arrow

Chamber Unplugged - Saariaho, Mazzoli och Lindström

Kom närmare musiken – och musikerna – med Chamber Unplugged. Musiker ur Radiokören och Radiosymfonikerna bjuder på kammarmusik i Radiohusets Studio 2, en intim och engagerande konsertupplevelse. Inled veckan med suggestiv, tänkvärd och utforskande musik för flöjt och stråktrio.

Kaija Saariaho är inte främmande för att utforska och utmana möjligheterna hos instrumentalister och sångare. I Laconisme de l’aile prövar hon tvärflöjtens olika klanger och ljud, från det ljusa och klara till det kärva och dova. Amerikanska Missy Mazzolis folkmusikinspirerade Lies You Can Believe In handlar om vandringssägner och rövarhistorier, berättelser som har ett korn av sanning men som broderats ut för den dramatiska effektens skull. Sånger till Emelie av violinisten och tonsättaren Emmy Lindström skrevs till minnet av tsunamins offer i Thailand 2004, en stark och känslosam historia som inte behöver broderas ut.


Medverkande

 

Julia Crowell är sedan 2013 medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester. Innan dess spelade hon första piccola i Bergen Filharmoniske Orkester och hade kontrakt som första andraflöjtist i BBC Philharmonic Orchestra. Från hösten 2018 till och med hösten 2019 är hon även stämledare i Gävle Symfoniorkester. Som orkestermusiker har hon gästat Academy of St Martin in the Fields, Chamber Orchestra of Europe, English National Opera, Oslo-Filharmonien och Kungliga Filharmonikerna för att nämna några. Julia har studerat vid Royal College of Music i London för Jaime Martín, Susan Milan och Simon Channing i flöjtspel, Stewart McIlwham i piccolaflöjt och för Rachel Brown i barockflöjt. Under studietiden vann hon både McKenna Baroque Prize och Richard III Chamber Music Prize samt deltog 2007 i London Symphony Orchestra Woodwind Academy.

Violinist som studerade på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Indiana University i USA och Edsbergs Slott. Diplomkonserten ägde rum i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus 2014. Sofie Sunnerstam har framträtt som solist med bland annat Norrköpings Symfoniorkester och Kungliga Musikhögskolans Symfoniorkester. Hon har även medverkat på kammarmusikfestivaler och konsertturnéer i Europa, Indien och Nya Zeeland. Idag frilansar hon i orkestrar som Radiosymfonikerna, Trondheim Symfoniorkester och Svenska Kammarorkestern.

Riikka Repo är sedan 2013 alternerande stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är en passionerad kammarmusiker som regelbundet framträder på flera internationella scener i olika ensembler, bland annat som medlem i Vamlingbo-kvartetten. Sedan 2017 är hon även medlem i Chamber Orchestra of Europe. Tidigare var hon 2008–2013 anställd i Kungliga Filharmonikerna. Riikka har studerat för David Takeno i London, för Lars Anders Tomter på Edsbergs kammarmusikinstitut samt för Jouko Mansnerus vid Sibelius-Akademien där hon 2008 diplomerades med högsta betyg. Riikka spelar på en Maggini utlånad av Järnåkerfonden.

Astrid Lindell är sedan 2002 anställd som cellist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har framträtt solistiskt med bland andra Kungliga Filharmonikerna och som kammarmusiker på svenska och internationella festivaler såsom Danish Strings, Styrsö kammarmusikdagar, Lyckåfestivalen och Peace & Love Strings. Utomlands har hon spelat kammarmusik på Concertgebouw i Amsterdam samt gjort flera framträdanden i USA.

Hon spelar ofta och gärna i mindre besättningar med sina kollegor i Radiosymfonikerna och Radiokören och har ett särskilt intresse för ny musik. Hon har fått flera verk tillägnade sig och har uruppfört verk av bland andra Sven-David Sandström.

Som lärare har hon varit verksam på Musikhögskolan i Örebro samt på internationellt välkända Masterclasses Danish Strings. Astrid har solistdiplomexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och, genom stipendium från Kungl. Musikaliska akademien, dessutom studerat för professor Steven Doane på Eastman School of Music New York.

Musiken

Ungefärliga tider

”Möjligheten att röra sig från hemliga viskningar till klara, vackra och ’abstrakta’ ljud var startpunkten för Laconisme de l’aile,” säger Kaija Saariaho som blandar röstens och andningens rytm och klangfärg med flöjtens i sitt verk från 1982. Texten som flöjtisten läser upp inledningsvis är hämtad från författaren Saint-John Perses Oiseaux (Fåglar) från 1962. Perse, som belönades med nobelpriset i litteratur 1960, skildrar fåglarnas flykt i sina dikter, hur de trotsar gravitationen och tar sig fram genom himlen. Saariaho fascinerades av Perses poesi och framförallt hur han återger de linjer som fåglarna formar när de flyger. Det är dessa linjer som flöjten drar upp även i det akustiska rummet. Laconisme de l’aile betyder något i stil med ”vingens bryskhet”. Linjerna bryts hastigt av och flöjten får ständigt hitta nya spår att utforska, nya klanger och ljud att leka med och nya halsbrytande tekniker. Saariahos mystiska stycke är lika utforskande som det är utmanande. Det håller en oupphörligt på spänn medan det uppvisar tvärflöjtens möjligheter och färgrikedom.

I Lies You Can Believe In (2006) är det storstadens stress som gestaltas. Missy Mazzoli blev, som så många andra, överväldigad av stadsstressen när hon flyttade till New York 2006. Det hektiska tempot i städer påverkar oss onekligen och forskare har både hittat kopplingar mellan stadsmiljön och psykiska sjukdomar, samt faktiska skillnader i hjärnan mellan stadsbor och landsortsbor. Upplevelsen av New Yorks frenetiska energi , mani och våldsamheter och att den påverkar oss blir sällan så påtaglig som i Mazzolis stycke, men det handlar också om vandringssägner och rövarhistorier. Lögnerna som du kan tro på, enligt tonsättaren, är de improviserade berättelser som är påhittade men inte skadliga. Hennes stycke hämtar inspiration både från romsk musik, punk och traditionell bulgarisk och rumänsk folkmusik.

Sånger till Emelie (2008) skrevs till minnet av tsunamins offer i Thailand 2004, där Emilie dog med hela sin familj. Verket består av tio satser, däribland Psalm över Katarina kyrkogård och Melodi till Emelie. Tonsättaren Emmy Lindström var med i programserien Med utvidgade sinnen i P2 där hon berättade att hon skriver musik som bomull och med en lugnande effekt för att hantera det överväldigande, inte bara fenomen som tsunamin utan även hennes hyperaktivitet. Programserien ställer frågan om diagnoser kan vara ett avstamp för konsten, och för Emmy Lindström var det just så. ADHD-diagnosen befriade henne, säger hon, för då behövde hon inte längre låtsas att hon var som alla andra. Det tråkigaste hon gjort i sitt liv var att ta medicin för att dämpa sin hyperaktivitet. Idag förstår hon att hyperaktiviteten är källan till hennes kreativitet och att musiken och diagnosen befruktar varandra. Nu ser hon hyperaktiviteten främst som en tillgång för att skapa sin lugnande musik. Och hon är tacksam för att hon är annorlunda.

Text: Mats Hansson.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim