arrow

Svenska Stjärnor: E.S.T. Symphony

Redan 2003 arrangerade Esbjörn Svensson själv en av trions kompositioner för orkester och Hans Ek har medvetet fortsatt i samma anda, att ta gruppens genrebrytande verk och klä dem i en symfonisk skrud. Svenssons improvisationer finns även med, nedskrivna i detalj av Hans Ek efter gruppens inspelningar.

Trions femtonåriga historia finns representerad i olika arrangemang och sviter som här framförs av Radiosymfonikerna med gästspel av några av dagens främsta jazzsolister: Marius Neset, Magnus Broo, Helge Lien och Johan Lindström. E. S. T. trios ursprungliga basist och trummis finns med: Dan Berglund (bas) och Magnus Öström (trummor).

I början av 2000-talet var Esbjörn Svensson Trio en av världens mest hyllade jazzgrupper. Men 2008 fick framgångssagan ett abrupt slut. Med konserten E.S.T. SYMPHONY har Hans Ek samt de återstående medlemmarna förverkligat en vision som föll i dvala: att låta en symfoniorkester tolka trions musik. Idén kan synas långsökt, men initialt kom den från pianisten Esbjörn Svensson själv. Redan 2004 blev dirigenten och arrangören Hans Ek kontaktat av den berömda jazztrion. De var då på toppen av sin karriär och skulle göra en konsert i Istanbul, med en stråkorkester. Nu sökte de en dirigent som ville följa med.

Den gången rörde det sig bara om ett par låtar, men redan då var Esbjörn Svensson intresserad av att göra något större med trion och en symfoniorkester. På vad som skulle komma att bli deras sista repetition talade han om att förverkliga idén. Så blev det aldrig. Samma sommar omkom han tragiskt i en dykolycka och trion splittrades. Men för fem år sedan ville de återstående medlemmarna, Dan Berglund (kontrabas) och Magnus Öström (trummor), samt trions agent att de skulle gå vidare med visionen. Resultatet blev E.S.T. SYMPHONY och Hans Ek fick fria händer att arrangera konserten som hade urpremiär med Kungliga Filharmonikerna 2013 för att sedan också bli ett hyllat album 2016. Sedan dess har den spelats för utsålda hus, med ett dussin europeiska symfoniorkestrar.

En utmaning som Hans Ek mötte i arbetet med E.S.T. SYMPHONY var hur han skulle översätta det intima pianotrioformatet till en symfonisk orkesterpalett. Men inte minst, hur Esbjörn Svensson skulle kunna ersättas. Lösningen var att ta in fem jazzsolister.
– Att de och en 90-mannaorkester skulle ersätta Esbjörns roll motiverade på något sätt att det var en symfoniorkester som gjorde det här. Då kunde man ha olika ingångar i hans spel, temperament och sound, säger Hans Ek som när vi hörs i slutet av juli, just hemkommen från en konsert med Metropole Orchestra i Amsterdam.

Vad har annars varit det svåraste med projektet?

– Att det är jazzmusik, vilket innebär att det måste finnas en spontanitet och en öppenhet för improviserade inslag i musiken. Det är alltid en utmaning att lösa orkesterns roll så att publiken upplever det som spontant och i stunden.

Hur gick du tillväga?
   – Ibland kunde den bara handla om att jobba med ett soundscape som fanns runt musiken, ibland transkriberade jag Esbjörns pianosolon och försökte översätta dem till orkestermusik. Så det var som en blandning: att syssla med den intima, improviserade, med ett perspektiv där man ibland kunde ha stora symfoniska landskap.

Vad tycker du att en orkestrering av e.s.t: s musik tillför originalmusiken?
Utgångspunkten för en orkestrering måste vara en musikalisk idé. Här fanns den från början, i hur trion ville gå vidare med sin musik. Esbjörns kompositioner hade redan en orkestral dramaturgi.

 Kan man säga att e.s.t. var både ett subkulturellt och folkligt band?

    – Ja, genom att ta in element från popmusiken förnyade de genren och hittade någonting som var både en kompromisslös och exklusiv jazz, men ändå med en kontaktyta och ett tilltal som lockade även dem som kanske annars inte brukar lyssna på improviserad instrumentalmusik.

 Blir konserten i Berwaldhallen densamma som de tidigare?
Nej, under hösten kommer jag även att skriva en del nytt material som inte heller finns på albumet. Det kan vara både utgiven och outgiven musik. E.s.t. har ju en enorm låtskatt.

 Varför är det viktigt att förnya konserten?
– Jag tänker att det här är ett projekt som förändras och lever vidare genom att det hela tiden tillkommer nya element. Det viktiga är just att det siktar framåt, att det inte bara är en hyllning, utan att e.st.:s musik också blir en viktig del av vår nutida orkesterrepertoar.

Text: Ylva Lagercrantz Spindler

Esbjörn Svensson trio var en världskänd, svensk jazzgrupp bestående av Esbjörn Svensson (piano), Dan Berglund (kontrabas) och Magnus Öström (trummor). De bildades 1993 och upplöstes i och med att Esbjörn Svensson omkom 2008. Priserna och utmärkelserna var många, såväl svenska som internationella. Sammanlagt gav de ut tretton album. Det sista blev Leucocyte som gavs ut postumt 2008 och för vilket de tilldelades en grammis (”Årets svenska jazzskiva”).  I konserten medverkar de ursprungliga musikerna  Dan Berglund (kontrabas) och Magnus Öström (trummor).


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2017/2018

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

Dan Berglund har spelat bas med bland andra Fredrik Norén Band, Lina Nyberg, Louise Hoffsten och Per Texas Johansson innan han 1993 blev medlem av till E.S.T. Sedan upplösningen av E.S.T. är Dan Berglund medlem av musikprojektet Tonbruket, som har vunnit grammis för sina album i kategorin Årets Jazz två på varandra följande år.

Under sin karriär har Magnus Öström spelat med åtskilliga svenska band och artister som Bobo Stenson, Lennart Åberg, Palle Danielsson, Svante Thuresson, Nils Landgren, Stina Nordenstam, Peter Gullin, Steve Dobrogosz, Lars Danielsson, men han också framträtt med många internationella stjärnor. Mest känd är han för de 15 åren i E.S.T. och anses vara en av sin generations stilbildande trumslagare.

Johan Lindström är född i Stockholm 1972 och har varit verksam musiker/arrangör/producent sedan mitten av 90-talet. Den långa raden av artistsamarbeten inkluderar bland annat Freddie Wadling, Nils Petter Molvaer, Sly & Robbie, Susanne Sundfør, Eirik Hegdal (Trondheim Jazzorchestra), Anna Ternheim, Goran Kajfes, Ane Brun, Totta Näslund, Ebbot Lundberg, Pugh Rogefält, Elvis Costello, Rebecka Törnqvist, Patty Smith, Graveyard, Edda Magnason, Ebbot Lundberg.

Lindström blev uppmärksammad som musiker 1999 efter att ha spelat pedal steel på Per Texas Johanssons jazzskiva Alla Mina Kompisar.
Sedan 2002 driver Johan Lindström egen studio. Genom åren har han utvecklat en egen typ av inspelningsmetod som gjort honom mycket eftertraktad som producent. Efter 6 års avlösande studioproduktioner startade han tillsammans med Dan Berglund den fyrfaldigt grammisvinnande gruppen Tonbruket som gett ut 6 Album. 2018 gav Johan ut sin första skiva i eget namn: Johan Lindström Septett- Music for Empty Halls. Skivan har blivit hyllad både i Sverige och utomlands.

Septettens andra skiva On the Asylum vann 2021 Grammis för årets Jazz. Som ”composer in resident 2020” för Norrbotten Big band ger Johan och NBB ut en skiva på skivbolaget ”Mosierobie” i vår.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus