arrow

Svensk Musikvår: Kammarkonsert

På Svensk Musikvårs andra festivalsdag blir det kammarkonsert med Håkan Björkman, trombon, Henrik Blixt, fagott, Emmanuel Laville, oboe, Geneviève Martineau, violin, Eriikka Nylund, viola och Chul-Geun Park, cello.


Medverkande

 

Håkan Björkman är stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en av landets mest meriterade trombonister. Vid sidan av orkestertjänsten har Håkan varit solist med ett flertal orkestrar och vunnit flera internationella solisttävlingar. Han har tidigare varit solotrombonist i Hovkapellet och är sedan 2006 solotrombonist i The Chamber Orchestra Of Europé.

Henrik Blixt är stämledare i Sveriges Radios symfoniorkester. Han har tidigare varit solofagottist i Gävle symfoniorkester och spelat i fagottkvartetten Särimner som 1996 vann första pris vid den internationella fagottkvartett-tävlingen i Potsdam. Hösten 1998 vann Blixt andra pris i den internationella träblåstävlingen i Bayreuth. Efter studier för Carl-Johan Nordin, Hans Samuelsson och professor Knut Sönstevold vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm tog han solistdiplom våren 1998 efter att ha framfört André Jolivets fagottkonsert med Sveriges Radios symfoniorkester.

Emmanuel Laville utexaminerades från Pariskonservatoriet 2006, och studerade vidare vid bayerska radions akademi i München. Till jobbet som stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester kom han direkt från samma position i Royal Scottish National Orchestra. Emmanuel har spelat med bland andra Budapests Festspelsorkester, London Symphony Orchestra och Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, samt framträtt som solist med dirigenter som Kristjan Järvi, Lionel Bringuier och Edward Gardner. Han undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och vid Royal Scottish Academy of Music and Drama.

 

Geneviève Martineau är medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester där hon sitter i andraviolinstämman sedan 2013. Hon har studerat för Helmut Lipsky vid Conservatoire de Montréal, och för Lynn Chang i Boston. Hon har varit stämledare i Scottish Opera Orchestra och violinist i Royal Scottish National Orchestra och även framträtt vid kammarmusikfestivaler i Skottland, Schweiz, Frankrike och Kanada.

Utbildad vid Sibeliusakademien i Helsingfors, vid Musikakademie i Basel och vid Mozarteum i Salzburg. Var medlem i den prisbelönta stråkkvartetten Meta4 mellan 2001 och 2006. Hon var bland annat med och vann Sjostakovitj-tävlingen i Moskva med stråkkvartetten. Har uppträtt som solist med ett flertal finska orkestrar och var tidigare stämledare i violastämman i Philharmonia Orchestra i London. Sedan 2007 har hon samma post i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Chul-Geun Park är medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är utbildad privat för Wolfgang Boettcher och vid Högskolan för Musik och Dans i Köln för Maria Kliegel. Han har vunnit en rad priser vid kammarmusiktävlingar bland andra internationella Rubinsteintävlingen. Han har tidigare suttit i Dresdens symfoniker och varit solocellist i Neubrandenburger Philharmonie.

Musiken

Ungefärliga tider

Trombonisten och tonsättaren Folke Rabe var känd som programledare för Önskekonserten i Sveriges Radio P2. Ännu större avtryck i musiksverige gjorde han dock kanske genom sina kontakter med den avantgardistiska musikscenen i 1960-talets USA. Genom Rabe fick unga tonsättare möta minimalisten Terry Rileys musik, en upplevelse många minns som omvälvande. 1960- och 70-talets fester på Kungliga Musikhögskolan, där Rabe var ljudtekniker, brukade sluta runt bandspelaren i hans källarstudio där man upptäckte helt nya sätt att skapa musik.

För körsångare öppnade Rabes musik ett fönster mot en helt ny värld. I en del verk gav han sångarna en grafisk bild att sjunga efter medan andra skrevs mer traditionellt, med vanliga noter. I sina tolv Madrigaler har Folke Rabe satt musik till texter ur Ann Jäderlunds suggestiva diktsamling mörker mörka mörkt kristaller. Jäderlunds sätt att dröja kvar vid vissa ord och låta dem sjunga sig till en ny, hemlighetsfull betydelse gav Rabe en idé: Han ville ge varje ord en särskild klang, som i 1500-talets madrigaler.

I ett brev till Ann Jäderlund skriver Rabe att madrigalerna råkade bli ”det mest komplicerade kompositionsarbete jag någonsin gett mig in på. Det visade sig innebära ett närmast statistiskt planeringsarbete som jag inte riktigt hade räknat med. Jag fick göra listor över ord (drygt 200 i mitt dikturval) och ange i vilka dikter det ena och det andra ordet förekommer. Nu är det i alla fall gjort och det har varit roligt, inte så räknenisse-mässigt som det kanske verkar. Musiken klingar dock inte alls på något oerhört avancerat eller avantgardistiskt sätt,” skriver han, ”tvärt om!” Madrigalerna beställdes av Konserthuset i Vara till Vokalkvartetten Vox och blev det sista Rabe komponerade.

Text: Janna Vettergren

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim