arrow

Klassiskt i folkton

I adelsfamiljen Esterházys tjänst fanns på 1700-talet inte bara Joseph Haydn utan även ett stort antal skickliga musiker, bland annat folkmusiker från olika delar av Österrike och Ungern. Haydns föräldrar var båda självlärda och entusiastiska amatörmusiker och hela familjen spelade och sjöng ofta ihop. På konserten utforskas den här närheten mellan folkmusiken och konstmusiken i flera av Haydns verk. Dessutom ges exempel på hur Beethoven, Stravinsky och svensk-estniska Mirjam Tally har blickat bakåt – för att sträva framåt.

I slutet av 1750-talet trädde Joseph Haydn i tjänst som Kapellmeister, musikaliskt ansvarig, hos en viss greve Morzin. Det blev slutet på den unge Haydns strävsamma men ekonomiskt osäkra tillvaro.  Greven råkade bara några år senare själv ut för ekonomiska bekymmer och avskedade hela sitt musikaliska arbetslag, Haydn inkluderad. Han fick dock snabbt en liknande anställning hos prins Paul Anton Esterházy. I hovets tjänst mötte han både amatörer och yrkesmusiker med bakgrund inom folkmusiken. Enligt en del musikforskare anlitade Haydn dessutom folkmusikerna till sina konserter. Eftersom han själv vuxit upp med folkmusik runt sig lär det inte ha varit en stor eller konstig sak för honom och i mycket av Haydns musik finns spår eller till och med tydliga hänvisningar till österrikisk, ungersk och även kroatisk folkmusik.

Bland Haydns alla symfonier och klaverkonserter har Simon Crawford-Phillips, själv pianist och nuvarande chefsdirigent för Västerås Sinfonietta, gjort ett urval av satser som visar på korsbefruktningen mellan konstmusik och folkmusik: en sats vardera ur Londonsymfonin, Avskedssymfonin, Sorgesymfonin samt Symfoni nr 4 och Pianokonsert nr 11. Det här kollaget vävs ihop med hjälp av Emilia Amper, bejublad och prisbelönad nyckelharpist och kompositör, som är van vid att spela med och komponera för orkester. Kopplingen mellan Haydn och nyckelharpan är för övrigt starkare än det kanske kan verka. Paul Antons efterföljare, prins Nikolaus, spelade baryton, ett stråkinstrument som liknar både gamba och nyckelharpa och som Haydn skrev bortåt 200 kompositioner för.

Mirjam Tally skrev 2009 Allikas (”Vår”) till minnet av Joseph Haydn där hon dissekerar tredje satsen ur hans 44:e symfoni och betraktar musiken som genom ett förstoringsglas: den förvrängs, förstärks, förändras. Beethovens Coriolan-ouvertyr från 1807 blickar nog snarare tillbaka till Shakespeares pjäs om den romerske generalen Coriolanus än till Heinrich Joseph von Collins tragedi, även om det är till Collins pjäs den skrevs. Beethoven lär ha identifierat sig med bilden av den ensamme hjälten och det har spekulerats i huruvida den är något av ett musikaliskt självporträtt. Igor Stravinsky blev, till sin egen förvåning, förtjust och inspirerad när balettchefen Sergej Djagilev visade honom italiensk 1700-talsmusik. Det här mötet med barocken var upprinnelsen till baletten Petrusjka och Stravinsky själv beskrev det som ”uppenbarelsen som ledde till alla mina efterföljande verk. Det var en tillbakablick, naturligtvis, men också en titt i spegeln.”


Medverkande

 

Västerås Sinfonietta är en av Sveriges äldsta ännu aktiva orkestrar med anor från 1883. Med en kombination av tradition och innovation framför de verk av klassiska mästare liksom samtida tonsättare själva och tillsammans med framstående solister som Malin Broman, Lena Willemark, Jakob Koranyi och Anders Paulsson. Deras skivinspelning av Mats Larsson Gothes Symfoni nr 2 nominerades 2017 till en Grammis och inspelningen av The Nordan Suite av Ale Möller och Hans Ek utnämndes till Årets Utgåva vid Folk- och världsmusikgalan 2015. Sedan 2010 är Johannes Gustavsson ensemblens förste gästdirigent.

Västerås Sinfoniettas chefsdirigent och konstnärlige rådgivare Simon Crawford-Phillips är också verksam som pianosolist och kammarmusiker. Han debuterade som dirigent 2013 med Sveriges Radios symfoniorkester och har sedan dess lett bland annat English Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan och Musica Vitae. Som pianist har han spelat med bland andra BBC Scottish Symphony, Academy of St Martin in the Fields, Colin Currie och Anne Sofie von Otter. Med Kungsbacka pianotrio har han exempelvis uppträtt i Concertgebouw i Amsterdam, under BBC Proms och vid internationella festivaler. Crawford-Phillips är gästlärare på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt vid Royal Academy of Music i London.

Småländska Emilia Amper blev 2010 världsmästare i nyckelharpa. Hennes två album utgivna på BIS, som skivmärkets enda folkmusiker, har nominerats till både en Grammis hemma i Sverige och en amerikansk Grammy samt belönats med norska Spellemannprisen. Ampers musicerande har av kritiker beskrivits som hypnotiskt och medryckande och hon har lovordats för sin briljanta teknik och känslighet samt förmågan att bryta ned gränserna mellan konstmusik och tradition. Amper har gjort flera samarbeten med ensembler som Västerås Sinfonietta, Trondheimsolistene, Camerata Nordica samt framstående folkmusiker som Johan Hedin, Anna Roussel och Anders Löfberg.

Sångaren och multiinstrumentalisten Dan Svensson har från uppväxtorten Spinkamåla i Blekinge tagit sig ut i världen med sin musik i ensembler som Alla fagra, YÖLARiiS och ODE. Han har även uppträtt tillsammans med exempelvis Musica Vitae, gjort uppskattade barn- och ungdomsföreställningar och brinner för genrebrytande, interkontinentala uttryck och konstellationer. Dan Svensson spelar oftast slagverk eller sjunger och är en virtuos improvisatör med looppedaler och annan elektronik.

Musiken

Ungefärliga tider

Centralt i alla den estniska tonsättaren Mirjam Tallys verk är ljudet. På ett lekfullt och nyfiket sätt blandar hon humor med poesi i konstmusik liksom musik till film. I Sverige har hon varit residenstonsättare på Sveriges Radio P2 samt vid Studio Acusticum i Piteå och Västerås Sinfonietta. Hon uppmärksammades vid International Rostrum och Composers i Paris 2009 för orkesterverket Turbulence som även belönats med Estonian Music Days Festivals tonsättarpris samt lilla Christ Johnson-priset. Tallys musik har framförts på festivaler i hela världen och hon samarbetar flitigt med orkestrar, solister och kammarensembler. Tally uppträder även med electrofolk-duon Unejõgi.

-sats 4, Final: Presto ur Symfoni nr 44, Trauersymfonin

-sats 3, Menuett: Allegretto  ur Symfoni nr 45, Avskedssymfonin

-sats 2, Andante moderato ur Symfoni nr 4

-sats 3, Rondo all’ungarese ur Pianokonsert nr 11

-sats 4, Final: spiritoso ur Symfoni nr 104

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet