arrow

Vårkonsert

Radiokören möter den mångsidige lettiske dirigenten Kaspars Putniņš i ett blomstrande vårprogram som sprakar och gnistrar av yrvaken fågelsång, sprickande knoppar och svallande kärlek.

Konserten omfattar såväl några av David Wikanders mest älskade körstycken, Kung Liljekonvalje av dungen och Förvårskväll, som Sven-David Sandströms tonsättning av Tranströmerdikten April och tystnad. Annars är det idel franskt: Debussys lekfulla Trois Chansons de Charles d’Orléans, två sånger av Camille Saint-Saëns och dessutom två kammarstycken av Ravel, bearbetade för kör av Clytus Gottwald. Konsertens höjdpunkt: Daniel-Lesurs suggestiva och rikt målande tonsättning av Höga visan, Le Cantique des cantiques.


RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Radiokören är ensemblen som tar ut riktningen för andra att följa. I över 90 år har de förvaltat den svenska a cappella-traditionen och det legendariska klangidealet som Eric Ericson skapade på 1900-talet och bjuder samtidigt på en framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar från tidig musik till helt nyskrivna verk. Körmedlemmarnas förmåga att växelvis sjunga solistiskt och i nästa stund smälta in i körens tätt sammanvävda klang skapar ett instrument som har kallats en av världens bästa körer. Över hela världen prisas deras inspelningar och konserter och med sin chefsdirigent Peter Dijkstra fortsätter de ständigt att utvecklas.

Musiken

Ungefärliga tider

Två vårsånger som blivit en del av den svenska körlyrikskatten där naturen löper som en röd tråd: Hildor Lundviks Det första vårregnet och David Wikanders Förvårskväll. Lundvik som gav en juristbana på båten för att bli kyrkomusiker fick så småningom en ordinarie tjänst i S:t Görans församling i Stockholm och som också var framgångsrik som kördirigent. I Det första vårregnet sätter han mästerligt musik till Vilhelm Ekelunds förtätade språk, en helgjuten enhet i det som utgör ett lite ovanligt bidrag till 1900-talets svenska körlyrik. Ett tonspråk som gör att man skulle kunna kalla Lundvik för en svensk impressionist, en av de få.

Ytterligare en kyrkomusiker med Stockholmsanknytning som förevigat sig i körlitteraturen är David Wikander. Det går liksom inte att tänka på Wikander utan att nämna Kung Liljekonvalje, hans tonsättning av Frödings text som kan betraktas som en körlyrisk ikon. Men Förvårskväll med text av den lång mindre kända arbetarförfattaren och diktaren Ragnar Jändel står inte långt efter. Romantiska klanger som präglas av klarhet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 15 min

Ingår i följande abonnemang: