arrow

SCORE – Orchestral Game Music

Den 5 och 6 oktober framförs den hyllade spelmusikkonserten SCORE av Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med dirigent Charles Hazlewood och solisten och sopranen Sabina Zweiacker. Orvar Säfström är presentatör.

Genom människans historia har musik använts för att berätta. I alla kulturer och samhällsklasser har musik varit av stor betydelse som kulturbärare, gemenskapsbyggare och inte minst som underhållare. När spelfilmen växte fram i början av 1900-talet tog de första filmkompositörerna fasta på arvet från musikteatern och i takt med filmmediets utveckling har filmmusikens unika särdrag utkristalliserat sig. Dator- och videospelen tog fart på allvar i slutet av 1900-talet och på bara tre decennier har spelmusiken gradvis också hittat sin egen röst. Spelmusiken kännetecknas inte minst av spelmediets föränderliga och oförutsägbara berättarform.

I det här konsertprogrammet samsas såväl gamla som nya spelkompositörer. Den äldsta musiken kommer från 1987–88, ur Mega Man-serien. MANAMI MATSUMAE och hennes kollegor var tvungna att trolla med knäna för att förverkliga sina idéer eftersom spelmaskinerna bara kunde spela upp tre samtidiga toner. De lät dessutom mest metalliska och kärva och att försöka åstadkomma något som efterliknade rock, flamenco eller fusion var minst sagt en grannlaga uppgift.

Något lättare var det för MASATO NAKAMURA när han skrev musiken till de två första Sonic the Hedgehog-spelen från 1991 och 1992. Han var samtidigt aktiv som basist och låtskrivare i det japanska new wave-bandet Dreams Come True och skrev pop-, blues- och funkinspirerade sånger till Sonic-spelen som drog nytta av de speciella klanger och syntljud som spelmaskinen kunde åstadkomma.

Spelen av i dag är på många sätt radikalt annorlunda mot hur de var för trettio år sedan. Viljan att berätta och beröra har funnits länge men med fotorealistisk grafik, trovärdigt skådespeleri och inte minst detaljerad musik- och ljudbild kan spel på allvar utmana film. Den prisbelönade filmkompositören JOHAN SÖDERQVIST engagerades att skriva musik till Battlefield 1 bland annat för sin mångåriga erfarenhet av just filmmediet. Battlefield 1 skildrar enskilda soldaters olika erfarenheter på de stora slagfälten under första världskriget och Söderqvists musik understryker att spelet handlar om mer än bara prickskytte och poängjakt.

Brittiska speltonsättaren JESSICA CURRY skrev musik till spelet Everybody’s Gone to the Rapture som skulle förstärka känslan av att förflyttas till den engelska landsbygden. Musiken är medvetet skriven för att påminna om två typiskt brittiska tonsättare, Edward Elgar och Ralph Vaughan Williams. Den tjänar även till att intuitivt vägleda spelaren, då själva spelet saknar många typiska spelmoment som banor, mål eller pekpinnar.

I nyutkomna Horizon Zero Dawn lever mänskligheten i primitiva klan- och stamsamhällen, långt ifrån den värld vi känner men ändå med tydligt igenkännbara drag. När JORIS DE MAN och hans kollegor skrev musiken till spelet spelade de in vanliga instrument som flöjter och gitarrer, men som spelades på udda och ovanliga sätt. På det viset ville de gestalta ett mänskligt samhälle för vilka vår värld skulle vara helt främmande.

I teater och film är förloppet förutbestämt och identiskt varje gång, medan spelens främsta särdrag är just interaktivitet och oförutsägbarhet. Som spelare uppmuntras du allt mer till att forma din egen historia när du spelar. Vare sig spelvärldarna liknar vår egen eller inte hjälper musiken dig att försvinna långt bort ur din stol eller soffa och förföras eller förfäras av hisnande, häpnadsväckande upplevelser.


Medverkande

 

Sveriges Radios symfoniorkester är en av Europas bästa och mest mångsidiga orkestrar. Deras repertoar innefattar såväl älskade klassiska verk som ny musik av spännande samtida tonsättare och samarbeten med framstående populära artister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord i musiktidskrifter och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. Med en sällsynt känsla och lyhördhet, ödmjukhet inför musiken och tillsammans med chefsdirigenten Daniel Harding ligger orkestern i musikalisk framkant på världens stora scener.

Charles Hazlewood är en välkänd musikalisk folkbildare i Storbritannien som under många år har arbetat med att sprida orkestermusik till nya lyssnare. Han har lett prisbelönade tv- och radioprogram och är en säandig företrädare för ny musik av samtida tonsättare.

 

Orvar Säfström var under lång tid programledare for Filmkrönikan i Sveriges Television. Sedan 2006 producerar han bejublade konserter med musik ur film och dator- och videospelmusik i Sverige och ute i Europa. Han är aven skribent, debattör och föreläser om populärkultur.

Sabina Zweiacker tog sin examen vid Musikhögskolan i Malmö. Hon medverkar regelbundet i Säfstroms konsertproduktioner med film och videospelmusik och sjöng 2014 en av huvudrollerna i barnoperan Hion om natten med Norrköpings Symfoniorkester.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus

Biljetter