arrow

Jubileum för Baltikum

Både Béla Bartók och Bohuslav Martinů levde och verkade i ett krigshärjat Europa. De genomlevde två världskrig, såg hur sina båda hemländer på olika sätt förändrades på grund av likväl som reaktion på omvärldens hot och faror. Naturligtvis präglar sådana upplevelser ens konstnärliga uttryck och den dramatiska samtiden kan anas i såväl Bartóks Musik för strängar som Martinůs Dubbelkonsert. I violinkonserten Distant Light skildrar Pēteris Vasks bitterljuva barndomsminnen och försöker skänka världen lugn och tröst. 2018 är det hundra år sedan Estland, Lettland och Litauen blev självständiga stater och konsertprogrammet spänner över hela Baltikum.

”De flesta av dagens människor har tappat sina ideal, sin tro och sin medkänsla. Den andliga dimensionen har gått förlorad. Jag har för avsikt att skapa föda för själen och det är detta jag predikar i min musik.” Pēteris Vasks föddes i Lettland två år efter att Sovjetunionen åter ockuperat landet och inte ens ett år efter att andra världskriget officiellt tagit slut. I mer än fyrtio år levde han under sovjetiskt förtryck. Redan som ung märkte han av det på grund av sin kristna tro; Vasks pappa var en omtyckt baptistpastor. Som verksam tonsättare accepterades hans musik inte heller eftersom den var experimentell och modernistisk, vilket inte uppskattades. Liksom till exempel Prokofjev och Sjostakovitj före honom levde Vasks mitt i en galen värld där att gå emot det officiellt sanktionerade var obekvämt eller rentav farligt.

Béla Bartók tog på 1930-talet aktivt ställning mot nazisterna, vägrade att ge konserter i Tyskland och bröt till och med kontakten med sitt tyska förlag. I Ungern blåste högerextrema och fascistiska vindar sedan amiral Miklós Horthy tagit makten i januari 1920 och Bartóks allmänt kända politiska hållning gjorde att han kom på kant med landets makthavare. Musik för strängar, slagverk och celesta skrevs på beställning av Paul Sacher, en schweizisk mecenat, impressario och dirigent och gavs ut på ett schweiziskt, inte tyskt, förlag.

En annan tonsättare i Paul Sachers kontaktnät var Bohuslav Martinů, som skrev sin Dubbelkonsert för två stråkorkestrar, piano och pukor medan den fascistiska snaran drogs åt kring hans hemland Tjeckoslovakien. Samma år som konserten skrevs undertecknades Münchenöverenskommelsen efter växande upprorsstämning bland sudettyskar i västra Tjeckoslovakien, motsvarande dagens Tjeckien. Martinů bodde vid den tiden i Schönenberg i Schweiz hos Sachers familj, omgiven ”av hjortar och rädslan för krig”. Det krävs inte mycket fantasi för att höra tonsättarens ängslan och skräck i verkets tre satser: Det ständiga pendlandet mellan dur-, moll- och atonalitet; kärva, dissonanta klanger; oroliga fragment i de olika sektionerna som slutar tvärt eller leder ut i ingenstans.

För hundra år sedan förklarade Estland (24 februari, dock tätt följt av tysk ockupation), Lettland (18 november, efter första världskrigets slut) och Litauen (16 februari, när Tysklands lycka börjat vända) sig som självständiga stater. Under det turbulenta 1900-talet skrevs Europas karta om flera gånger och efter millennieskiftet är den världsomspännande strävan efter såväl stabilitet som självständighet mer öppen än någonsin med de kommunikationsmöjligheter som står oss till buds. Liksom Pēteris Vasks skapar musik för tröst och läkning, präglad av sin samtid, kommer förhoppningsvis morgondagens tonsättare att inspireras av fred och framtidstro snarare än krigshets och fiendskap.


Medverkande

 

Framgångsreceptet för Sinfonietta Rīga är ungdomlig entusiasm, ständig kunskapstörst och osviklig professionalism. Ensemblen grundades 2006 av konstnärlige ledaren och chefsdirigenten Normunds Šnē. De kallar sig själva för ett ”multifunktionellt laboratorium” som spelar allt från barockmusik till det nyskrivna och avantgardistiska, liksom crossover-projekt och olika konstnärliga experiment. Ensemblen belönades 2014 med en Grammy för inspelningen av Arvo Pärts Adam’s Lament för kör och orkester. De turnerar regelbundet runt om i Europa och världen och har arbetat med solister och gästdirigenter som Paavo Järvi, Sol Gabetta, Evelyn Glennie och Christian Lindberg.

Tallinns kammarorkester grundades 1993 av dirigenten Tõnu Kaljuste ur en stråkorkester vid Konservatoriet i Tallinn. Grundbesättningen är fortfarande en stråkorkester, men förstärks med blåsmusiker från Estlands nationella symfoniorkester och Estniska nationaloperan. Orkestern har gjort prisade inspelningar av verk av baltiska tonsättare som Crystallisatio av Erkki-Sven Tüür, Litany och In principio av Arvo Pärt och Neenia av Heino Eller. De gör regelbundna konsertturnéer och uppträder vid festivaler i exempelvis Schleswig-Holstein, Turin, och Bremen. Bland orkesterns gästdirigenter finns Juha Kangas, Terje Tonnesen, Kristjan Järvi och John Storgårds.

Dirigenten Normunds Šnē tog examen som oboist vid Lettiska Musikaliska Akademien i Riga och verkade under många år som oboist i orkestrar och kammarensembler, samt i olika lettiska rockgrupper. På 1990-talet började han satsa ordentligt på en karriär som dirigent och studerade för bland andra Yuri Simonov och Jorma Panula. Normunds Šnē grundade Sinfonietta Rīga och är fortfarande dess konstnärlige ledare och chefsdirigent. Sedan 1998 är han verksam vid Lettiska nationaloperan. Han har uppträtt tillsammans med bland andra Gidon Kremer, Isabelle Faust, Martin Fröst och Mstislav Rostropovitj och gästar ensembler runt om i Europa och världen.

Stjärnskottet Marc Bouchkov växte upp i en familj av violinister. Han började som femåring att studera för sin morfar, violinisten Matthis Vaitsner, och stod på en konsertscen inom ett år efter sin första lektion. Som tioåring började han studera vid konservatoriet i Lyon och senare för Boris Garlitsky vid konservatoriet i Paris. Han har redan vunnit flera prestigefyllda utmärkelser, däribland Henri Koch International Violin Competition, Montreal International Musical Competition och, redan som sjuttonåring, International Competition Liège. Marc Bouchkov spelar på ett Jean Baptiste Vuillaume-instrument tillverkat 1865 i Paris utlånat av Brigitte Feldtmann på Feldtmann Kulturell.

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet