solist hade han sina första roller på Folkoperan och Wermland Opera. Mellan 1996 och 2009 var han knuten till Kungliga Operan i Stockholm.

Han är en eftertraktad solist i Europa. Han har sjungit huvudroller på Köpenhamnsoperan, operahusen i Kiel, Stuttgart, Riga, Halle, Göteborg samt på Concertgebouw i Amsterdam. Han hade titelrollen som Tannhäuser i Bayreuth 2011. Han har som ersättare framträtt som Tristan i Wagners Tristan och Isolde mot Nina Stemme på Covent Garden och som Parsifal i Albert Hall 2013. Lars Cleveman debuterade på Metropolitan Opera som Siegfried i både Siegfried och Götterdämmerung under våren 2013 mot Deborah Voigt som Brünnhilde.

Han har släppt en rad skivor som rockartist, främst som grundare och förgrundsgestalt i Dom Dummaste, men även i eget namn. Dessutom medverkar han på en rad operainspelningar. Inspelningen av Götterdämmerung där han sjunger Siegfried, dirigerad av Sir Mark Elder, fick 2010 års Grammophone Award för bästa klassiska inspelning.

 

Marcus Jupither tillhör en av Sveriges mest anlitade sångare de senaste femton åren med ett 60-tal roller på repertoaren. Han är född och uppvuxen i Stockholm som son till operasångaren Rolf Jupither vilket innebar att han tidigt kom i kontakt och blev fängslad av operakonsten. Hans första operaerfarenhet var som En Trojansk krigare i Mozarts Idomeneo under ledning av Arnold Östman på Drottningholms Slottsteater som kort därefter följdes av rollen som Caliban i Purcells Stormen vid Vadstena Akademien 1992.
Hans professionella debut ägde rum 1995 som Don Giovanni vid Ulriksdals Slottsteater ”Confidencen” i regi av Johannes Schaaf. Därefter följde engagemang på de flesta teatrar såsom Kungliga Operan i Stockholm, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Värmlandsoperan, Folkoperan och Norrlandsoperan. Bland de tidiga roller som Marcus gjorde bör nämnas Figaro i Barberaren i Sevilla, Dr.Falke i Läderlappen, Marcello i La Bohème, Figaro i Figaros Bröllop, Carlo Gérard i Andrea Chénier och Escamillo i Carmen.

Titelrollen i Wozzeck vid GöteborgsOperan 1999 innebar något av ett genombrott för honom som snart följdes av hans första utlandsengagemang, vid Nationaloperan i Prag. Därefter följde en mängd utlandsengagemang som har tagit honom till festivalerna i Aix-En-Provence och Bergen samt operorna i Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe, Riga, Oslo och Salzburg.
Bland de roller som numera står på repertoaren: Titelrollen i Den flygande Holländaren, Alberich och Gunther i Nibelungens Ring, Klingsor i Parsifal, Barak i Die Frau ohne Schatten, Orest i Elektra, Scarpia i Tosca, Titelrollen i Rigoletto och Macbeth. Ett uppmärksammat inhopp gjorde Marcus när han våren 2011 hoppade in, med mycket kort varsel, som Alberich i Siegfried på L´Opera Bastille i Paris.

Sommaren 2013 gjorde Marcus sin operaregidebut med en bejublad och kritikerrosad uppsättning av Rhenguldet i Dalhalla.

2014-16 har innefattat bland annat Greve Luna i Il Trovatore på Sacramentooperan i Kalifornien, Verdis Requiem i Norrköping samt utomhuskonsert för 5000 åskådare i Weimar, Alberich i Rhenguldet på statsoperan i Budapest samt Frank i Die Tote Stadt i en kritikerrosad uppsättning på Wermland opera i Karlstad.

2017 har Marcus gjort Alberich i Siegfried i en nyuppsättning i Budapest, Ungern samt konsert med Sveriges Radios symfoniorkester.

Bland framtida engagemang märks rollen som Grigoris i Wermland Operas uppsättning av The Greek Passion samt Sancho Panza i Massenets Don Quichotte på Folkoperan i Stockholm.

Han har också konserterat på en mängd olika platser runt om i Europa och USA.
Han har också medverkat vid ett flertal TV sändningar av operor som Andrea Chénier, Elektra, Läderlappen och Falstaff som även har utkommit på DVD på märket Arthaus.

Han har också jobbat med en mängd erkända utländska regissörer såsom Christoph Marthaler, Herbert Wernicke, Stefan Herheim, Viesturs Kariss och Dario Fo samt svenska David Radok, Staffan Valdemar Holm, Wilhelm Carlsson, Folke Abenius, Ann-Margret Pettersson och Tobias Theorell.

Bland dirigenter som han har samarbetat med märks bland andra Sir Colin Davis, Siegfried Köhler, Manfred Honeck, Michail Pletnev, Pier Giorgio Morandi, Christian Badea, Olaf Henzold, Muhai Tang, Thierry Fischer, Axel Kober, Andris Nelsons, Cornelius Meister, Sylvain Cambreling, Paul Daniel, Neeme Järvi, Ivor Bolton, Dan Ettinger, Justin Brown och Kent Nagano.

Pers Anna Elisabet Larsson, född 10 september 1966 i Stockholm, är svensk konsert- och operasångare (alt). Hon är gift med tenoren Göran Eliasson och har blivit omskriven som en av världens ledande altsångerskor. Hon har bland annat positionerat sig i rollen som Erda i Wagners operor Rhenguldet och Siegfried med framträdanden på operahus i Berlin, München, Wien, Salzburg, Stockholm, Aix en Provence och som Fricka i Valencia och Florens.

Anna Larsson började sina musikstudier i Adolf Fredriks Musikklasser från mellanstadiet och genom gymnasiet. Därefter utbildade hon sig på Operastudio 67 och Operahögskolan i Stockholm. Hon debuterade på operascenen som Gud Moder i Tokfursten av Carl Unander-Scharin på Vadstena slott 1996 och internationellt som konsertsångerska i Mahlers 2:a symfoni med Berlinerfilharmonikerna under Claudio Abbado 1997.

Larsson har, förutom Erda, sjungit roller som Waltraute i Wagners Ragnarök, Orfeus i Glucks Orfeus och Euridice, Fricka i Wagners Rhenguldet och Valkyrian samt Delila i Saint-Saëns Simson och Delila på bland annat Kungliga Operan, Berliner Staatsoper, Bayerische Staatsoper i München, Wiener Staatsoper, Valencia, Florence, Festspelen i Salzburg, festspelen i Aix-en-Provence, Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Finska Nationaloperan. Med dirigenter som Barenboim, Mehta, Dudamel, Rattle, von Dohnányi, Segerstam och Nagano.

På konsertscenen har Anna Larsson profilerat sig som framförallt uttolkare av Gustav Mahlers verk. Hon framträder med bland andra Berliner Philharmoniker, Los Angeles Philharmonic, London Philharmonic, New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Concentus Musicus Wien och Wiener Philharmoniker.

Som konsertsångerska arbetar Larsson regelbundet med världens mest renommerade dirigenter. Hon gör i stort sett hela konsertrepertoaren för alt och orkester, från Händels Messias över Elgars Sea Pictures till Gustav Mahlers samtliga sångcykler och Verdis Requiem med bland andra Abbado, Salonen, Haitink, Gilbert, Barenboim, Rattle, Mehta, Dudamel, Osawa, Masur, Maazel, Blomstedt och Harnoncourt.

Larsson har gjort ett tiotal inspelningar för cd och dvd, bland annat med Claudio Abbado, David Zinman och Herbert Blomstedt.

Den unga svensk-schweiziska sopranen Elisabeth Meyer har denna säsong framträtt som Pamina i Trollflöjten vid Kungliga Operan i Stockholm. I sommar gästar hon Opera Hedeland i Danmark där hon sjunger Musetta i La Bohème och till hösten är hon åter aktuell på Kungliga Operans scen, denna gång som Mina i urpremiären av Victoria Borisova-Ollas opera Dracula.

Elisabeth Meyer har tidigare framträtt som Donna Anna i Don Giovanni på Kungliga Operan och hon har gästat Folkoperan i Stockholm med rollerna Olympia, Antonia och Giulietta i Hoffmanns äventyr. Elisabeth har även gjort Greta i Hans och Greta på GöteborgsOperan och hon har sjungit Arbate i Mozarts Mitridate, Re di Ponto samt Ljussnytaren i jubileumsoperan Rokokomaskineriet av Jan Sandström, båda på Drottningholms Slottsteater.

Tidigare säsonger har hon sjungit roller som Donna Anna i Don Giovanni vid Opera Hedeland och Pamina vid Malmö Opera. Hon har sjungit Adèle i Läderlappen vid Operan i Stockholm och titelrollen i J.M. Kraus opera Proserpin vid Musikfestspiele Potsdam Sanssouci. Bland hennes tidiga operaengagemang märks Ginerva i Händels Ariodante vid Drottningholm och Lizzy i Daniel Nelsons Pride and Prejudice vid Vadstenaakademien.

Elisabeth Meyer studerade vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm där hon tog examen 2010. Hon fortsatte sin utbildning vid Dutch National Opera Academy i Amsterdam och vid Internationales Opernstudio vid Opernhaus Zürich.

Under sin studietid har Elisabeth gestaltat hela roller på scenen bl.a. Susanna i Figaros Bröllop, Giulietta i Bellinis I Capuleti e i Montecchi, titelrollen i Massenets Manon, Adina i Kärleksdrycken, Poppea i Poppeas kröning, Choryphée i Rossinis Greven Ory, Helena i Brittens En midsommarnattsdröm, Thérèse i Poulencs Brösten på Tiresias och Créuse i Charpentiers Medea.

Elisabeth Meyer har en bred konsertrepertoar och har framträtt med Bachs Jauchzet Gott, Juloratoriet, Magnificat, Matteuspassionen, Johannespassionen och H-moll mässan, Brittens Les Illuminations, Faurés Requiem, Mozarts Requiem och C-moll mässa, Brahms Ein Deutches Requiem, Haydns Die Schöpfung, Die Jahreszeiten, Kleine Orgelmesse och Missa Brevis, Händels Messias och Solomon, Mendelssohns Paulus, Hear my prayer och Salve Regina, Rheinbergers Der Stern von Betlehem, Rutters Magnificat, Schuberts och D. Scarlattis Salve Regina, Saint Saëns Juloratoriet och L-E Larssons Förklädd Gud.

Elisabeth har mottagit ett stort antal stipendier, bl.a. Swiss Student Singing Award 2008 och Special Soloist-Prize 2010. Hon har blivit tilldelad Christina Nilsson-stipendiet 2009, Martin Öhman-stipendiet 2011 och senast Richard Brodin-stipendiet från Kungliga Operan i Stockholm 2013.

”Och Elisabeth Meyer är rent oförglömlig i rollen som Stella/Olympia/Antonia/Giulietta – den ”mörka kontinent” av kvinnor som är det undflyende och dunkla målet för Hoffmanns begär.”.”…

Dagens Nyheter, 6 mars 2015, Martin Nyström

Konsertlängd: 1 tim 30 min utan paus
Extern arrangör: Stockholms Studentsångarförbund