arrow

Höstsonaten

Kontrasten mellan Sebastian Fagerlunds opera och filmen, vars enda musik var den diegetiska – den som karaktärerna själva spelade – är på så sätt stor. Men med rika nyanser och ett drabbande tonspråk återskapar Fagerlund filmen i toner. Den svensk-finska solistensemblen med Anne Sofie von Otter i huvudrollen har rönt stor uppskattning för sina krävande och komplexa rolltolkningar och Finlands nationalopera tar med sig den bejublade originaluppsättningen från Helsingfors till Östersjöfestivalen. Konsertant version

”Om jag hade behövt förlora synen eller hörseln hade jag behållit hörseln” sade Ingmar Bergman. Trots filmens avsaknad av bakgrundsmusik är musiken ändå central i filmen Höstsonaten, både Ingmars och likaså Ingrid Bergmans sista biofilm. Ingrid spelar Charlotte, en berömd pianist som har satsat på sin framgångsrika karriär på bekostnad av relationen till sina döttrar. När hon besöker sina två vuxna barn på gården där de bor rivs gamla sår upp och djupt begravda hemligheter stiger upp till ytan.

Bergman blev själv aldrig riktigt nöjd med filmen. Han kände inte att han förmådde få fram sin vision, att han inte klarade av att ”borra så djupt” som han behövt för att få fram rollfigurernas gestalter. Den finska librettisten Gunilla Hemming har sagt i en intervju att hon, i egenskap av såväl dotter som också själv moder, fick en stark känsla för temat redan när hon själv såg filmen som ung. Hon förstår inte heller Bergmans missnöje och antyder att han kanske borrade djupare i sig själv än han ville medge i den stolta och uppmärksamhetstörstande Charlottes karaktärsdrag.

Finlandssvenske tonsättaren Sebastian Fagerlund har kallats för en postmodern impressionist som inte räds att blanda exempelvis västerländska och orientaliska influenser med naturromantik eller, för den delen, hårdrock. Han har tidigare skrivit en kammaropera om general Georg Carl von Döbeln som, liksom denna, har drömlika element. I Höstsonaten är det Charlottes inre röster, en konsertpublik som följer och förföljer henne, som förstärker både hennes och de andra karaktärernas röster. Charlotte hindras från att lämna det svala, obarmhärtiga strålkastarljuset, till och med när världen rämnar runt omkring såväl som inuti henne.

Hela året firas Ingmar Bergmans 100-årsjubileum. Den här storartade och kritikerrosade nytolkningen av Bergmans sista skapelse är på flera sätt en hyllning till den världsberömde regissören och författaren som var en av Sveriges genom tiderna mest betydelsefulla konstnärer. Operan hade premiär i Helsingfors i september förra året och hela ensemblen kommer nu till Berwaldhallen. Anne Sofie von Otter, som spelar Charlotte, har i en intervju berättat att liksom Bergman vet Sebastian Fagerlund att balansera tungsinnet med ljusa och vackra ögonblick: ”Historien är väldigt otäck och sorgligt, rentav fruktansvärd. Men det får inte enbart vara sorgligt utan där finns andra färger också.” Genom hela intrigen löper kärleken som en röd tråd, liksom längtan och strävan efter förståelse – och förlåtelse.


Medverkande

 

Finlands nationalopera och balett är en av landets främsta kulturella institutioner med anor från 1800-talet. De sätter upp såväl nya verk av tonsättare från hela världen som tidlösa klassiker ur opera- och balettrepertoaren. Ensemblerna gör också gästspel och utsändningar av sina föreställningar i tv och på webben. Nationaloperans orkester är Finlands största orkester och ger utöver opera- och balettföreställningar regelbundet egna konserter. Nationaloperans kör är landets enda heltidsanställda yrkeskör. Konstnärlig partner vid Finlands nationalopera och balett är sedan hösten 2016 Esa-Pekka Salonen som bland annat kommer att dirigera hela Wagners Nibelungens ring med start 2019.

Från begåvad elev till Jorma Panula, via assistent åt Esa-Pekka Salonen, har finsk-ungerska dirigenten Dalia Stasevska gjort internationellt genomslag som bejublad opera- och konsertdirigent. Hon har studerat violin, viola och komposition vid konservatoriet i Tammerfors och Sibelius-Akademin och dirigering även för bland andra Susanna Mälkki och Jukka-Pekka Saraste. Senast gjorde hon Janáčeks Den listiga lilla räven på Finlands nationalopera och Lucia di Lammermoor av Donizetti på Den Norske Opera och debuterat med bland annat Gürzenich-Orchester Köln och BBC Symphony Orchestra of Wales. Stasevska grundade 2009 festivalen Kamarikesä i Helsingfors för att uppmuntra andra unga musiker.

Hovsångerskan Anne Sofie von Otter uppträder över hela världen i såväl bejublade uppsättningar av operor som Giulio Cesare in Egitto av Händel, Debussys Pelléas och Mélisande och Kurt Weills Mahagonny som i nyskapande samarbeten med artister som Elvis Costello, Benny Andersson eller stråkkvartetten Brooklyn Rider. Huvudrollen i Sebastian Fagerlunds uppmärksammade opera Höstsonaten, efter Ingmar Bergmans film, skrevs specifikt till henne. Anne Sofie von Otter har belönats med otaliga utmärkelser och lovord för sina skivinspelningar på bland annat Deutsche Grammophon, är fyrfaldig Grammisvinnare och belönades 2015 med en Grammy för bästa klassiska album.

Ända sedan debuten på Malmö Opera 2004 som titelrollen i Puccinis Turandot och två år senare på Metropolitan Opera som Lenore i Beethovens Fidelio har svensk-amerikanska sopranen Erika Sunnegårdh lovordats för sin kombination av musikalisk intelligens och orädda, känslomässigt nyanserade gestaltningar. Bland många nämnvärda produktioner finns Wagners Den flygande holländaren i Frankfurt och Wiesbaden samt Siegfried vid Tokyo Nomori Festival, Elektra av Richard Strauss i Wiesbaden, titelrollen i Salome i bland annat Barcelona, Tokyo och Köln, samt världspremiärerna av Jonas Forssells Döden och flickan och senast Sebastian Fagerlunds Höstsonaten.

Den finske barytonen Tommi Hakala har gjort sig känd för stora operaroller i verk av Wagner, Puccini, Mozart, Verdi och Tjajkovskij. Han har framträtt vid Metropolitan Opera, Staatsoper Dresden, De Vlaamse Opera, i Essen, Budapest, Geneve, Köpenhamn och vid flera internationella festivaler. Hakala har arbetat med framstående dirigenter som Leif Segerstam, Susanna Mälkki, Jaap Van Zweden, Simon Rattle och Esa-Pekka Salonen. I Finlands nationaloperas uppsättning av Nibelungens ring debuterar han som Wotan i Rhenguldet och Valkyrian samt Vandraren i Siegfried. Han har gjort inspelningar med flera finska och internationella orkestrar av sånger, oratorier och symfoniska verk.

Sopranen Helena Juntunen inledde sin karriär i hemlandet med flera prestigefyllda utmärkelser och genombrottet 2002 som Marguerite i Charles Gounouds Faust. Debuterna löpte därefter som ett pärlband, bland annat som Madam Cortese i Rossinis Resan till Reims och som Pamina i Trollflöjten. Hon framträder regelbundet på Finlands nationalopera där hon medverkat vid världspremiärer såsom Juri Reinveres Puhdistus och senast Sebastian Fagerlunds Höstsonaten. Hon har spelat på stora scener i Strasbourg, Genève, Nice, Lyon och Dresden och har givit konserter tillsammans med bland andra Berlinfilharmonikerna, BBC Symphony Orchestra och Kungliga Filharmonikerna.

Den finske bassångaren Nicholas Söderlund framträder regelbundet som konsertsolist med stora orkestrar runt om i Skandinavien och Europa. Sedan debuten vid Finlands nationalopera 2007 har rollerna där blivit många, liksom gästspel vid Basel Opera i Schweiz och vid stora musikfestivaler. Bland hans roller finns Wagner i Charles Gounouds Faust, Antonio i Figaros bröllop, Frank i Johann Strauss Läderlappen, Sarastro i Trollflöjten och Colline i La Bohème av Puccini. Söderlund brinner särskilt för nutida finsk musik och har uruppfört mycket musik av samtida finska tonsättare.

Musiken

Ungefärliga tider

Finske tonsättaren Sebastian Fagerlund har rönt stor framgång med sina symfoniska verk och solokonserter, samt operorna Döbeln och Höstsonaten. Orkesterverket Ignite belönades 2011 med det prestigefyllda finska Teosto-priset och presenterades samma år vid International Rostrum of Composers i Wien. Fagerlunds musik har framförts av bland andra BBC Symphony Orchestra, Finska radions symfoniorkester, Singapore Symphony Orchestra och Radio Filharmonisch Orkest i Nederländerna. Säsongen 2016–17 var han residenstonsättare vid Royal Concertgebouw i Amsterdam. Fagerlund är även konstnärlig ledare för kammarmusikfestivalen RUSK i Jakobstad.

Gunilla Hemming har jobbat som fri författare sedan 1988. Dessförinnan var hon dramaturg vid finska Radioteatern. Hon har skrivit ett trettiotal radiopjäser, film- och tv-manus samt sju teaterpjäser. Hemmings pjäs ”Nazifruar” från 2013 blev omtalad för skildringen av livet för de kvinnor som var gifta med män i SS, såväl under nazitiden som efteråt. Pjäsen belönades med Boismanska fondens dramatikerpris 2014.

Konsertant version

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet