arrow

Clara-Mara - Ett porträtt i helfigur

Att likna Clara Schumanns musikaliska liv vid ett maraton är inte fel – bland mycket annat var hon fullt verksam som pianist ända till sin död. För att uppmärksamma en av 1800-talets främsta kompositörer arrangerar Berwaldhallen och P2 en ”Clara-Mara”, ett maraton – ett unikt tillfälle att höra stora delar av hennes musikaliska produktion. På scenen möter du pianisterna David Huang, Magnus Svensson och Anna Christensson, violinisten Cecilia Zilliacus, cellisten Amalie Stalheim samt sångarna Jakob Högström och Karolina Andersson.

Det blir en intim kväll i fyra akter där du sitter på scenen tillsammans med musikerna. I pauserna sker olika aktiviteter där du får lära dig mer om tonsättaren Clara Schumann och tävla i musikquizz! Se hela programmet under ”läs mer”.

Clara Schumann var på många sätt en pionjär under sin livstid. Som tonsättare var hon briljant och som pianist blev hon känd som en virtuos som turnerade flitigt, även efter giftermålet med tonsättaren Robert Schumann. Efter makens död fortsatte hon sitt turnerande, men skrev inte längre ny musik.

Clara Schumann var en av de främsta kompositörerna under 1800-talet, och definitivt den främsta kvinnliga tonsättaren. Genom sitt komponerande stack fru Schumann ut från tidens norm. Hon hamnade inte helt oväntat i skuggan av Robert, det stora geniet. Hon skrev kammarmusik, pianomusik och sånger, samtidigt som hon tog hand om hus och hem och underhöll en karriär som turnerande stjärnpianist.

Nu framförs för första gången en stor del av Clara Schumanns musik vid ett och samma tillfälle i Sverige. Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen och P2 anordnar den 23 november en ”Clara-Mara”, ett maraton – eller varför inte ett Claraton – med främst hennes kammarmusik. På scenen möter vi bland andra årets P2 artist, cellisten Amalie Stalheim, pianisten David Huang, violinisten Cecilia Zilliacus och sångarna Jakob Högström och Karolina Andersson.

Konserten är uppdelad i fyra akter, med tre pauser som kommer att fyllas med spännande intermezzon – föredrag, debatt och ett quiz om kvinnliga tonsättare. Naturligtvis är serveringen – vätskekontrollen (!) öppen hela kvällen.

Du väljer själv om du vill lösa biljett till hela Clara-Maran, Clara-Halvmara 1 eller Clara-Halvmara 2

Hela Clara-Maran, inklusive pausaktiviteterna, direktsänds i Sveriges Radio P2.

PROGRAM CLARA-MARATON KL. 18.00-ca 23.00

18.00-18.50 AKT 1
Karolina Andersson, sopran, Anna Christensson, piano, Magnus Svensson, piano
1. Romans g-moll op 11:2
2. Scherzo nr 2 c-moll op 14
3. Sånger
3. a) ur Tolv Rückert-sånger op 12
3. b) Die gute Nacht, die ich dir sage
3. c) Lorelei
4. Tre romanser op 21

18.50 – 19.15 PAUSAKTIVITET
Mattias Lundberg och Maja Åström från P2:s Fråga musikprofessorn svarar på frågor om Clara Schumann och hennes liv. Nedre foajén, Berwaldhallen

19.15-20.05 AKT 2
Cecilia Zilliacus violin, Jakob Högström, baryton, Anna Christensson, piano, Magnus Svensson, piano, David Huang piano
1. Romantiska valser op 4
2. Sånger
2. a) Sex sånger op 13
2. b) Das Veilchen (1844)   b 26
3. Tre romanser för violin och piano op 22

20.05 – 20.30 PAUSAKTIVITET
Musikforskaren Christina Tobeck berättar om kvinnligt konstnärskap under 1800-talet. Nedre foajén, Berwaldhallen

20.30-21.25 AKT 3
Karolina Andersson, sopran, Anna Christensson, piano, Magnus Svensson, piano
1. Ur Soirées musicales op 6
2. Variationer över ett tema av Robert Schumann op 20
3. Sånger
3. a) Mein Stern
3. b) Am StrandE
3. c) ur Sånger från ”Jucunde” op 23

21.25-21.45 PAUSAKTIVITET
Tävla i musikquiz med P2:s quizmaster Jonas Lundblad. Nedre foajén, Berwaldhallen

21.50-22.50 AKT 4
Jakob Högström, baryton, Magnus Svensson, piano, David Huang, piano, Cecilia Zilliacus, violin, Amalie Stalheim, cello
1. Sånger
1. a) Walzer
1. b) Der Abendstern
1. c) Beim Abschied
2. Pianotrio g-moll op 17
3. Romans h-moll


arrow SÄNDS I P2 DEN 23 NOV, 18:00 Skriv ut

Medverkande

 

Karolina Andersson har gjort roller klassiska operor som Nattens drottning och Pamina i Trollflöjten, Gilda i Rigoletto, Violetta i La Traviata och Zerlina i Don Giovanni. Hon är inte främmande för modern musik och har även sjungit partier som Graziella i Josef Süß av Detlev Glanert, Regan i Malmö Operas kritikerrosade uppsättning av Aribert Reimanns Lear liksom i uruppföranden av Philippe Fénelons Faust och Christian Josts Hamlet. Hon är även flitigt engagerad oratorie- och konsertsolist och flerfaldig stipendiat.

Jakob Högström debuterade på Drottningholmsteatern 2002 som Papageno i Mozarts Trollflöjten. Sedan dess har han bland annat gjort titelrollen i Figaros Bröllop på Malmö Opera, Testo i Monteverdis Il Cobatimento di Tancredi e Clorinda med Drottningholms Barockensemble och Narbanor i Jean-Philippe Rameaus Zoroastre på Opéra Comique de Paris liksom karaktärsroller i nyskrivna svenska operor som B Tommy Anderssons William och Jonas Forsells Träskoprinsessan. Samarbetet med Duo Dialog utmynnade 2014 i kritikerrosade albumet Winterreise.

Magnus Svensson är en mångsidig pianist med romanskonsten som specialitet. Han har bland annat verkat som konstnärlig ledare för Romansserien på Stockholms Konserthus, initiativtagare till Historiska museets uppmärksammade konsertserie Sopranos och varit engagerad i Kungliga Slottets musikverksamhet. Han har uppträtt med artister som Malena Ernman, Miah Persson, Håkan Hagegård och Anders Paulsson.

Anna Christensson har sedan diplomkonserten 2007 etablerat sig som en av sin generations främsta svenska pianister. Hon har framträtt runt om i Europa, USA och Ryssland och spelat med orkestrar som Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmonikerna och Gävle symfoniorkester. Hon intresserar sig både för den klassiska och romantiska standardrepertoaren och för musiken som oförtjänt riskerar att glömmas bort. Hon är även fast medlem i kammarmusikensemblen Curious Chamber Players.

Svensk-kinesiske pianisten David Huang har etablerat sig som en av Skandinaviens mest intressanta och framstående unga musiker. Som vinnare av Solistpriset 2014 gjorde han ett stort antal inspelningar och framträdanden i radio och tv med Sveriges Radios symfoniorkester, Göteborgs symfoniker och Gävle symfoniorkester. Hans brinnande intresse för kammarmusik har lett till samarbeten med några av landets främsta musiker i exempelvis Trio LEK, med violinisten Daniel Migdal och cellisten Frida Fredrikke Waaler Wærvågen. 2016 var Huang medgrundare till den uppmärksammade konsertserien ”Första parkett”, där Europas bästa unga musiker möter den bästa sortens hemmafest, riktad till en ung publik med liten eller ingen erfarenhet av kammarmusik.

Cecilia Zilliacus är en av Sveriges mest framstående violinister med bred solo- och kammarmusikrepertoar samt flera verk specialskrivna för sig av tonsättare som Anders Nilsson och Fredrik Hedelin. Efter att hon vann både Solistpriset och Nordiska solistbiennalen i Trondheim 1997 tog karriären fart på allvar och hon har fortsatt tilldelas utmärkelser, bland annat flera Grammisar för sina skivinspelningar. Hon är konstnärlig ledare för Katrina kammarmusikfestival på Åland och Korsholms musikfestival i Vasa och drivande i den prisbelönade trion ZilliacusPerssonRaitinen.

Amalie Stahlheim är en av Skandinavens mest lovande unga cellister som nyligen uppträtt med bland andra Norska radioorkestern, Malmö symfoniorkester, Norrbottens kammarorkester och Nordiska kammarorkestern. Säsongen 2018–2019 är hon Artist-in-Residence vid Sveriges Radio P2. Hon har även uppträtt med bland andra Göteborgs symfoniker, Südwestdeutsches Kammerorkester och Bergens filharmoniska orkester.