arrow

Chelsea Hotel: Popmusikens legendariska fristad

Dylan Thomas, Bob Dylan, Joni Mitchell, Janis Joplin och Leonard Cohen. Alla har de bott och skapat på det anrika Chelsea Hotel i New York. Nu tar sig artisterna Moneybrother, Sofia Karlsson och Annie Angel an denna musikskatt skapad i en mycket speciell och tidsspecifik musikalisk gemenskap.

Ta del av repetitionerna där dirigent och sångare möts, och deras tankar om Chelsea hotell och musiken som skapades där.

Med konserten ”Chelsea Hotel” vill Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med dirigenten och arrangören Hans Ek belysa den nyskapande musik som föddes inom det historiska hotellets röda tegelväggar och snirkliga gjutjärnbalkonger på 23:e gatan.
– Chelsea Hotel är ett slags intressant studie i hur popmusiken tog ett annat uttryck, hur den blev mer konstnärligt allvarlig och politisk. Här fanns det plötsligt en koncentration av väldigt många konstnärer på en och samma plats, artister som både avspeglade och påverkade sin samtid, berättar han mitt i startgroparna för det nya konsertarbetet.

Dramaturgiskt utgår Hans Ek från den stämning och kultur som Chelsea Hotel symboliserar för så många, med fokus på den konstnärliga guldålder 1960 – 70-talet. Förutom redan nämnda artister kommer även musik av storheter som Patti Smith, Jefferson Airplane, Ramones, Jimi Hendrix, Velvet Underground och Television att finnas med, framförd av Moneybrother (sång), Sofia Karlsson (sång), Annie Angel (sång) och Tonbruket.

Självklara låtval blir förstås Dylans ”I Want You” från albumet ”Blonde on Blonde” som han skrev på Chelsea Hotel, liksom Leonard Cohens ”Chelsea Hotel #2”, även de skrivna på hotellet. Men där kommer även att finnas låtar av grupper och artister som Lou Reed, Blondie och minimalisten Terry Riley.

Men det var författarna som först gjorde Chelsea Hotel till sitt. Bland de tidiga 1900-talets storheter kan nämnas Dylan Thomas, Jack Kerouac, Allen Ginsberg och William S. Burroughs. Därför får även de vara med på ett litet hörn. På konsertprogrammet finns Also sprach Zarathustra av Richard Strauss. Musiken känner vi bland annat som soundtrack i  filmen 2001 – Ett rymdäventyr. Både filmmanus och romanen filmen bygger på, skrevs i ett av rummen på Chelsea Hotel av författaren Arthur C. Clarke
– Att man reciterade dikter ackompanjerade av musik vid den tiden var inte heller ovanligt. Allen Ginsberg jobbade mycket med jazzmusiker och i konserten har vi alltså med Tonbruket. Det innebär att vi också kan knyta an till den typ av friare jazz som skapades på den här tiden av storheter som Ornette Coleman och Miles Davis, men också den lite mer psykedeliska musiken som innehåller mycket improvisation och som exempelvis finns hos Grateful Dead och Jimi Hendrix.

Men det är inte någon minnesstund Sveriges Radios Symfoniorkester främst vill bjuda på med Chelsea Hotel. Istället är Hans Eks intention den att binda samman ett då med ett nu, sextiotalsjazzen med indiemusiken och 2000-talets uppdaterade folkmusik.
– Det ska inte bara vara en nostalgitripp, utan vi vill snarare visa på att musiken vara en del av en levande tradition.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios symfoniorkester är en av Europas bästa och mest mångsidiga orkestrar. Deras repertoar innefattar såväl älskade klassiska verk som ny musik av spännande samtida tonsättare och samarbeten med framstående populära artister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord i musiktidskrifter och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. Med en sällsynt känsla och lyhördhet, ödmjukhet inför musiken och tillsammans med chefsdirigenten Daniel Harding ligger orkestern i musikalisk framkant på världens stora scener.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i svenskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Michael Nyman, Renée Fleming, The Metropole Orchestra, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester och många fler.

Hösten 2015 skapade han konserthyllningen Made by Björk till isländskans 50-årsdag i en produktion på Norrlandsoperan i Umeå – ett konsertprojekt som även gavs med bland andra Sveriges Radios Symfoniorkester. 2016 ledde Hans Ek Norrköpings Symfoniorkester på Bråvalla i Dance Music Symphony med orkesterversioner av elektronisk dansmusik. Verket har därefter framförts regelbundet både i Sverige och i utlandet. Under 2016–2017 har han turnerat med konsertproduktionen Bowie in Berlin.

Hans Ek har också arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Låt den rätte komma in, i regi av Tomas Alfredsson, Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Under 2018 kommer musik förknippad med det anrika Chelsea Hotel att tolkas av Sveriges Radios Symfoniorkester. Under året släpps även två skivor med Hans Ek som dirigent och arrangör; dels en skiva med Ane Brun och Radiosymfonikerna och dels en med Jenny Wilson och Norrköpings Symfoniorkester.

Moneybrother, egentligen Anders Wendin, har en bakgrund i band som till exempel Monster men bildade år 2000 soloprojektet Moneybrother. Albumet Blood Panic från 2003 blev en omedelbar succé och Moneybrother fick motta en Grammis för bästa rockalbum och Sveriges Radio P3:s utmärkelser för Årets manliga artist, Årets nykomling och Guldmicken. År 2005 gav Moneybrother ut sin andra skiva To Die Alone vilken även den mottogs mycket väl. Efter att ha spelat under eget namn i ett antal år har Anders Wendin valt att på allvar återuppväcka Moneybrother. 2017 medverkar han i åttonde säsongen av Så mycket bättre.

Sofia Karlsson är en fyrfaldigt Grammisbelönad sångerska, låtskriverska, uttolkare och producent med stor integritet och alltid med största fokus mot musiken. Hon spelar mest på den akustiska konsertscenen, men rör sig fritt över olika genres i sin musik. Hennes andra album, Svarta Ballader, höll sig uppe på Sverigetopplistan i 54 veckor och är fortfarande i topp-100 av alla album sedan 1975.
Sofia Karlsson har turnerat med den egna ensemblen i hela Skandinavien och också samarbetat med b l a Norrbottens Kammarorkester och Göteborgssymfonikerna. Hon har under åren mottagit prestigefyllda priser och utmärkelser, b l a Dan Andersson-priset, Ulla Billquist-stipendiet och även två danska Grammisar.

Som musiker sjunger Annie Angel med symfoniorkestrar, producerar storslagen pop och kan höras i t ex amerikanska tv-serier. Annie Angel debuterade på Wärmlandsoperan i uppsättningen L’Orfeo av Monteverdi har medverkade i föreställningen 1967 på Göteborgsoperan. Hon har gjort rosade framträdanden på Sthlm Music And Arts, i Music For Eno på Södra Teatern och John Cage på Drottningholmsoperan. Med en konsert på Marina Abramovićs performance The Cleaner inledde Annie våren 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Annie Angel har tidigare verkat under namnet Birgit Bidder.

Tonbruket är ett musikprojekt initierat av jazzmusikern Dan Berglund. I gruppen ingår klaviaturspelaren Martin Hederos från The Soundtrack of Our Lives, trummisen Andreas Werliin från Wildbirds & Peacedrums och gitarristen Johan Lindström från Per Texas Johanssons band. 2011 släpptes albumet Dig It to the End. Uppföljaren Nubium Swimtrip belönades med en Grammis för ”Årets jazz” vid Grammisgalan
2014.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus

Dirigent Hans Ek och Ulf Gruvberg, fd producent på Sveriges Radio P3 och känd från folkmusikgruppen Folk och rackare, samtalar i nedre foajén en timma före  konsertstart, alla tre konserttillfällen.