arrow

Chamber Unplugged 30 november

Chansons de Bilitis är fransk poesi, inspirerad av den grekiska diktaren Sapfo, som i sin tur inspirerat Debussy till längtansfull, sagolik musik. Lika poetiska och berättande är Debussys målande preludier och hans vackra pianostycken Images.

Claude Debussy skrev inte programmusik med en tydlig handling. Titlarna däremot kan vara tydligt beskrivande och associativa bilder var viktiga för honom. 1905 komponerades tre pianostycken under samlingsnamnet Images. Till förläggaren försäkrade Debussy att Reflets dans l’eau representerade ”de senaste upptäckterna inom harmonikens kemi”. Hommage à Rameau hyllar den store 1700-talstonsättaren Jean-Philippe Rameau. Avslutande Mouvements står helt och hållet för sitt namn – rörelser. På denna konsert framförs styckena i arrangemang för två harpor av harpisten Fabrice Pierre. Hans far Francis har arrangerat ett av Debussys pianopreludier, som här framförs i samma besättning: Les sons et les parfums tourment dans l’air du soir – ljud och dofter blandas i aftonluften, ord tagna från Charles Baudelaires diktsamling Det ondas blommor.

Debussy skrev 24 stycken Préludes för piano mellan 1909 och 1913. Han hade för vana att sätta namn på ett stycke först då det var färdigt, vilket är extra tydligt här då titlarna tryckts under notbilden i stället för som rubrik: La fille aux cheveux de lin är döpt efter en dikt av Leconte de Lisle, och blev en stor hit för Debussy. I La sérénade interrompue avbryts en serenad med gitarrackompanjemang av irriterande störningar. Canope, kanoper, är säregna egyptiska begravningsurnor för de avlidnas inälvor. I La danse de Puck dansar Shakespeares nyckfulla fe från En midsommarnattsdröm. Voiles, segel, påminner om vågornas lek i Debussys egna La mer. I Les collines d’Anacapri möts tarantellarytm och italiensk folkvisa vid byn Anacapris kullar. Georges Lambert och Jung Wha Lee ligger bakom arrangemangen för flöjt och harpa.

Poeten Pierre Louÿs var en av Frankrikes stora mästare inom erotisk litteratur. Ändå ville han inte riktigt stå för det. I stället påstod han att han bara översatt dikter av en okänd grekisk skaldinna ur Sapfos umgängeskrets på Lesbos. Diktsamlingen Chansons de Bilitis publicerades i i Paris 1894 och när delar av verket 1962 översattes till svenska som ”Väninnorna: Bilitis sånger om kärlek” ville översättaren vara anonym! Debussy har flera gånger haft Louÿs dikter som utgångspunkt i sitt komponerande. Trois Chansons de Bilitis för sång och piano från 1897 är tillägnade författaren André Gide, en gång studiekamrat till Pierre Louÿs. Efter uruppförandet år 1900 med Debussy själv vid pianot föreslog teaterdirektören Fernand Samuel att dikterna även borde reciteras och mimas. Debussy gjorde då ännu en komposition utifrån Pierre Louÿs samling där tolv dikter reciteras åtföljda av två flöjter, två harpor och celesta. I dagens konsert är det detta ovanliga verk vi får höra. Totalt innehåller Chansons de Bilitis 143 dikter.

Text: Gunnar Lanzky-Otto


Medverkande

 

Blev nyfiken på harpa efter att ha sett den stumme, harpspelande tokern Harpo i bröderna Marx filmer. Ingrid Lindskog är frilansande musiker med Stockholm som bas. Hon har ofta spelat tillsammans med flöjtisten Erik Sunnerstam, som hon också har varit ute på sommarturnéer med. Lindskog har vid flera tillfället även spelat med Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester och Kungliga Hovkapellet.

&

Lisa Viguier Vallgårda är soloharpist i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 1993. Med orkestern har hon framträtt som solist i solokonserter av exempelvis Reinhold Glière och Alberto Ginastera. Hon har spelat Wolfgang Amadeus Mozarts dubbelkonsert för flöjt och harpa och dessutom uruppfört Staffan Björklunds Moonscapes, en dubbelkonsert för harpa och basklarinett. På hennes repertoar finns även bland annat Claude Debussys Danse sacrée et Danse profane för soloharpa och stråkorkester.

Viguier Vallgårda är också verksam som kammarmusiker och har förutom med kollegor i orkestern framträtt vid kyrkokonserter och vid kammarmusikfestivalerna i Sandviken och Båstad. Uppvuxen i Frankrike blev hon som 14-åring antagen till Musikkonservatoriet i Paris, där hon senare tog diplomexamen. Hon har bland annat studerat för harpisten Pierre Jamet.

&

Anders Jonhäll är sedan 2008 soloflöjtist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Mellan 1992 och 2019 hade han samma position i Göteborgs Symfoniker. Han är en av grundarna till ensemblen Gageego! som i mer än tjugo år har arbetat med nutida konstmusik. I ett tiotal år undervisade han på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han deltar även i projekt på tidstrogna instrument, både barocktravers och klassisk flöjt.

Julia Crowell är sedan 2013 medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester. Innan dess spelade hon första piccola i Bergen Filharmoniske Orkester och hade kontrakt som första andraflöjtist i BBC Philharmonic Orchestra. Från hösten 2018 till och med hösten 2019 är hon även stämledare i Gävle Symfoniorkester. Som orkestermusiker har hon gästat Academy of St Martin in the Fields, Chamber Orchestra of Europe, English National Opera, Oslo-Filharmonien och Kungliga Filharmonikerna för att nämna några. Julia har studerat vid Royal College of Music i London för Jaime Martín, Susan Milan och Simon Channing i flöjtspel, Stewart McIlwham i piccolaflöjt och för Rachel Brown i barockflöjt. Under studietiden vann hon både McKenna Baroque Prize och Richard III Chamber Music Prize samt deltog 2007 i London Symphony Orchestra Woodwind Academy.

Musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière studerade violin för bland andra Zacharia Zorin i Bordeaux och har examen som Tonmeister från konservatoriet CNSM i Paris. Hon driver skivmärket Sax Records, är verksam som musiktekniker och producent på Sveriges Radio P2 och är dessutom residenstonsättare vid EMS Elektronmusikstudion i Stockholm. Hon har bjudits in att verka vid Foundation OBRAS i Portugal, CAMP i franska Pyrenéerna och vid Bregenz Opera Festival. Hennes senaste verk, MUSICOMEXP, är skapat av undervattensinspelningar som hon gjort under en havsresa i Oceanien med forskningsprojektet The Ocean Mapping Expedition. MUSICOMEXP har uppförts på bland annat SXSW i USA, DRHA på Malta samt på Norbergfestivalen och Östersjöfestivalen.

Musiken

Ungefärliga tider

CLAUDE DEBUSSY: Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir (Aftonstämning)  ur Första preludieboken (transkription för två harpor och dikt av Charles Baudelaire) – 3 min

CLAUDE DEBUSSY: Ur Images (transkription för två harpor) – 11 min
– Reflets dans l’eau
– Hommage à Rameau

CLAUDE DEBUSSY: Sex preludier (transkription för flöjt och harpa) – 19 min
– La Fille aux cheveux de lin (Flickan med linhåret) ur Första preludieboken
– La Sérénade interrompue ur Första preludieboken
– Canope ur Andra preludieboken
– La Danse de Puck (Pucks dans) ur Första preludieboken
– Voiles Segel ur Första preludieboken
– Les Collines d’Anacapri (Anacapris kullar) ur Första preludieboken

CLAUDE DEBUSSY: Chansons de Bilitis (Pierre Louÿs) för recitation, två flöjter, två harpor och celesta – 19 min

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim