arrow

Interplay - Om musik, bild och skapande

Konsertsäsongens 2017/2018 första Interplay-seminarium går under titeln ”Om musik, bild och skapande” och tar avstamp i konserten Byström & Grieg. Seminariet startar kl. 17.30 i Berwaldhallens konsertsal.

Läs mer om säsongens Interplay-seminarium

Britta Byström, tonsättare, och Fredrik Ullén, professor i neurovetenskap vid KI samt pianist diskuterar hur bild och ton hör ihop och hur den skapande processen ser ut, med utgångspunkt i Byströms verk Segelnde Stadt som inspirerats av ett bildkonstverk av Paul Klee.

Seminariet hålls på Berwaldhallens scen och har fri entré. Du anmäler dig genom att hämta en gratisbiljett via länkarna nedan.

Vill du gå på den efterföljande konserten Byström & Grieg köper du din biljett som vanligt under biljetter. Om du är under 23 år finns möjlighet att få gå gratis på den efterföljande konserten. Läs mer om hur du bokar din biljett på Moment 23.

I pausen mellan seminarium och konsert finns tillfälle att ta ett glas eller fika i baren och mingla med talarna.

En kortare version av seminariet sänds i P1 Vetandets värld fredagen den 27 oktober kl 12.10.


Medverkande

 

&

Född: 14 mars 1977 i Sundsvall.

Utbildning: Började som trumpetelev på Kommunala Musikskolan. Studerade från 1995 komposition vid Musikhögskolan i Stockholm för bland andra Pär Lindgren och Bent Sørensen, där hon tog examen 2001.

Kännetecken: Atmosfärisk, impressionistisk och gehörsbunden musik som ofta rör sig i ett ljust register, samt präglas av långa efterklanger och stor klangpalett. Starkt påverkad, enligt egen utsaga, av Debussy, Ravel och Bach.

Verk i urval: Fler verk lånar titlar från klassiker inom litteratur, film, konst och musik. Der Vogel der Nacht (2019) refererar till en partitur-anteckning av Mahler. Farewell Variations (2015) refererar till Farväl-symfonin av Haydn. Invisible Cities (2013) och Picnic at Hanging Rock (2010) är namn som hämtas från filmer som bygger på romaner med samma namn. De nyare verken Infinite Rooms, Segelnde Stadt och Diagonal musik hämtar i sin tur namn från installationer och målningar.

Om problem med efterklanger: Byströms verk är rika på långa efterklanger. Cymbalerna dämpas sällan utan vävs in i musiken som följer, detsamma gäller stråkarnas pizzicaton. Efterklangerna skapar en gränslös, flytande och atmosfärisk känsla i hennes upplösande och klangrika orkesterverk, men ställer tyvärr till det vid skivinspelningar. Det går inte att klippa var som helst eftersom det just skulle förstöra efterklangerna. Längre stycken måste därför sitta i en tagning. Ja, ibland är det lätta och befriande både krävande och komplicerat …

Fredrik Ullén är pianist och hjärnforskare. Som internationellt verksam pianist har han gett solokonserter vid ledande konserthus och festivaler i en lång rad länder i Europa och USA. I Sverige har han framträtt som solist med bl.a. Norrköpings Symfoniorkester och Kungliga Filharmonikerna. Bland flera kritikerrosade inspelningar kan nämnas Ligetis kompletta solopianoverk, John Pickards pianokonsert, Sorabjis Transcendentala etyder och soloskivor med verk av Liszt, Messiaen, Kurtág och Chopin. Han är sedan 2007 ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien. Fredrik är också professor i kognitiv neurovetenskap på Karolinska Institutet där han leder en forskargrupp som studerar musik, inlärning och kreativitet. Han leder också ett större forskningsprogram, Den Musicerande Människan, med stöd från Riksbankens Jubileumsfond. Inom forskningsprogrammet studeras för första gången hur arv och miljö samspelar i en rad frågor kring musik, musicerande och dess effekter på människan.

Sänds i P1 Vetandets värld fredagen den 27 oktober kl 12.10

OBS – fri entré, dock behövs biljett för entré i salen.