arrow

Verdis Requiem

Med 28 operor till sitt namn är Verdi med all rätt känd som en av Italiens främsta operatonsättare. Verdis Messa da Requiem bär tydliga spår av hans musikdramatiska begåvning. Venezuelanske operadirigenten Domingo Hindoyan, Kungliga Hovkapellet, körerna från Kungliga Operan och GöteborgsOperan samt fyra svenska stjärnsolister framför det här svindlande verket. Musiken rör sig mellan det nästan smärtsamt vackra, bedövande och skräckinjagande. I dessa skickliga musikers tolkning kan det både väcka och förlösa ens innersta känslor.

När Verdi fick veta att hans idol, författaren Alessandro Manzoni, hade gått bort, drabbades han av sådan sorg att han inte mäktade med att gå på begravningen i Markuskyrkan i Milano. Men Verdi var inte den ende som sörjde; Manzoni hade inte minst i romanen ”De trolovade” lagt grunden till det moderna italienska språket, liksom Dante Alighieris ”Den gudomliga komedin” influerade språkets tidiga framväxt på 1300-talet. Manzonis roman blev också en symbol för landet Italiens enande, vilket slutligen blivit verklighet bara två år innan han dog.

Fem år tidigare hade Rossini gått bort och Verdi, som beundrade sin äldre kollega, tog initiativ till ett samarbetsprojekt mellan Italiens tonsättare där de gemensamt skulle ta fram en dödsmässa till Rossinis ära. Fastän Verdi själv och tolv andra tonsättare bidrog till den färdiga mässan drabbades projektet av diverse bakslag och uruppförandet uteblev. Sporrad av sorgen efter Manzoni vände sig Verdi till Milanos borgmästare och erbjöd sig att själv skriva en dödsmässa, ett rekviem, för att hedra Manzonis minne. Året därpå, på årsdagen av hans död, uruppfördes det i Markuskyrkan där tidigare begravningsceremonin också hade hållits.

Verdis fallenhet för musikdramatik är tydlig redan i första satsen av Messa da Requiem, eller Messa per Manzoni (Mässa till Manzoni) som det också kallats. Genom hela verket skildrar Verdi den känslomässiga resan från förlust och saknad, via förlamande och skoningslös skräck inför den yttersta dagen, till människans frälsning och den eviga friden på samma briljanta sätt som i hans operor. Faktum är att mässan av somliga kallades för ”en av Verdis bästa operor”. Tillsammans med bland annat Mozarts egen dödsmässa hör Verdis Requiem till de oftast spelade och mest omtyckta större verken för kör.

Kopplingen till operans värld blir ännu tydligare med konsertens fyra solister. De har alla Kungliga Operan i Stockholm som en av sina hemmascener. På Kungliga Operan gör också den internationellt uppmärksammade Domingo Hindoyan under hösten 2018 Verdis Aida i en uppsättning med bland andra konsertens altsolist, Miriam Treichl. Särskilt roligt är också att välkomna GöteborgsOperans kör som uppträder för första gången under Östersjöfestivalen!


Medverkande

 

Kungliga Hovkapellet är orkestern tillhörande Kungliga Operan i Stockholm. Det är en av världens äldsta ännu existerande orkestrar som snart firar 500-årsjubileum. Redan 1526, under Gustav Vasas första tid som regent, omnämns kapellet i hovstatens räkenskaper. Då bestod ensemblen av 12 musiker, i dag uppgår de till 105 stycken. Bland de många dirigenter som lett ensemblen de senaste åren finns Simone Young, Alexander Soddy, Alan Gilbert, Daniele Callegari, Lionel Bringuier, Joana Carneiro och Domingo Hindoyan.

Liksom Kungliga Hovkapellet är Kungliga Operans kör en av världens äldsta ännu existerande ensembler i sitt slag, om än betydligt yngre då den härstammar från 1773. Körmedlemmarna är skickliga och välutbildade solister i egen rätt och kombinerar operaformens särskilda krav med körens diton på ett sätt som rönt bejublade omdömen liksom fina utmärkelser, som Svenska Dagbladets Operapris 2013.

Göteborgsoperans kör består av 46 sångare och är en av landets tre professionella operakörer. Körmedlemmarna som alla är utbildade sångsolister gör även framträdande roller i olika operauppsättningar. Kören medverkar även på konserter, med mindre ensembler och ibland även i musikaler. Göteborgsoperans korister är dessutom kända för att inte bara vara goda sångare utan också goda skådespelare.

Venezuelanske dirigenten Domingo Hindoyan är en av El Sistema-programmets framgångssagor. Efter violinstudier vid El Sistema i Caracas tog han examen i dirigering vid Musikhögskolan i Genève i Schweiz. Han har arbetat med London Philharmonic och The Philharmonia Orchestra under bland andra Esa-Pekka Salonen och Bernard Haitink. Bland hans främsta engagemang kan nämnas Tosca och La bohème av Puccini vid Staatsoper Unter den Linden i Berlin samt Rossinis Il turco in Italia och Semiramide vid Bergen Nasjonale Opera respektive Opéra national de Lorraine. Hösten 2019 tillträder Hindoyan som förste gästdirigent för Polish National Radio Symphony Orchestra.

Den unga svenska sopranen Christina Nilsson tog masterexamen vid Operahögskolan i Stockholm 2017 men har redan hunnit uppträda såväl i Berwaldhallen, Stockholm Konserthus och på Kungliga Operan som på Opéra national de Lorraine och Opéra de Lyon i Frankrike. Under 2018 rolldebuterar hon som Aida på Kungliga Operan, där hon tidigare bland annat gjort Anna i Min bror är Don Juan av Niklas Brommare. Christina Nilsson utsågs till vinnare av 2017 års Renata Tebaldi International Voice Competition. Året innan vann hon både första pris och publikens pris i Stenhammartävlingen. Hon har utsetts till både Jenny Lind- och Birgit Nilsson-stipendiat.

Svensk-Österrikiska Miriam Treichl är just nu aktuell med rollen som Njegus i Glada Änkan på Kungliga Operan i Stockholm, där hon kommande säsong framträder som Amneris i Aida. Förra säsongen medverkade Miriam i Sandströms nyskrivna kammaropera Föreställningen med urpremiär på Kungliga Operan under föregående års Östersjöfestival, samt framträdde som Njegus, även den på Kungliga Operans scen. 2016 debuterade Miriam Treichl på Royal Opera House i London med rollen som Fenena i Nabucco och hon var parallellt cover för rollen som Charlotte i Werther. Miriam har tidigare gästat Metropolitan Opera i New York där hon varit cover för rollen som Venus i Tannhäuser. Hon har sjungit Marcellina i Figaros Bröllop, både på Drottningholms Slottsteater, samt under Drottningholms Slottsoperas gästspel vid Operan i Versailles. Miriam har framträtt i rollen som Carmen i Folkoperans produktion Carmen Moves. Hon har även sjungit rollen Jean Avril i Blanche & Marie vid uruppförandet på NorrlandsOperan, samt Nicklaus i Hoffmans äventyr vid Folkoperan i Stockholm. Miriam Treichl är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Hon debuterade som Grevinnan i Figaros bröllop på Folkoperan, följt av engagemang som Ericlea/Giunone i Monteverdis Odysseus återkomst, Despina i Così fan tutte och Andra damen i Trollflöjten på Drottningholms Slottsteater. Miriam Treichl har sjungit Sister Helen i Jake Heggies Dead Man Walking vid verkets Skandinavienpremiär på Malmö Opera och på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, följt av hennes prisade tolkning av Hanna Glawari i Glada Änkan på Folkoperan. Miriam Treichl har uppmärksammats för sin Mère Marie i Karmelitsystrarna på Malmö Opera och inte minst för Donna Elvira i Don Giovanni som hon sjungit på Confidencen, Wermland Opera och senast två somrar i följd på Drottningholm. Genom sin karriär har Miriam Treichl engagerats för flera ledande roller i nyskrivna verk, så som Beatrice i Sven- David Sandströms Jeppe, titelrollen i Carl Unander-Scharins Lysistrate, Vakten/Systern i Jonas Forssells Hemligheter och medverkat i Ylva Q Arkviks Solitario och Tidsgömmor.
Miriam Treichl har de senaste åren bytt röstfack till mezzosopran och har bl.a. sjungit Carmen på Norrlandsoperan, Andra damen i Trollflöjten på Folkoperan och medverkat i Offenbachs Pierrette & Jacquot vid Operaverkstan, Malmö Opera. Som en uppskattad konsertsolist sjunger Miriam Treichl musik av bland andra Mahler, Schubert och Wagner och tolkade rollen som Paulina Salas vid ett konsertant framförande av Jonas Forssells Death and the maiden med Kungliga Filharmonikerna under ledning av Thomas Søndergård. Hösten 2013 innefattade Siegrune vid konsertanta framföranden av tredje akten av Valkyrian med Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding.

Daniel Johansson är tenoren från Braås i Småland som gick från hårdrock till opera och av Frankfurter Allgemeine liknades vid en ung Pavarotti för sin tolkning av Rodolfo i Puccinis La Bohème. Under 2018 syns han på Kungliga Operans scen i både Puccinis Tosca och Umberto Giordanos Fedora, liksom i Carmen på Semperoper Dresden. Han har sjungit Melot i Wagners Tristan och Isolde med såväl Sveriges Radios symfoniorkester och Daniel Harding som med Orchestre de Paris och Christoph Eschenbach. Johansson är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har belönats med flera utmärkelser, däribland första pris och publikens pris i Stenhamartävlingen

Basbarytonen Anders Lorentzson tillhör GöteborgsOperans solistensemble och har där bland annat gjort uppmärksammade tolkningar av Baron von Ochs i Strauss Rosenkavaljeren, Wotan i Valkyrian av Wagner, titelrollen i Verdis Falstaff och Banco i flera uppsättningar av Macbeth. Han har även synts på Kungliga Operans scen som exempelvis Sparafucile i Rigoletto, kommendören i Don Giovanni och Basilio i Barberaren i Sevilla. Lorentzson har gästat Metropolitan Opera i New York och nu senast tjeckiska National Theatre Brno med titelrollen i Bartóks Riddar Blåskäggs borg samt som Arkel i Debussys Pelléas och Mélisande vid Den Norske Opera i Oslo.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 35 min

Konsertintroduktion i Berwaldhallens nedre foajén kl 18.15-18.30.

Ingen buss till Berwaldhallen från Stockholm city:
Busslinje 69 kortas av och kör sträckan Karlaplan – Kaknästornet/Blockhusudden from 20 augusti tillsvidare. Läs mer här

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet