arrow

Kammarmusik Sofia Gubajdulina

Passa på att lära känna flera sidor av Sofia Gubajdulina, en av dagens stora och eftertraktade kompositörer med en starkt framträdande andlig dimension i sin musik. Samma vecka spelas både kammarmusik och symfonisk musik av Gubajdulina i Berwaldhallen.

Gubajdulinas Meditation över Bach-koralen ’Vor deinen Thron tret’ ich hiermit’ är en passande spöklik och känslosam tolkning av koralen Inför din tron framträder jag som Bach lär ha komponerat när han låg för döden. Dessutom framförs Brett Deans pianokvintett Voices of Angels. Deans bakgrund som violast, bland annat i 15 år hos Berlinfilharmonikerna, avslöjas av de minutiöst detaljerade stråkstämmorna och skickligt utmejslade, överjordiska klangerna.


Medverkande

 

Andrej Power föddes i en musikerfamilj och började spela violin vid fyra års ålder. Hans tävlingsframgångar och stipendier är allt för många för att räknas upp här. Då han vann Ljunggrenska tävlingen 2011 löd motiveringen: Med mästerlig hantverksskicklighet, ärligt musicerande och en enastående klang förmår han föra den stora violintraditionen vidare. Andrej har framträtt i bland annat USA, Kina, Schweiz, Tyskland och Ungern. Hans instrument är en Matteo Goffriller, tillverkad i Venedig 1695.

Lawrence Power tillhör dagens främsta violaster, inbjuden som solist till orkestrar som Chicago Symphony, Boston Symphony, Concertgebouw i Amsterdam, Philharmonia i London och Bayerische Rundfunk. Inte minst hans skivinspelningar har gjort stor succé, och han är en kär gäst vid festivaler som Salzburg och Verbier.

Violinisten Malin Broman är konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester, med en lång meritlista inom såväl symfoniorkester- som kammarmusikrepertoaren. Hon är internationellt efterfrågad både som solist och konsertmästare/musikalisk ledare. Broman undervisar också, bland annat vid Guildhall School of Music and Drama i London. Hon ingår i den internationellt framgångsrika Kungsbacka pianotrio, är medgrundare till Stockholm Syndrome Ensemble och konstnärlig ledare för kammarorkestern Musica Vitae.

Sedan 2008 är Johannes Rostamo solocellist i Kungliga Filharmonikerna. Han arbetar också som gästande solocellist i orkestrar som Concertgebouworkestern, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Mahler Chamber Orchestra och Australian Chamber Orchestra. Rostamo är en av initiativtagarna till Stockholm Syndrome Ensemble. Han är också medlem i Arctia Pianotrio och i Jousia Ensemble.

Rick Stotijn räknas till dagens främsta på sitt instrument. Han är stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2010, och gästspelar i samma roll hos exempelvis London Symphony Orchestra och Concertgebouw i Amsterdam. Rick är verksam som solist och kammarmusiker i en rad konstellationer världen runt.

Simon Crawford-Phillips är verksam som dirigent, solist och kammarmusiker, och har spelat en bred repertoar med orkestrar som Academy of Saint-Martin-in-the-Fields, English Chamber Orchestra och Halléorkestern. Tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkesters konsertmästare Malin Broman tillhör han grundarna av Kungsbacka Pianotrio, hörd i såväl Carnegie Hall som i stora europeiska konserthus.

Musiken

Ungefärliga tider

Ett flertal av Brett Deans verk hämtar inspiration från bilder, litteratur och politik. Verken uttrycker ofta något utöver musiken. Water Music lyfter till exempel miljöproblem, medan Vexations and Devotions lyfter ämnen som avhumanisering och företagsvärldens urholkade vokabulär i informationsåldern. Pianokvintetten Voices of Angels (1996) hämtar inspiration från poeten Rainer Maria Rilkes kanske förnämsta bidrag till världslitteraturen, Duinoelegier (1923). Även detta verk handlar om att mota avhumaniseringen.

Änglarna i Rilkes mystiska långdikt är inga glädjespridare utan väcker snarare rädsla hos människor. De irrar omkring, osäkra på om de rör sig bland levande eller döda. Elegierna sörjer livets begränsningar men hyllar också livet och dess förgänglighet. Rilke hade en hög uppfattning om sitt poetiska uppdrag och menade att människan kan nå en sannare livsform genom dikten. Hon kännetecknas inte av vad hon är utan av vad hon kan bli. Friedrich Nietzsche hade en liknande uppfattning. ”Det stora i människan är att hon är en bro och inte ett mål”, skriver han. ”Vad som kan älskas i människan är att hon är en övergång och en undergång.”

Enligt Rilke är människans storhet att hon kan ge världen mening och berika saker. Bröd och vin kan förvandlas till symboler för något större, som i nattvarden, och trädet som blommar kan bli en metafor för något större genom reflektion, om vi stannar upp och lyssnar. Människan förvandlas. Hon kan se bortom den fysiska verkligheten om hon ger tid och rum år det bortomvärldsliga. Rilke hörde själv en ängel anropa honom ur ovädret en dag när han var ute på promenad. Det var denna upplevelse som blev upptakten till verket där han skriver: ”Röster. Röster. Lyssna, mitt hjärta, som bara helgon har lyssnat”.

I Voices of Angels fångar Brett Dean de irrande änglarnas röster i första satsen Evocation med oregelbundna intervaller och melodier som rör sig långsamt, drömmande och vagt. I andra satsen, Different realms, kolliderar de levandes rike med de dödas och musiken domineras av asymmetriska rytmer och skiftande mellan avspänning och anspänning. Motiv dyker upp och försvinner, tunga rytmer möts upp av viskningar och plötsligt bryter sig ett instrument ur stämmorna med egen fras. Brett Deans tonartsfria musik, små glissandon och speltekniska effekter åberopar världar bortom denna, kanske rentav änglar om vi lyssnar noga.

Text: Mats Hansson

Kort om tonsättaren

Född: 23 oktober 1961 i Brisbane, Australien.

Verk i urval: Vann internationell kännedom med klarinettkonserten Ariel’s Music (1995) och Carlo (1997) för stråkar, som har framförts över 50 gånger och som inspirerades av Carlo Gesualdos musik. Andra verk inkluderar Beggars and Angels (1999) som beställdes av Melbourne Symphony Orchestra och Eclipse (2003) på uppdrag av Kölner Philharmonie. Första operan Bliss hade premiär 2010. Trumpetkonserten Dramatis Personae (2013) hade premiär med Håkan Hardenberger som solist, och var direktkomponerad för den briljante trumpetaren.

Övrigt: Satt i Berlinfilharmonikernas violastämma i 14 år innan han tog steget att satsa fullt ut på komponerandet.

Om musikaliska roller: Tonsättaren Brett Dean har inte bara en imponerande verklista som täcker in ett stort spektrum av olika genrer, alltifrån orkesterverk, kammarmusik och opera. Han framträder även vid konserter både som dirigent och som altviolinist eller ”violast” som det kallas. Det ger en möjligheten att få höra hans stycken framföras precis så som han själv tänkt sig. Dean är dock inte den första tonsättaren som också spelar altviolin. Till den listan räknas även storheter som Bach, Mozart, Schubert och Dvo?ák.

Bach är en av Sofia Gubajdulinas främsta inspirationskällor. Även Dmitrij Sjostakovitj och Anton Webern har haft stort inflytande, inte för att hennes musik delar uppenbara likheter med kompositörerna, utan för att de lärde henne det viktigaste av allt: att vara sig själv. Med Bach delar hon däremot ett flertal likheter och några av hennes verk bygger vidare på hans kompositioner, bland annat Reflektioner över temat B-A-C-H för stråkkvartett (2002) och just Meditation över Bachs koral ”Vor deinen Thron tret ich hiermit” (1993) för preparerat piano och fem stråkar.

Båda kompositörerna har skrivit musik som är djupt influerad av tron. Den andliga musiken handlar, enligt den rysk-ortodoxa Gubajdulina, om att sträva efter en annan dimension där Gud och människan kan förenas. Hon ser det konstnärliga skapandet som en religiös akt: ”Med ‘religion’ menar jag re-ligio, åter-ställandet av en bindning, åter-komponerandet av livets samman-bindningar”, säger hon. ”Livet delar människan i många delar. Något behövs för att återställa känslan av integritet – och det är just religion. Det finns ingen viktigare syssla än åter-komponerandet av andlig integritet genom att komponera musik.”

Gubajdulina menar att världen idag är för snuttifierad, att allt kommer i separata delar. Hennes bidrag som tonsättare är därför att skapa som hon säger: ”större, mer varaktiga former och bjuda motstånd mot fragmentariseringen.” Vad som drar henne till Bach är att han, enligt henne, har skapat ”ett starkt, intellekt-orienterat arbete, en fullkomligt genomtänkt känsla för form i kombination med ett eldigt temperament.”

Bach inspirerades av numerologi och Gubajdulinas tonsättarstrategi påvisar samma intresse för mysticism och kristen symbolik. Gubajdulina har  bland annat analyserat och räknat samman antalet halvnoter och kvartsnoter i Bachs koral, för att se vilka symmetriska strukturer som de skapar. Hon lägger stor vikt vid matematiska proportioner i sin meditation över koralen. I tidigare verk har även Fibonnacitalen fått tjäna som utgångspunkt för tonsättandet.

Trots Gubajdulinas dragning till mysticism och magiska nummer så är hon ändå strängt mån om att också säga oss något med musiken. Hon framhåller att den kräver en mottagare för att bli komplett. ”Den konstnärliga akten kräver tre parter”, säger hon: ”tonsättaren, artisten och publiken. Ett stycke som inte förstås är inte perfekt.”

Text: Mats Hansson

Kort om tonsättaren:

Född: 24 oktober 1931 i Tjistopol, Ryssland.

Verk i urval: Stimmen… Verstummen…, en pianokonsert,Två violinkonserter, tre stråkkvartetter, Hommage à T S EliotJohannes-Passion, Sieben Worte, In Erwartung.

Om komponerande: ”Det finns tonsättare som konstruerar sina verk mycket medvetet; jag är en av dem som ’kultiverar’ dem. Därför formar sig allt det som jag har tagit till mig likt trädrötter medan verken bildar grenar och blad. Man kan mycket väl se dem som nya men de är ändå blad som på så sätt alltid kan betraktas som gamla och traditionella.”

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim

Konsertintroduktion kl. 17:00.
Andrej Power, violin i Dean: Voices of Angels, Malin Broman, violin och Malin William-Olsson, violin, i Gubajdulina: Meditation över Bachkoralen: Vor deinen Thron tret ich hiermit