arrow

Clara-Halvmara 1

Första Clara-Halvmaran i Berwaldhallens och P2:s Clara Schumann-maraton startar kl. 18.00 och innehåller AKT 1 och 2. I pausen svarar Mattias Lundberg och Maja Åström från P2:s Fråga musikprofessorn på frågor om Clara Schumann och hennes liv. Kvällens första Clara-Halvmara ger en omfattande och färgrik bild av Clara Schumann som tonsättare. Se hela programmet under ”Läs mer”.

Karolina Andersson och Magnus Svensson framför ett knippe sånger med text huvudsakligen av författaren, diktaren och språkprofessorn Friedrich Rückert. Hans dikter tilltalade både Clara och Robert och de tonsatte båda två flera av hans dikter. Rückert var professor i orientaliska språk, först vid universitetet i Erlangen och sedan i Berlin, och diktade själv i samma anda som de orientaliska mästare vars texter han översatte.

Dessutom framför Jakob Högström, även han ackompanjerad av Magnus Svensson, hela Claras samling Sex sånger op 13, med texter av både Heinrich Heine och Emanuel Geibel men även Rückert. Heine är än i dag en av Tysklands mest berömda författare, känd för sin skarpa ironi, och en favoritdiktare för många tonsättare. Geibel var en sen romantiker, inspirerad av klassicismens skönhetskult, och en konservativt ideologisk motpol till den liberale satirikern Heine.

Anna Christensson framför bland annat ett av Claras ungdomsverk, Valses romantiques, som hon komponerade i tonåren hemma hos pappa Friedrich. Samtidigt satt Robert Schumann, då Friedrichs pianoelev – och antagligen med spirande känslor för den vackra och begåvade Clara – och skrev på vad som skulle bli hans pianosvit Carnaval. Två verk komponerade samtidigt, på samma plats, som också bär små musikaliska spår av varandra.

Första akten avslutas av Cecilia Zilliacus och David Huang som framför Tre romanser op 22. Dessa tillägnades den store 1800-talsviolinisten Joseph Joachim, en nära vän till både paret Schumann och Johannes Brahms. Clara och Joachim gjorde genom åren hundratals konserter ihop och detta verk skrev Clara särskilt till henne och Joachim. De framförde det bland annat för kung Georg V av Hannover som lär ha blivit helt lyrisk. Skribenten Stephen Pettitt skrev så här om romanserna i brittiska The Times: ”Färgstarka och gripande, de får en att ångra att Claras karriär som tonsättare underordnades hennes makes.”

För mer information om hela kvällens program, se CLARA-MARA

Text: David Saulesco

PROGRAM CLARA-HALVMARA 1 KL.18.00-20.30

18.00-18.50 AKT I
Karolina Andersson, sopran, Anna Christensson, piano, Magnus Svensson, piano
1. Romans g-moll op 11:2
2. Scherzo nr 2 c-moll op 14
3. Sånger
3. a) ur Tolv Rückert-sånger op 12
3. b) Die gute Nacht, die ich dir sage
3. c) Lorelei
4. Tre romanser op 21

18.50 – 19.15 PAUSAKTIVITET
Mattias Lundberg och Maja Åström från P2:s Fråga musikprofessorn svarar på frågor om Clara Schumann och hennes liv. Nedre foajén, Berwaldhallen

19.15-20.05 AKT 2
Cecilia Zilliacus violin, Jakob Högström, baryton, Anna Christensson, piano, Magnus Svensson, piano, David Huang piano
1. Romantiska valser op 4
2. Sånger
2. a) Sex sånger op 13
2. b) Das Veilchen (1844)   b 26
3. Tre romanser för violin och piano op 22

20.05 – 20.30 PAUSAKTIVITET
Musikforskaren Christina Tobeck berättar om kvinnligt konstnärskap under 1800-talet. Nedre foajén, Berwaldhallen