arrow

I Firenze av Helena Munktell

Urpremiären på Helena Munktells enaktsopera I Firenze på Stockholmsoperan våren 1889 var en stor framgång. Kritikerna framhöll Munktells melodiska begåvning, harmoniska uppfinningsförmåga och säkerhet i formbehandlingen.  Trots det har I Firenze legat ospelad sedan början av 1890-talet.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios symfoniorkester är en av Europas bästa och mest mångsidiga orkestrar. Deras repertoar innefattar såväl älskade klassiska verk som ny musik av spännande samtida tonsättare och samarbeten med framstående populära artister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord i musiktidskrifter och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. Med en sällsynt känsla och lyhördhet, ödmjukhet inför musiken och tillsammans med chefsdirigenten Daniel Harding ligger orkestern i musikalisk framkant på världens stora scener.

Radiokören är ensemblen som tar ut riktningen för andra att följa. I över 90 år har de förvaltat den svenska a cappella-traditionen och det legendariska klangidealet som Eric Ericson skapade på 1900-talet och bjuder samtidigt på en framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar från tidig musik till helt nyskrivna verk. Körmedlemmarnas förmåga att växelvis sjunga solistiskt och i nästa stund smälta in i körens tätt sammanvävda klang skapar ett instrument som har kallats en av världens bästa körer. Över hela världen prisas deras inspelningar och konserter och med sin chefsdirigent Peter Dijkstra fortsätter de ständigt att utvecklas.

Tobias Ringborg är lika framgångsrik i operahus som på konsertestraderna – som dirigent, solist och kammarmusiker. Karriären inleddes 1994 då han vann det prestigefyllda Solistpriset. Han är en aktiv förkämpe för svensk musik, och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Han har alltjämt en aktiv karriär som kammarmusiker, och spelar på en violin av Niccolò Gagliano, utlånad av Järnåkerstiftelsen. 2010 tilldelades Tobias Ringborg Herbert Blomstedts dirigentpris av Kungliga Musikaliska akademien, och 2011 invaldes han som ledamot i samma akademi. Läs mer på tobiasringborg.com

Musiken

Ungefärliga tider

 

Med den symfoniska dikten Bränningar visar Helena Munktell att hon kunde behandla en orkester och också bygga upp ett verk i större format med ett begränsat och väl utnyttjat musikaliskt material. Själv benämner hon det ensatsiga stycket ”symfonisk bild”, och inspirationen till denna storslagna havsskildring ska hon ha fått under en vistelse på Rivieran i början av 1890-talet.

Den franske tonsättaren och pianisten Théodore Lack utbrast en gång apropå Helena Munktell och hennes musikskapande – och det var säkert tänkt att uppfattas som högsta beröm: ”Ce n’est pas une femme qui compose, c’est un compositeur!” – ”det är inte en kvinna som skriver musik, det är en kompositör!”

Även i Sverige blev så småningom allt flera av Helena Munktells kolleger övertygade om hennes professionalism och konstnärsskap. När Föreningen Svenska Tonsättare bildades 1918 var hon den enda kvinnan bland de 38 stiftarna.

Text: Christina Tobeck

Urpremiären på Helena Munktells enaktsopera I Firenze på Stockholmsoperan våren 1889 var en stor framgång. Kritikerna framhöll Munktells melodiska begåvning, harmoniska uppfinningsförmåga och säkerhet i formbehandlingen. Några noterade också de franska influenserna. I Firenze är den första operan av en svensk, kvinnlig tonsättare som togs upp på Kungliga Operan. Några år senare framfördes den vid en halvprivat tillställning i Paris, och också där fick den lovord i pressen. Trots det har I Firenze legat ospelad sedan början av 1890-talet. Handlingen är ett enkelt triangeldrama, och verket benämns ibland som operett, eftersom det har talad dialog.

Efter ca 125 års törnrosasömn väcks nu partituret till liv och den charmiga och tidstypiska lilla operan kommer att klinga i ett konsertant framförande i Berwaldhallen.

Handling:
I en ateljé i 1400-talets Florens står den unge konstnären Stefano Varezzi framför ett staffli i färd med att lägga sista handen vid ett porträtt av den unga, vackra flickan Gemma, som han träffat på en karneval. Stefano har för avsikt att delta i den tävling om bästa kvinnoporträtt som hertiginnan di Vanozza har utlyst. Under sittningarna har Stefano förälskat sig i Gemma, och kärleken är ömsesidig. Men också Stefanos medtävlare, konstnären Bardi, är kär i Gemma.

När Bardi kommer in i ateljén och får se Stefanos målning, inser han att det dessvärre är ett mycket lyckat porträtt. I vredesmod ska han just till att skära sönder duken, då Bembo, Stefanos hyresvärd gör entré. Bembo beklagar sig över den slarvige Stefano, som sedan länge ligger efter med både hyra och annat. Bardi visar honom Stefanos porträtt, och Bembo blir full av beundran över den vackra kvinnan. Bardi ger honom rådet att ta tavlan i pant, eftersom priset exakt råkar motsvarar den summa Stefano är skyldig.

Då kommer plötsligt Stefano in. De båda rivalerna, Bardi och Stefano, drar sina värjor och börjar duellera. Då uppenbarar sig den beslöjade hertiginnan di Vanozza i ateljén. I sitt sällskap har hon de två professorer, som utgör juryn i hennes tävling. När hertiginnan får höra anledningen till duellen, utesluter hon Bardi från tävlingen.

Stefanos porträtt är det sista domarna har att bedöma, och de beslutar att utse honom till vinnare. Hertiginnan delar ut priset, ett skrin med femhundra dukater. Efter att ha förvissat sig om att Stefano fortfarande älskar Gemma, kastar hon tillbaka slöjan: ”den svärmiska kvinna du fann på karnevalen en kväll, din Gemma, din modell, vars högsta önskan är att dig vinna. Se hit! Och henne skall du finna.”

Text: Christina Tobeck

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min, ej paus

Kl 18.00 konsertintroduktion med Christina Tobeck.
Kl 18.15 blir det ett samtal mellan de båda tonsättarna Paula af Malmborg Ward och Maria Lithell Flyg och Christina Tobeck, forskare och producent. Moderator: Magnus Lindman. Samtalet äger rum i direkt anslutning till konsertintroduktionen.