arrow

SCORE – Orchestral Game Music

Den 5 och 6 oktober framförs den hyllade spelmusikkonserten SCORE av Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med dirigent Charles Hazlewood och solisten och sopranen Sabina Zweiacker. Orvar Säfström är presentatör.

Genom människans historia har musik använts för att berätta. I alla kulturer och samhällsklasser har musik varit av stor betydelse som kulturbärare, gemenskapsbyggare och inte minst som underhållare. När spelfilmen växte fram i början av 1900-talet tog de första filmkompositörerna fasta på arvet från musikteatern och i takt med filmmediets utveckling har filmmusikens unika särdrag utkristalliserat sig. Dator- och videospelen tog fart på allvar i slutet av 1900-talet och på bara tre decennier har spelmusiken gradvis också hittat sin egen röst. Spelmusiken kännetecknas inte minst av spelmediets föränderliga och oförutsägbara berättarform.

I det här konsertprogrammet samsas såväl gamla som nya spelkompositörer. Den äldsta musiken kommer från 1987–88, ur Mega Man-serien. MANAMI MATSUMAE och hennes kollegor var tvungna att trolla med knäna för att förverkliga sina idéer eftersom spelmaskinerna bara kunde spela upp tre samtidiga toner. De lät dessutom mest metalliska och kärva och att försöka åstadkomma något som efterliknade rock, flamenco eller fusion var minst sagt en grannlaga uppgift.

Något lättare var det för MASATO NAKAMURA när han skrev musiken till de två första Sonic the Hedgehog-spelen från 1991 och 1992. Han var samtidigt aktiv som basist och låtskrivare i det japanska new wave-bandet Dreams Come True och skrev pop-, blues- och funkinspirerade sånger till Sonic-spelen som drog nytta av de speciella klanger och syntljud som spelmaskinen kunde åstadkomma.

Spelen av i dag är på många sätt radikalt annorlunda mot hur de var för trettio år sedan. Viljan att berätta och beröra har funnits länge men med fotorealistisk grafik, trovärdigt skådespeleri och inte minst detaljerad musik- och ljudbild kan spel på allvar utmana film. Den prisbelönade filmkompositören JOHAN SÖDERQVIST engagerades att skriva musik till Battlefield 1 bland annat för sin mångåriga erfarenhet av just filmmediet. Battlefield 1 skildrar enskilda soldaters olika erfarenheter på de stora slagfälten under första världskriget och Söderqvists musik understryker att spelet handlar om mer än bara prickskytte och poängjakt.

Brittiska speltonsättaren JESSICA CURRY skrev musik till spelet Everybody’s Gone to the Rapture som skulle förstärka känslan av att förflyttas till den engelska landsbygden. Musiken är medvetet skriven för att påminna om två typiskt brittiska tonsättare, Edward Elgar och Ralph Vaughan Williams. Den tjänar även till att intuitivt vägleda spelaren, då själva spelet saknar många typiska spelmoment som banor, mål eller pekpinnar.

I nyutkomna Horizon Zero Dawn lever mänskligheten i primitiva klan- och stamsamhällen, långt ifrån den värld vi känner men ändå med tydligt igenkännbara drag. När JORIS DE MAN och hans kollegor skrev musiken till spelet spelade de in vanliga instrument som flöjter och gitarrer, men som spelades på udda och ovanliga sätt. På det viset ville de gestalta ett mänskligt samhälle för vilka vår värld skulle vara helt främmande.

I teater och film är förloppet förutbestämt och identiskt varje gång, medan spelens främsta särdrag är just interaktivitet och oförutsägbarhet. Som spelare uppmuntras du allt mer till att forma din egen historia när du spelar. Vare sig spelvärldarna liknar vår egen eller inte hjälper musiken dig att försvinna långt bort ur din stol eller soffa och förföras eller förfäras av hisnande, häpnadsväckande upplevelser.


Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Charles Hazlewood är en omtyckt musikalisk folkbildare i Storbritannien som under många år har arbetat med att sprida orkestermusik till nya lyssnare. Genomslaget kom efter att han 1995 vann EBU:s internationella dirigenttävling i Lissabon. Hazlewood är en hängiven företrädare för ny musik och har lett mer än 100 uruppföranden. Han har lett prisbelönade tv- och radioprogram, är känd för att arbeta gräns- och genreöverskridande och strävar målmedvetet efter att bryta ner gränser mellan olika musiklyssnare och vända fördomar om musik.

Orvar Säfström var under flera år programledare för bland annat Recensenten på ZTV och sedan för Filmkrönikan i Sveriges Television. Sedan 2006 producerar han bejublade och kritikerrosade konserter med musik ur film, tv-serier samt dator- och videospelmusik i Sverige och Europa. Han är även skribent, debattör, föreläser om populärkultur och har ett förflutet som sångare i death metal-bandet Entombed.

Sabina Zweiacker är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan flera år känd i hela Europa för sin medverkan i Orvar Säfströms konsertproduktioner med musik ur filmer och datorspel. Zweiacker gjorde 2014 en av huvudrollerna i Christoffer Nobins barnopera Hion om natten med Norrköpings symfoniorkester. Zweiacker är lika hemma i de stora repertoarverken som Brahms Ein deutsches Requiem.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus