arrow

Chamber Unplugged 13 maj

I centrum för denna speciella konsert står tysk-amerikanska 1900-talstonsättaren Johanna Beyer och hennes suggestiva Ballad of the Star-Eater. Den närmast hallucinatoriska texten av poeten och psykologen Bonaro Overstreet är satt som en stundtals svindlande duett mellan sångerska och klarinett, skickligt frammanade av sopranen Marie Alexis och Radiosymfonikernas klarinettist Mats Wallin.

Med utgångspunkt i tonsättaren Johanna Beyers verk Ballad of the Star-Eater utforskar sopranen Marie Alexis och klarinettisten Mats Wallin den kanske något oväntade kombinationen sång och klarinett.

Johanna Beyer umgicks i samma kretsar som tonsättarpionjärerna Henry Cowell och John Cage men har, liksom många kvinnor av sin tid, till stor del förbisetts i historieskrivningen. Hon föddes i Leipzig 1888 och dog i New York 1944, försörjde sig under större delen av sitt liv som pianolärarinna och skrev först i fyrtioårsåldern sin första komposition. Efter detta komponerade hon ytterligare 55 verk, bland annat många nydanande slagverksstycken samt den stora operan Status Quo. Samtliga verk tillkom under en tolvårsperiod och fyra av dem uruppfördes först 70 år efter hennes död, under ett par konsertdagar i Borås här i Sverige.

I början av 1930-talet komponerade Beyer sju verk med klarinetten i centrum, flera av dem skrivna för Rosario Mazzeo som var ess- och basklarinettist i Boston Symphony Orchestra. Ballad of the Star-Eater, Beyers längsta och mest dramatiska sång, är ett av två verk för sopran och klarinett till text av Beyers väninna Alice Bonaro Wilkinson Overstreet.

Klarinetten står i centrum även i det minimalistiska stycket New York Counterpoint, skrivet 1985 av amerikanske Steve Reich. I detta stycke spelar solisten på förväg in tio av klarinettstämmorna samt basklarinettstämman, för att sedan spela den elfte stämman live. Stycket syftar till att fånga den vibrerande stämningen på Manhattan.

En mer uppsluppen stämning möter vi i de flyktiga och fantasifulla nonsens-sångerna Drei Morgensternlieder, präglade av dramatiska klarinettsprång och barockartade koloraturer. Den ungersk-brittiske tonsättaren Mátyás Seiber, som studerade för och arbetade med Zoltán Kodály, skrev dem 1929.

Hans Eklund var en av Sveriges främsta tonsättare och verkade även som pedagog. Hans verk är laddade av aggressiv kraft och burlesk humor. Eklund arbetade ofta med en tydlig rytmik långt driven melodigestaltning. Ytterligare en svensk på programmet är Pavol Šimai, med rötter i Slovakien. Hans svit Klartext för sång och klarinett med text av Carl-Magnus von Seth uruppfördes i Oscarskyrkan i Stockholm 1979.

Slutligen kastar solisterna sig loss i Ralph Vaughan Williams ordlösa Three Vocalises för sång och klarinett, bestående av ett preludium, ett scherzo och en quasi menuett. En vokalis är en sångövning på enbart vokalljud som syftar till att utveckla röstens flexibilitet och kontroll av tonhöjd och ton. Styckena tillkom under Vaughan Williams sista år i livet, 1958.

Text: Anna Hedelius


Medverkande

 

Mats är född och uppvuxen i Stockholm och inledde sina musikstudier i den kommunala musikskolan. Efter ett rätt intensivt frilansande under studieåren på musikhögskolan i Stockholm arbetade Mats i Hovkapellet åren 1983-86, och är sedan 1986 klarinettist och basklarinettist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Vid sidan av sitt Sveriges Radio engagemang är han aktiv som kammarmusiker i olika sammanhang och främst då i nutida-musikensemblen Sonanza sedan den bildades 1982. Han undervisar också i basklarinett på Musikhögskolan i Stockholm.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim