arrow

Från Bach till Sandström

De sex motetterna för kör av Johann Sebastian Bach hör till körlitteraturens absolut mest framförda och älskade verk. Sven-David Sandström har tagit upp traditionen att skriva körmusik för hela kyrkoåret och hans musik sjungs idag av körer över hela världen. I denna konsert framför Radiokören under ledning av Kaspars Putnins verk av de två kompositörerna, sida vid sida.

Från mitten av 1960-talet och cirka tjugo år framåt sjöng Sven-David Sandström i Hägerstens Motettkör. Där exponerades han för de stora, klassiska verken och den centrala 1900-talsmusiken, vilket skulle bli en oerhört viktigt erfarenhet. Sandström har till och med hävdat att det var tack vare kören och dess dirigent Ingemar Månsson som han började skriva körmusik. Så småningom hittade tonsättningar av Blake, Stagnelius och Ekelöf ut från tonsättarens skrivarverkstad. Och i en körmiljö där Johann Sebastian Bach ofta stod på programmet kom han liksom inte undan. Sandström har själv sagt: ”Jag har velat känna en historisk gemenskap med honom. Stå inför samma texter. Känna mig olik Bach, men ändå inte. Detta har jag upplevt när jag sjungit i Hägerstens Motettkör.”

Det är lätt att svepas med i Bachs körmusik, motetterna till exempel; en form som i 1700-talets Leipzig ansågs vara antik men som i Bachs händer växer och når sin höjdpunkt. Deras mer eller mindre tydligt riktade budskap ger oss anledning att tro att de var skrivna för begravnings- och minnesgudstjänster – ja, inte den jublande Singet dem Herrn som möjligen tillkom som övningsstycke för eleverna på Thomas-skolan. Men i Komm, Jesu, komm, där ropen på Jesus följs av en kanonlek med utropen ”komm, komm”, inleds den avslutande koralen med orden: ”Jag innesluter dig i mina händer och säger god natt till världen”. Jesu, meine Freude är ett vitt spänt bygge med stundom mycket tät, stundom nästan genomskinlig struktur. Genom de elva satserna alternerar Bach den förtröstansfulla koralen av Johann Franck med verser ur Paulus romarbrev, som med närmast uppfordrande ton resonerar om världslig död och himmelsk evighet.

Så har också Sandström skrivit musik med koppling till Bachs. Laudamus te finner vi hos Bach i h-mollmässan – där en livlig aria för sopran och violin, medan den hos Sandström blir en mer oroande lovsång. I Es ist genug ser vi ett exempel på hur en melodi kan färdas genom seklerna. Bach använde Johan Rudolf Ahles koral Es ist genug som slutkoral i kantaten O Evigkeit, du Donnerwort, där den lätt identifieras. Någonstans anas den också hos Sandström, om än mer dold i den Sandströmska strukturen.

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN dot 2018/2019
Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Kaspars Putniņš är chefsdirigent för Radiokören sedan 2020, och nytillträdd chefsdirigent för Lettiska radions kör som han arbetat nära i över 30 år. Han var tidigare chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör åren 2014–2021. Som gästdirigent uppträder Putniņš regelbundet med bland andra RIAS kammarkör, SWR Vokalensemble Stuttgart, Collegium Vocale Gent, DR Vokalensemblet, Nederländska radions kör, NDR Vokalensemble Hamburg och Chorwerk Ruhr.

Putniņš är en van uttolkare av såväl renässanspolyfoni som romantiska körverk, men har under hela sin karriär haft som sin huvudsakliga inriktning att verka för och inom den samtida körmusiken. Han har odlat täta kontakter med baltiska och nordiska tonsättare såsom Maija Einfelde, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Toivo Tulev, Lasse Thoresen, Gavin Bryars and Andris Dzenitis. Han har även initierat flera sceniska projekt i samarbete med skådespelare och visuella konstnärer och arbetat nära unga körsångare och dirigenter, till exempel som konstnärlig ledare för Tenso Europe Chamber Choir åren 2013–2017.

Hösten 2023 släpptes Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra och Fyra sånger för dubbelkör, inspelade tillsammans med organisten Johan Hammarström. Hans katalog av skivinspelningar inkluderar även bland annat Pēteris Vasks Māte saule, Jonathan Harveys The Angels, Sergej Rachmaninovs Vigilia och Alfred Schnittkes Konsert för kör. Skivan med Schnittkes Psalms of Repentance och Arvo Pärts Magnificat och Nunc dimittis, inspelade med Estlands filharmoniska kammarkör, belönades 2018 med både Gramophone Award och Diapason d’Or.

Kaspars Putniņš har tilldelats två av Lettlands främsta utmärkelser för sitt musikerskap: det stora musikpriset Lielā mūzikas balva och Lettiska ministerrådets bragdpris inom kultur och vetenskap. För sin gärning som chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör belönades han 2019 med den estniska kulturstiftelsen KULKA:s årliga pris. Putniņš är född i Riga i Lettland och var bara 26 år gammal när han först tillträdde som dirigent för Lettiska radions kör.

Sedan 2008 är Johannes Rostamo solocellist i Kungliga Filharmonikerna. Han arbetar också som gästande solocellist i orkestrar som Concertgebouworkestern, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Mahler Chamber Orchestra och Australian Chamber Orchestra. Rostamo är en av initiativtagarna till Stockholm Syndrome Ensemble. Han är också medlem i Arctia Pianotrio och i Jousia Ensemble.

Michael Engström är en pianist och repetitör som samarbetar med många svenska sångare. Han arbetar regelbundet med Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör och är anställd som pianist och instuderingslärare vid Institutionen för opera på Stockholms Konstnärliga Högskola.

Konsertresor har fört honom runt i Europa, Nordamerika och Asien och han har medverkat i såväl ett flertal radio- och tv-program som på skivinspelningar med bland annat Radiokören. Under en period på 1990-talet var han anställd som musikproducent vid Sveriges Radio P2 men har sedan dess återgått till att verka som pianist och repetitör.

Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt vidare studier i London, New York City och vid Banff Centre for Arts and Creativity i Kanada.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 20 min